Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#706789
Weet iemand of het mogelijk is dat als ik zo'n rol carnibest heb ontdooit, dat opnieuw in kan vriezen? Ik heb weleens gehoord dat dat niet gezond is/de kwalitiet niet ten goede komt.

Op dit moment eten mijn katten er nog niet zoveel van, en het blijft niet zo lang goed in de koelkast, met als resultaat dat ik steeds wat weg kan gooien :(
Of iemand moet een idee hebben waarop ik een nog bevroren rol in kleinere stukjes kan snijden, dat zou ook een oplossing zijn...
Door Lizzy
#706791
Wat ik altijd deed: ik haalde een rol uit de vriezer, liet dat een beetje ontdooien, met een scherp en stevig mes sneed ik dat in de porties die ik nodig had. De rest ging in zakjes terug de vriezer in. Helemaal ontdooit kun je het ook nog wel invriezen hoor, maar katten zijn lastpakken en daarom kun je het beter niet helemaal laten ontdooien.
Door Sorcha
#706904
Als het helemaal ontdooit is zou ik het niet opnieuw invriezen.
Dit heb ik even van internet geplukt:

Er kan bederf en uitdroging optreden.

Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen. Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn. Deze bacteriën zullen bij invriezen niet afsterven. Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen, met alle extra risico's op voedselvergiftiging van dien.
Door *Natasja*
#706906
Sorcha schreef: Als het helemaal ontdooit is zou ik het niet opnieuw invriezen.
Dit heb ik even van internet geplukt:

Er kan bederf en uitdroging optreden.

Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen. Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn. Deze bacteriën zullen bij invriezen niet afsterven. Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen, met alle extra risico's op voedselvergiftiging van dien.
Ik denk dat bovenstaand voornamelijk voor ons mensen geldt. Honden hebben een veel sterkere darmflora (zeker als ze vers eten) en kunnen wel tegen een stootje ;)

Ik zie nu pas dat dit topic in de kattenrubriek staat, maar ik denk dat daarvoor hetzelfde geldt. Je moet het vlees natuurlijk niet een dag buiten de koelkast laten staan, maar als je het koel hebt bewaard, kun je het gewoon weer terug invriezen indien nodig hoor.
Laatst gewijzigd door *Natasja* op vr 09 feb 2007, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dogshome
#706909
Het gebeurt hier ook wel eens,en dan gaat het gerust een keertje terug.
Nooit last gehad,denk dat barf maagjes/darmen  daar wel tegen kunnen  ;) :)
Door Sorcha
#706914
Ik denk eigenlijk dat het voor mensen ook wel eens goed is, ietsje meer bacterien binnen te krijgen nu ik er zo zelf over nadenk.
Alles is tegenwoordig wel heel steriel en ik denk eigenlijk dat dat weer een beetje overdreven is.

Ik hoef hier zelf nooit iets terug te gooien, alles gaat altijd wel op  :biggrin2:
Door Mieuw
#706944
Met behulp van de tip van Lizzy ligt er op dit moment een zakje met blokjes carnibest in de vriezer. Ik ben er super blij mee.  :thumbsupup:

@*Natasja*: Het staat bij de kattenrubriek, omdat ik katten heb  ;)
Ik ben pas sinds kort bezig met versvoer, dus mijn katten moeten er nog een beetje aan wennen en eten nog niet zoveel (ze zijn brok-verslaafd, hahaha). Vandaar.
Door Nelly
#707325
Sorcha schreef: Ik denk eigenlijk dat het voor mensen ook wel eens goed is, ietsje meer bacterien binnen te krijgen nu ik er zo zelf over nadenk.
Alles is tegenwoordig wel heel steriel en ik denk eigenlijk dat dat weer een beetje overdreven is.

Ik hoef hier zelf nooit iets terug te gooien, alles gaat altijd wel op :biggrin2:
hier sluit ik me helemaal bij aan. hoe sterieler alles wordt, hoe minder we kunnen hebben. En op den duur zal dat ook voor dieren gaan gelden.
Door Sheltiefun
#709728
Ik hoorde dat je het een uur in koud water kan leggen en dan mooi snijden...

Ikzelf ik heb een groot mes en een hamer en ik hak de worst letterlijk in stukken...

Mijn katten zijn nu 2 weken gedeeltelijk aan brok, gedeeltelijk aan Carnibest. Als de brok op is, gaan ze volledig over, maar ze zijn er wel dol op :)

Groetjes Anneke
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door