Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sjappie
#68869
Wij hebben een 4 jaar oud Sharpei teef 22 kg, is (tot nu toe) kerngezond , goede vacht , geen huidproblemen , goede eetlust , geen zachte ontlasting etc. etc.... maar heeft van puppy af brokken als hoofdvoeding gekregen. We zijn wel heel in het begin 2 x van merk veranderd, en het derde merk geven we haar nu dagelijks 2 x gemengd met vers (niet rauwe) vlees en groenten. Als tussendoortjes krijgt ze dan joghurt , gekookte eieren , kaas en fruit. Vraag is nu , kunnen we onbezorgd door gaan of toch overgaan naar vers / rauw vlees voeding.
Door Truus
#68902
Ja...dat is niet zo moeilijk...vers/rauwvlees natuurlijk ::).
De vraag is denk ik hier overbodig ;).Ik kan me wel indenken dat je er meer over zou willen weten.
Je kunt hier veel lezen en vragen stellen hoor ;)

grts Truus.
Door sjappie
#68958
Truus schreef: Ja...dat is niet zo moeilijk...vers/rauwvlees natuurlijk ::).
De vraag is denk ik hier overbodig ;).Ik kan me wel indenken dat je er meer over zou willen weten.
Je kunt hier veel lezen en vragen stellen hoor ;)

grts Truus.
Klopt Truus, ik duik even(nou ja ff) in de hele materie, anders stel ik straks domme vragen ... heb ff tijd nodig. Bedankt.
Door Jose
#68964
Hoi sjappie

Hier ook had ik zo op het oog twee kern gezonde brokken eters. En ook mijn hebben ze toen eens verteld dat er ook nog meer was dan brok en gekookt vlees. Ik ben hier eens rustig gaan lezen en heb wat vragen gesteld. En ook ik vond het dus heel moeilijk om ze vers te gaan geven. Want ja ze doen het immers toch goed op brok. En daar bij kwam ook nog eens dat ik het een eng idee vond rauwvers vlees. :-[ En ik moet je eerlijk bekennen ben helemaal om. ;D Als je gewoon heel goed nadenkt, wij eten ook niet ons voedsel in de vorm van gepeste producten en ook voor ons is verse voeding een noodzaak. Dus dan waarom zou het voor je hond wel goed zijn. Terwijl ik hier aan het lezen was bleek dus dat mijn honden toch niet zo gezond waren dan dat ik zelf had gedacht. En toen ik overstapte op vers vlees kwam dat er dan ook uit. Nu naar meer dan twee maanden vers te voeren zie ik dat ze steets meer op knappen en dat ik gezondere honden heb met vers dan met brokken. ;)

Dus ook mijn advies ga lekker zitten lezen, stel je vragen bij twijfel, neem de tijd der voor en ga dan eens al is het maar een paar dagen in de week over op vers vlees en dan zul je net als ik merken dat je na twee weken de hele week vers geeft. En dat bevalt me heel goed en de honden nog beter want o wat vinden die het lekker en voelen zich er ook nog beter bij. Ik wou dat ik dit allemaal had geweten toen ik net aan honden begon, dan hadden ze hier dus nooit geen brok gehad. En alleen maar vers vlees. ;)
Door Truus
#69029
sjappie schreef:
Klopt Truus, ik duik even(nou ja ff) in de hele materie, anders stel ik straks domme vragen ... heb ff tijd nodig. Bedankt.
Domme vragen bestaan hier echt niet hoor ;).
Vraag maar raak ;D.
Gebruikersavatar
Door chooky
#69043
Waarom zou je wachten totdat ze het slecht gaan doen op de brokken? Chooky was ook gezond, mooie vacht. Maar op het moment dat ik haar overgezet heb, kwam me daar toch een glanzende en zachte vacht te voorschijn!!! Dat had ik echt niet verwacht.
Ik zou proberen te voorkomen dat ze er (eventueel) last van zouden krijgen door ze datgene te geven wat gewoon het meest geschikt en gezond is voor de hond, dus vers en rauw vlees, weinig tot geen granen.
groetjes Eva
Door Twister
#69405
Ook hier iemand die altijd brokken heeft gevoerd. Maar ik "miste" toch iets. Nu volledig over op versvlees en zeer tevreden (en de hondjes ook ;))
Door Eidos
#70006
Mijn hond kreeg dus wel problemen door brokken ( allergische reacties wat zich uitte in veel jeuk en zichzelf helemaal openbijten, en dagelijks diaree ). Ook ik vond het in het begin wel een beetje eng, maar heb me hier goed ingelezen. Van de ene op de andere dag Eidos overgezet op versvlees en heb er geen dag spijt van !! Eidos eet eindelijk weer met veel plezier en smaak, zijn diaree is helemaal verdwenen ( heel zelden nog eens ), zijn jeuk verdween en zijn vacht is zacht, vol en glimt als een diamantje...

Mijn tip is dus ook : Gewoon overzetten op vers ;) ;D.
Door sjappie
#70404
Nog meer uitleg waarom het een moeilijke overweging is.We hebben in het verleden een Leonberger, en hebben alle literatuur aangeschaft wat met een Leonberger te maken heeft. Vers vlees was het advies en hebben letterlijk gevolgd wat er in de boeken stond. Van pup af aan kreeg onze hond vers, rauw vlees, kippevlees , pens en ook Rodi. Helaas kreeg hij na 3 jaar last van uitgroeisels in zijn poten, en ...... HD. De chirug gaf niet 100% de schuld aan de voeding, maar zei dat het wel wat mee te maken had. Adviseerde dan ook naar brokken plus gekookte vlees en groenten over te gaan.
Door Peet
#70407
De kwalen die jij opnoemt zijn 99% erfelijk. Voeding kan een goede invloed hebben, maar als jij hebt gezorgd voor een complete maaltijd voor je Leonbergen, kan het niet zijn dat hij daar HD of vergroeiingen van heeft gekregen (let wel: complete voeding).

