Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#702783
De afgelopen weken merk ik dat als Tessa fly-ball heeft gedaan zij de andere dag wat moeilijk op gang komt. Beetje traag en stram. Geeft mij het idee dat ze spierpijn heeft. Heeft iemand hier ervaring mee of ideen over?
Door Cindy de Wolf
#702792
Doen jullie wel aan een goede warming-up en cooling down? Fly ball is namelijk zeer explosief letterlijk en figuurlijk als je dan bovenstaande niet doet heb je al snel kans op blessures en/of stramheid en stijf zijn? Als je dit wel doet zou je ook glucosamine kunnen overwegen op de momenten dat je weet dat je veel van je hondje vraagt.
Door tiny
#703386
Nou Cindy, aan die warming-ups liep ik ook al te denken. Ik zal daar zeker meer tijd aan besteden al staat de rest al te fly-ballen. En de glucosamine houd ik nog even achter de hand. Bedankt voor je reactie. ;)
Door Cindy de Wolf
#703523
Lizzy schreef: Stramheid en stijfheid kan eventueel ook duiden op artrose.
Ja dat klopt, vandaar ook mijn vraag voor de warming up. Ik heb met eigen ogen gezien hoe goed een warming-up en cooling down een hond doet. Ook een hond met (lichte) artrose kan dan blijven sporten. Ik zou toch echt de glucosamine in overweging nemen.
Door Lizzy
#703710
Cindy de Wolf schreef: Ja dat klopt, vandaar ook mijn vraag voor de warming up. Ik heb met eigen ogen gezien hoe goed een warming-up en cooling down een hond doet. Ook een hond met (lichte) artrose kan dan blijven sporten. Ik zou toch echt de glucosamine in overweging nemen.
Ja nee, absoluut! Warming-up en cooling-down is erg belangrijk bij het sporten met de hond!
Door eefje
#703765
kan het niet de kou zijn?ik ben ook wat stijver in de winter,oud ben ik nog niet maar de benen willen ook niet soepel meer met die kou(vooral koude wind dan want echt koud is het amper geweest)
of kan dat echt niet?
groetjes eefje
Gebruikersavatar
Door *Monique
#704294
tiny schreef: Nou Cindy, aan die warming-ups liep ik ook al te denken. Ik zal daar zeker meer tijd aan besteden al staat de rest al te fly-ballen. En de glucosamine houd ik nog even achter de hand. Bedankt voor je reactie. ;)
kijk maar eens op http://www.mouwen.nl. DA die zelf op hoog niveau behendigheid doet, en veel onderzoek heeft gedaan naar belasting en behendigheid (flyball). Staat een heel stuk over goede warming up en cooling down.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het wel wat vind zeggen over de kwaliteit van trainen en hondenschool, als hier NIET aan gedaan word. Het is zo'n bewogen onderwerp binnen de hondensport :-\
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#704364
Inderdaad. Ik ben bij de behendigheid de enige die met mijn hond aan warming-up doet.
Ik wordt een beetje raar bekeken, trainers zeggen zelfs: een luipaard doet geen warming up, voordat hij zijn prooi gaat vangen. Ja, right, dat beest wordt zeker wakker, ziet vanuit z'n net geopende, slaperige oog een prooi en zet meteen de spurt erin!
Bij de frisbee zie je wel wat meer mensen hun hond op warmen voordat ze beginnen.
Hetzelfde geld voor cooling down. Ik vind dat zo jammer.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#704368
Sanyo schreef: Inderdaad. Ik ben bij de behendigheid de enige die met mijn hond aan warming-up doet.
Ik wordt een beetje raar bekeken, trainers zeggen zelfs: een luipaard doet geen warming up, voordat hij zijn prooi gaat vangen. Ja, right, dat beest wordt zeker wakker, ziet vanuit z'n net geopende, slaperige oog een prooi en zet meteen de spurt erin!
Bij de frisbee zie je wel wat meer mensen hun hond op warmen voordat ze beginnen.
Hetzelfde geld voor cooling down. Ik vind dat zo jammer.
inderdaad een zeer slechte zaak :-[
maar je ziet en hoort het erg veel
Door Lil
#704707
Cindy de Wolf schreef: Ik heb helaas tot nu toe geen een hondenschool meegemaakt die het uit zichzelf doet :'( en je kan er zoveel mee door voorkomen.
Tja, dan had je bij ons moeten komen. Maar ik heb dan ook in Duitsland getrained...
In Nederland ben ik begonnen en daar deden ze zowel bij de behendigheid als bij de flyball geen warming up. Toch heb ik nog nooit een hond gezien die echt stram was als gevolg van slechte warming-up, ik heb wel blessures gezien. Ik zou je hond goed observeren want met name stramheid na rust is een typisch symptoom. Hopelijk ligt het alleen aan de warming-up!
Door pallas
#704937
Cindy de Wolf schreef: Ik heb helaas tot nu toe geen een hondenschool meegemaakt die het uit zichzelf doet :'( en je kan er zoveel mee door voorkomen.
gelukkig weet ik er toch wel één...bij ons (cunos) is er altijd ruim tijd en is het opwarmen ook verplicht.
Na de training altijd lekker uitlopen en gezamelijk nog wat wandelen om dáárna pas de honden in de auto of zo, en de baasjes koffie.
Persoonlijk ben ik daar erg blij mee, want Didot is een echte "loco boco" 8) en kan dus niet zonder een goede warming-up...ik zie hem anders alle poten breken ::)

