Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nataschja
#707262
ik weet niet of ik dit bericht goed geplaatst heb onder medisch want ik wist niet waar ik het anders moest zetten.

Bailey is nu bijna 4 maanden oud en begint flink van vacht te wisselen.
De plukken haar vliegen door het hele huis heen.
Wat kan ik het beste doen ??
Gewoon 1 keer in de week borstelen of iedere dag ?
Of kan ik misschien ergens een speciale kam krijgen die alle losse haren los plukt ?
Door amiwoods
#707269
bij herderhonden is een fuminator een uitkomst en daarlangs om hem snel door de rui te krijgen zou je een keer kunnen wassen met een pupshampoo dan komen de haren goed los, daarna nat doorborstelen en als hij droog is nog eens goed doorborstelen. het beste zou zijn als je met een fohn droog maakt dan blaas je de vacht even goed open en komen de haren goed vrij.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#707272
Inderdaad haal je met een furminator veel haar er uit. Ook met een aberdeenharkje kun je er veel uithalen. Wassen en daarna de föhn of waterblazer er overheen is ook een goed idee.
Pak echter wel de rui in één keer goed aan en blijf er dan zoveel mogelijk af. Als je over zou gaan op dagelijks borstelen dan houd je de rui in stand.
Door Nataschja
#707536
oke dan gaan we dat eens proberen, want het is echt afschuwelijk.
ik hoef hem maar te aaien en de bossen haar vliegen er van af !!!
Gebruikersavatar
Door *Monique
#707623
mijn advies aan klanten met herders, of aanverwante vachten is ook inde rui iedere dag borstelen (furminator o.i.d) om hem zo snel mogelijk door de rui heen te helpen, Na een week of 2 borsteltje op de kast en de vacht tot rust laten komen, anders stimuleer je het inderdaad! Ik zou wel met een heel grove kam de klitgevoelige plaatsen( achter de oren en broek) iedere week even even nalopen. voor de rest a AFBLIJVEN :)
Mijn cattles (ok, wel iets minder haar als jouw Bailey) staan 2 keer per jaar op tafel, daarnaast doe ik er niets aan.
Maar je kunt hem natuurlijk ook naar de trimsalon brengen. Daar hebben ze net wat meer professionelere attributen als wat een doorsnee eigenaar heeft (blazers, e.d).
De eigenaren van herders, labradors, goldens, enz. zijn heel blij met mij ;). Ze komen net wat sneller door de rui heen met een behandeling ;)
Door Nataschja
#707646
misschien dat dit inderdaad wel een goede tip is om hem een naar een trimsalon te brengen, want ik krijg hem dus bijvoorbeeld al niet gedroogd met een fohn.
zou graag naar je toe willen komen, maar deventer is een beetje erg ver uit de buurt  ;D
Door Helen
#707707
Ik heb de furminator en de coat king. Ik vind de furminator echt niet fijn werken op een langstok witte herder vacht... Duurt vreselijk lang en je krijgt er lang niet alles uit wat je eruit wilt hebben...De furminator gebruik ik voor Balou (en voor haar vacht issie wel geweldig). Voor Kuma gebruik ik de Coat King. Helemaal af en perfect. Ik gebruik hem 2 keer met een week tussenpauze en alle losse ondervacht gaat eruit. Als ze dan nog niet helemaal door de rui heen is gebruik ik hem nog een 3e keer. Maar niet vaker. Is ook niet nodig. Let wel op dat je maar niet te lang coat-kinged, anders haal je vacht eruit wat niet los zit nog.
Kuma is meerdere malen door een trimmer gedaan trouwens en zij heeft mij laten zien hoe het moet. Nu heb ik alle spullen zelf.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#707734
hoe doe je dat met twee tervuerenaren met een super dikke  onder vacht wat maar niet wil stoppen met verharen. Het lijkt wel of het sneeuwt als ik de heren borstel.
Ik borstel ze in de verhaar periode 2 tot 3 keer per week en dan wel 4 weken lang.
Is die furminator ook iets voor hun, of haal ik dan de hele ondervacht weg want dat wil ik ook niet, het zijn nm. showhonden en moeten dus nog wel wat haar hebben.
groetjes ellen
Gebruikersavatar
Door Sonja
#707739
Ik vind op de langere vacht van een tervuer de furminator niet handig. Daarvoor gebruik ik meestal de aberdeenhark of eventueel een coat king. Of gewoon een kam met een elastiekje erdoor heen. Vaak is het even uitproberen wat bij de betreffende hond het lekkerste werkt.
En als je showt inderdaad voorzichtig zijn dat je niet te veel van de ondervacht er uit haalt.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#707776
Helen schreef: Ik heb de furminator en de coat king. Ik vind de furminator echt niet fijn werken op een langstok witte herder vacht... Duurt vreselijk lang en je krijgt er lang niet alles uit wat je eruit wilt hebben...De furminator gebruik ik voor Balou (en voor haar vacht issie wel geweldig). Voor Kuma gebruik ik de Coat King. Helemaal af en perfect. Ik gebruik hem 2 keer met een week tussenpauze en alle losse ondervacht gaat eruit. Als ze dan nog niet helemaal door de rui heen is gebruik ik hem nog een 3e keer. Maar niet vaker. Is ook niet nodig. Let wel op dat je maar niet te lang coat-kinged, anders haal je vacht eruit wat niet los zit nog.
Kuma is meerdere malen door een trimmer gedaan trouwens en zij heeft mij laten zien hoe het moet. Nu heb ik alle spullen zelf.
Ik zou zelf met de coat king erg voorzichtig zijn. Hij snijd de haren vaak af bij verkeerd gebruik :-\
Door Helen
#707857
trimsalon schreef: Ik zou zelf met de coat king erg voorzichtig zijn. Hij snijd de haren vaak af bij verkeerd gebruik :-\
O, daar heb ik niet echt last van..Ik check altijd de haren die eruit komen. Snijden is bij mij nog niet gebeurd.


Wel heeft manlief de laatste keer Kuma ge-coat-kinged en toen heeft hij per ongeluk teveel ondervacht eruit gehaald...Ze heeft nu een ietwat magere broek en wat blotere billen dan normaal...Nou ja, het groeit weer aan.. ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door