Ik geloof die chirurg dus niet zo....de DA's (dus de vooropleiding van de chirurg) krijgen hooguit 2 weken voedingsleer. Gekookte vlees en gekookte groente? Volgens mij kan je het dan net zo goed niet geven.

Nogmaals, je had pech met je Leonberger, je hebt je literatuur gevolgd en die geeft toch ook vers aan?

Peet
Door sharpie
#70465
Ik kan me ook niet voorstellen dat versvlees die problemen heeft veroorzaakt en zoals Peet ook al zegt, de meeste dierenartsen krijgen voedingsleer van de brokkenfabrikanten, dusss...dan weet je het meestel wel :-\

Er zijn namelijk ook dierenartsen die zich verder in de voeding van de hond verdiept hebben, en die zijn meestal toch versvlees voorstanders geworden (volgens mij?).

Het schijnt dat verse rauwe vlees voeding, juist goed is tegen HD en andere aangeboren aandoeningen.

Maar goed, ik snap dat als je zo'n nare ervaring hebt gehad, je er eerst het fijne van wilt weten.
Maar ook hier op barfplaats zijn al zoveel honden opgeknapt van de verse rauwe voeding en sommige geven het ook al heel lang, dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, om je hond wel rauwe vlees voeding te geven.
Zelf geef ik het ook al ± 1,5 jaar aan mijn reu, wel verschillende merken uitgeprobeert en een tijdje zelf samengesteld, maar ik ben nog steeds meer dan tevreden.

En kijk naar het alternatief, brokken of gekookt (vitamineverlies/dood) voedsel, als je dat vergelijkt met verse rauwe voeding, is de keus denk ik al een stuk makkelijker en bovendien heeft moeder natuur het zo bedoeld, de hond is tenslotte een carnivoor!!

Ik vind het trouwens erg naar van die chirurg om dat tegen jullie te zeggen, ten eerste is het (volgens mij) de grootste larie en ten tweede geeft hij jullie er een gigantisch groot schuldgevoel bij :-X
Alsof jullie eraan bijgedragen hebben, je hond ziek te maken!
Wat dus helemaal niet zo is, voor zover ik je verhaal heb gelezen ;)
Door yankeebulls
#71352
Peet schreef: De kwalen die jij opnoemt zijn 99% erfelijk. Voeding kan een goede invloed hebben, maar als jij hebt gezorgd voor een complete maaltijd voor je Leonbergen, kan het niet zijn dat hij daar HD of vergroeiingen van heeft gekregen (let wel: complete voeding).

Ik geloof die chirurg dus niet zo....de DA's (dus de vooropleiding van de chirurg) krijgen hooguit 2 weken voedingsleer. Gekookte vlees en gekookte groente? Volgens mij kan je het dan net zo goed niet geven.

Nogmaals, je had pech met je Leonberger, je hebt je literatuur gevolgd en die geeft toch ook vers aan?

Peet


Hoi
Nu weet ik niet al te veel van vers vlees op dit moment maar wel al aardig wat over HD
En het is niet zo dat hd 99% erfelijk is hoor!
Sommige geloven dat het maar bijv. 50% is.
De rest is dan weer te wijten aan verkeerde beweging op jonge leeftijd en of verkeerde voeding.
Voorbeeld; teveel of te weinig calcium in de voeding kan grote gevolgen hebben, zeker in de opgroeiende fase van de pup moet je geen fouten maken hierin (en andere voedings stoffen natuurlijk).
Dus als er iets was met de voeding die je op dat moment voerde dan mankeerde er iets aan de compleetheid, was die in orde dan kan je naar andere oorzaken zoeken, zoals erfelijkheid (ouderdieren) of beweging zoals bijv. trappenlopen (zeker niet verstandig met een molosserpup), ook ken ik een expert die verteld dat het niet goed is voor een hond om altijd maar op een betonnen, stenen, asfalt, ondergrond te lopen (het zou beter zijn om de pup te laten opgroeien in een bosomgeving, met zachte bodem structuur).
Maar misshien zijn deze tips wel alleen molosser gerelateerd dat weet ik niet, ik weet niet hoe dat zit met de kleinere rassen.
1 ding is zeker; tussen HD positief en HD negatief zit een groot grijs gebied, waar de hond vaak gewoon mee kan leven, zodat je het soms nooit te weten komt, als je op dat moment verkeerd voert/beweegt dan komen er eerder problemen.

Ik denk wel dat de filosofie van barfplaats de juiste is alleen moet je wel weten wat je doet, zorgen dat de voeding compleet word.
Ben ook nog aan het uitvogelen hoe dat moet ;D

ps ik had pas laatst ook een da die mij vertelde (ik begon over rauw eten) dat je de groeten waarschijnlijk moest koken omdat de darmen het anders niet kunnen verwerken.
Ik denk dat peet hier inderdaad gelijk heeft en dat de dierenarts er niet genoeg over weet (het onderwerp barf).
Laatst gewijzigd door yankeebulls op za 27 mar 2004, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door