tijdens de wedstrijden is het soms best wel lastig soms is er weinig plek om de ring heen en moet je wel wat improviseren om je hond warm en soepel te houden.(tips welkom)

Volgens mij hebben ze bij buzgiz ook wel een streng beleid, ik zie ze met hun honden ook wel opwarmen ;)
Laatst gewijzigd door pallas op di 06 feb 2007, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#705111
tijdens de wedstrijden is het soms best wel lastig soms is er weinig plek om de ring heen en moet je wel wat improviseren om je hond warm en soepel te houden.(tips welkom)

Volgens mij hebben ze bij buzgiz ook wel een streng beleid, ik zie ze met hun honden ook wel opwarmen ;)
[quote][/quote]

Wat ik zelf altijd doe, is buiten het terrein mijn eigen warming up en die van de hond, en hoe is natuurlijk voor jezelf in te vullen. Ik trek er altijd eem minuut of 5 voor uit. Ik loop naar de ring, en als ik nog niet gelijk aan de beurt ben, dan ga ik hem lekker masseren. Zo blijven de spieren ook warm ;)
Tja, en Buzgiz van Henk en Ietje is natuurlijk een professionele behendigheidsschool, die als geen ander weten hoe het is om op topniveau mee te draaien en je honden gezond te houden.
Maar de doorsnee KC of hondenvereniging waar de hondensporten er maar een beetje "bij" worden gedaan, hebben hier echt geen kaas van gegeten en rommelen maar wat aan. Tenminste dat is mijn ervaring :(
Gebruikersavatar
Door *Monique
#705112
eefje schreef: kan het niet de kou zijn?ik ben ook wat stijver in de winter,oud ben ik nog niet maar de benen willen ook niet soepel meer met die kou(vooral koude wind dan want echt koud is het amper geweest)
of kan dat echt niet?
groetjes eefje
Natuurlijk kan het de kou zijn. Ik merk bij mijn honden dat ze zomers veel sneller "warm" zijn dan 's winters. Maar daarom is een goede warming up en cooling down zo ontzettend belangrijk ;)
Maar ook als je met wat oudere honden gaat fietsen en wandelen, enz. Ik laat mijn twee dames (8 en 9 jaar) nooit zo de auto uit stuiteren voor een wandelen of fietstochtje.
Altijd eerst ff lekker masseren.
Ik heb (door onkunde en onwetendheid) veel vervelende blessures bij de honden meegemaakt in de 11 jaar dat ik nu allerlei hondensporten beoefen. Gelukkig worden de verschillende sporten dan ook steeds professioneler ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door