Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#705598
Ben net terug van de DA met Fjurdy. Ik heb zijn bloed laten testen voor schildklier en de waarde is dus veel te laag. :( :(
Normaal is tussen 1.30 - 2.90 en Fjurdy heeft dus 0.772. Ik heb alleen de T4 test laten doen, om helemaal zekerheid te hebben moet ik ook de TSH test laten doen.
Nu heeft hij voor een maand medicijnen meegekregen, kijken hoe hij het hier op doet. Als er duidelijk verbetering in zit hoeft de TSH test dus niet meer.

Er zijn ongetwijfeld meer mensen met een hond met schildklierproblemen, moet je hier nog iets extra's voor doen om hem te ondersteunen??
#705655
Nee, bij mijn weten hoef je niks extra's te doen. De medicijnen zorgen voor de regulering van de schildklierwerking. Je kunt, als hij eenmaal de pillen slikt, beter nog van tijd tot tijd laten controleren of de hoeveelheid medicijn goed is, door de schildklierwerking opnieuw te laten testen. Tenminste, dat is wat mijn DA noodzakelijk vond. Tot we op een goede dosering zaten.
#705662
Heb je puur en alleen de T4 laten controleren? Ik zou als ik jou was het complete panel laten testen, dus de T4, de vrije T4, T3, vrije T3, antilichamen en TSH. Zo krijg je tenminste een goed en compleet beeld van wat er precies mis is met de schildklier en of het misschien een autoimmuunziekte betreft enzovoort enzovoort. Ik zou dit wel graag willen weten, wat alleen de T4 zegt op zich niet voldoende. Mijn hond had ook schildklierproblemen door de medicatie die zij slikte tegen de epilepsie en haar hele schildklier bleek niet meer te werken. Door de medicatie is zij enorm opgeknapt. Ik hoop dat dat bij jouw hond ook zo zal zijn!

Groetjes en sterkte,

Fieke
#705666
Ik heb schildklieronderzoek gevraagd, er staat op de rekening dat ze T4 totaal onderzocht hebben. De DA zei wel dat we of het TSH onderzoek konden doen, of een maand proberen met de medicijnen.
Nu begin ik toch te twijfelen of ik er wel goed aan gedaan heb om eerst met de medicijnen te starten en met de TSH te wachten :(.
Ik zal haar morgen nog eens bellen.
#705818
Tja, ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik zou in ieder geval nog eens overleggen met je dierenarts. Het lijkt mij wel prettig om te weten wat er precies mis is met de schildklier en of het primair of secundair is en dat kan in principe alleen door een compleet/completer panel te laten testen.

Groetjes,

Fieke
#706193
Bij Tessa werkte de schildklier te traag. Daarom werd ze snel dikker en trager. Met 2 tabletjes Fortyron per dag is de schildklierwaard precies tot goede hoogte gestegen. Dik bleef ze tot we zijn gaan barfen...... Nu is ze 8 ons afgevallen en krijgt qua gewicht van het voer 3x zoveel!!! Dat zegt toch genoeg over de brokken nietwaar. >:( Als ik dat 8 jaar eerder had geweten had ze al 8 jaar veeeeel lekkerder en meer kunnen eten. Misschien hadden zelfs de schildklierproblemen niet ontstaan. Maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. ::)
#706297
Fjurdy heeft gisteravond de eerste tablet L-Thyroxine gehad, vandaag is hij aan de diarree, okergeel en heel veel slijm.

Volgens de DA zou het dus een reactie op zijn medicijnen kunnen zijn. Ik baal hier wel van want hij heeft nooit diarrree, altijd mooie vaste keutels. Ik wacht het maar een paar dagen af en anders maar weer terug naar de DA.

Is er nog een ander medicijn voor schildklier?? Misschien kan hij hier wel niet tegen.
#706301
Senna kreeg ontzettende jeuk van L-thyroxine. Forthyron beviel haar beter. Dat is volgens mij het enige veterinaire alternatief. Voor zover bekend is diarree geen bijwerking, maar goed, je weet maar nooit... Sterkte....

Groetjes,

Fieke
#706305
Sennaruby schreef: Senna kreeg ontzettende jeuk van L-thyroxine. Forthyron beviel haar beter. Dat is volgens mij het enige veterinaire alternatief. Voor zover bekend is diarree geen bijwerking, maar goed, je weet maar nooit... Sterkte....

Groetjes,

Fieke
Ik zal die naam onthouden, als het niet beter gaat dan moeten we misschien overschakelen op Forthyron.
#706308
Bij Senna kwam het van medicatie die ze gebruikte, het kan een autoimmuunziekte zijn ontstaan door onder andere vaccineren... Daarom is een compleet panel ook belangrijk, zodat je weet in hoeverre de schildklier nog werkt en of er ook antilichamen in het bloed zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door