Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#707050
Sophie heeft weer een aanval van acute misselijkheid. Harde luchtbuik, luchtzuigen. Normaal gaan we dan naar buiten, gras eten, maar er staat nu amper goed, lang gras.

Nu heb ik nog primperan in huis, van Ted haar hazelnootavontuur. Kan ik haar dat geven tegen de misselijkheid?
Door Helen
#707053
Bij Kuma helpt het heel erg goed als ze misselijk is. Toen ze die maag-darm infecties had begon het ook met forse misselijkheid. Primperan hielp toen geweldig.
Door geer
#707059
Helen schreef: Bij Kuma helpt het heel erg goed als ze misselijk is. Toen ze die maag-darm infecties had begon het ook met forse misselijkheid. Primperan hielp toen geweldig.
Ik heb het haar na een telefoontje met de dierenarts gegeven, en ze is alweer wat rustiger.

Pfffffff, ik schrik er elke keer weer van hoor. Zuigen, speekselen, harde luchtbuik, alles opvreten wat er te vinden is....Ook omdat ik het gevoel heb dat het een keer misgaat. Dat ze wel een torsie krijgt...
Door Helen
#707062
Vreselijk he, dit soort aanvallen. Kuma heeft wat jij beschrijft maar 1x gehad gelukkig. De misselijkheden daarvoor hingen samen met haar toentertijd ontstoken maag.
Wij hebben zelf in de auto en thuis een sonde plus spuit liggen. In noodgevallen is de weg naar de DA te lang, dus dan kunnen we zelf lucht uit de maag zuigen. Misschien iets voor in jouw ehbo kistje?

Trouwens yoghurt helpt vaak ook. Heb je dat in huis?
Door geer
#707063
Helen schreef: Vreselijk he, dit soort aanvallen. Kuma heeft wat jij beschrijft maar 1x gehad gelukkig. De misselijkheden daarvoor hingen samen met haar toentertijd ontstoken maag.
Wij hebben zelf in de auto en thuis een sonde plus spuit liggen. In noodgevallen is de weg naar de DA te lang, dus dan kunnen we zelf lucht uit de maag zuigen. Misschien iets voor in jouw ehbo kistje?

Trouwens yoghurt helpt vaak ook. Heb je dat in huis?
Yep. Ik zie het direct aan haar als het begint. Ze ligt relaxed te slapen, tilt haar kop op, smakt een paar keer....staat op...en begint. Direct bij het optillen van haar kop heb ik yoghurt met wat bruinbrood en een flinke schep Maagcompositum gegeven. Haar buik werd daarna niet zo hard als normaal, maar ze wilde toch naar buiten waar uiteraard geen sappig gras te vinden was (normaal sta ik gerust een uur buiten buikie te aaien), smakken, slikken, al was ze minder onrustig dan de vorige keren..... Toen weer binnen primperan gegeven, even gemasseerd...en toen ging ze liggen. Superspul zeg! Een spuit en een sonde is misschien wel een idee, al weet ik niet of ik dat kan hanteren, en de DA zit hier redelijk dichtbij.

Maar dit was de eerste keer dat ze het had op Barf, normaal heeft ze het alleen op KVV...Doodeng.
Door geer
#707075
Ik heb een klein pipetflesje van 5 ml. Primperan, hoeveel mag ik haar ongeveer geven??? Ze wordt nu weer iets onrustiger, al lijkt het niet heeeel erg... Ze heeft nu een klein pipetje vol gehad, mag ze meer?
Door geer
#707122
Hehe, ze is eindelijk weer rustig. Ze ging even liggen, maar wilde daarna toch naar buiten. Soof heeft namelijk een geheim Soofstrookje, tussen twee weghelften in, waar hoog gras groeit. En daar moesten we perse naar toe. Na een half uurtje grasduinen, vrolijk zwaaiend naar alle toeterende auto's die langsreden, zijn we weer naar huis gegaan en toen was ze helemaal rustig. Het was minder heftig dan normaal, maar het was toch weer een 'aanval'.

Dus, volgende week ga ik mijn voorzorgpakket maar in huis halen, te weten een grote fles Primperan en een paar potten kattengras...
Door Cathelijn
#707226
Golum schreef: Waarom wil ze dan gras eten en hoe werkt dat dan?

(ben nog vrij nieuw in hondenland en erg leergierig  :))
volgens mij is nog niemand duidelijk wat echt de oorzaak is van het probleem. De honden gaan speekselen en moeten gewoon iets naar binnen werken. Bij mijn hond maakt het niet zoveel uit wat: alles wat voor de bek komt zeg maar: bladeren, planten, gras, veters, franjes aan een deken, dat soort dingen.
Soms lucht een goede boer op, soms flink overgeven en soms wordt het gewoon minder.
Het is hier ongeveer eens per 3 weken 'bal' en ik heb nu bijna geen planten meer in mijn tuintje...
Door geer
#707232
Golum schreef: Waarom wil ze dan gras eten en hoe werkt dat dan?

(ben nog vrij nieuw in hondenland en erg leergierig  :))
Nou, waar het precies door komt, dat weet ik niet. Maar honden kunnen soms heel erg misselijk worden. Sophie heeft dat eerder gehad als haar voer te koud was, dat kan de maag erg irriteren, maar SOphie maakt ook erg veel maagsap aan (meer dan normaal), wat ook misselijkheid kan veroorzaken. Veel honden willen dan gras eten, als ze misselijk zijn. Gras is ruw, prikkelt de maagwand en zet vaak aan tot braken. Dat lucht op.

Sophie wordt echter zo misselijk, dat ze niet alleen gras wil eten, maar ook als een soort stofzuiger over de grond op zoek gaar naar alles wat ze maar naar binnen kan zuigen, papiertjes, stof, zand, kattengrint... Gevolg is dat ze door dat gezuig heel veel lucht in haar maag krijgt. Haar maag zwelt dan op als een ballon en dan loop je het risico dat een hond een maagdraaing krijgt. Een maagdraaiing is dat de maag om zijn as daait en de toevoer en afvoer als het ware afgekneld raakt. Dat is levensgevaarlijk, daar kunnen honden (snel) dood aan gaan.

Bij misselijkheid zoals Sophie die heeft is het dan ook altijd eng; je moet erg goed opletten wanneer het 'gewoon' misselijkheid is en wanneer ze een maagdraaiing gehad zou kunnen hebben, dan gaan veel honden braken zonder dat er iets komt en zwelt de maag ook op.
Door Lizzy
#707411
En toch denk ik dat ook het hom. middel Acidum Sulfuricum bij Soof zou kunnen passen! Bij Whoofer hielp het goed. Maar het blijft een heel vervelend, naar en eng verschijnsel :(. Ik wou dat we de echte oorzaak wisten....
Door geer
#707433
Lizzy schreef: En toch denk ik dat ook het hom. middel Acidum Sulfuricum bij Soof zou kunnen passen! Bij Whoofer hielp het goed. Maar het blijft een heel vervelend, naar en eng verschijnsel :(. Ik wou dat we de echte oorzaak wisten....
Steven Schukking noemde het regurgiteren; ze maakt teveel maagsap aan en dat komt omhoog, wat misselijkheid veroorzaakt. Wat die aanmaak van teveel maagsap op zijn beurt weer veroorzaakt??? Kweetetniet. Vaak eten geven kon helpen, of Zitax, een maagzuurremmer. Ik ga eens zoeken naar Acidum Sulfuricum!
Door Boxergek
#708102
Waar zou je dat Acidum Sulfuricum kunnen krijgen?
Gonzo heeft hier ook af en toe last van. Toevallig vorige week nog. Was toen toch al een jaar geleden dat hij dat gehad heeft. Zou het kunnen komen door het overstappen op Carnibets. Hij kreeg hiervoor altijd Duck uitmuntend.
Door Lizzy
#708121
Dit middel zul je bij de apotheek moeten bestellen. Het heet of Acidum Sulfuricum of Sulfuricum Acidum (is mij nooit duidelijk geworden). De potentie die moet hebben is D4. De apotheek moet het gewoon even bij VSM bestellen. Ik gaf Whoofer 20 druppels, bij deze aanvallen. Om de 10 minuten. Ik gooide de druppels overigens in een beetje melk, liet haar dat opdrinken. Want van alcohol worden ze vaak nog misselijker. En met melk (miniscuul scheutje) ging het prima.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door