Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kaszi
#703311
Kan ik pens zelf malen? Of heb je daar echt een professionele vleesmaalder voor nodig zoals bij de slager?
Zou als ik verse pens koop deze dan vermalen en zo geven.
Door jantjehermien
#703314
Ik geef het in grote stukken zo dat ze het niet in 1 keer door kunnen slikken.Hebben ze wat te kauwen en poetsen ze meteen hun  gebit.
Door Happy Tail
#703317
hier gaat ook pens in een stuk naar binnen, soms wat werk, maar waarom zou je het willen malen?
Door kaszi
#703323
Koop nu steeds gemalen pens en binnenkort verwachten we puppies.  Kan me niet inbeelden dat ze op 4-5 weken de pens reeds zelf kunnen in stukken scheuren. Of zou het zelf in hele kleine stukjes moeten snijden, maar is denk ik toch wel een behoorlijk werk en daar heb je dacht ik een vlijmscherp mes voor nodig. 
Door Chaos
#703339
Als ik pens in porties wil verdelen knip ik het met de keukenschaar. Gaat veel beter dan met m'n eigen vleesmes. ;D
Ik weet niet hoe klein je de stukjes moet/wilt maken voor de pups, en hoeveel en hoe vaak je dit wilt geven. M.a.w. misschien is knippen wel te veel werk, en dan is malen een beter idee.
Overigens, ik heb nog nooit pens gemalen, maar ik neem aan dat het met de gewone handmaler goed te doen is.
Iemand anders wel ervaring hiermee?

Marlies
Door jantjehermien
#703344
Daar sta je van te kijken wat ze dan al kunnen.Ik heb een nestje gehad en had voor de grote honden grote stukken pens in de tuin gelegd.Nou daar kwamen ze aan met hun 5 weken.De grote honden hadden het nakijken.Sommigen zaten met zn drieen aan een stuk te sjorren.
Door ~Joke~
#703352
Pens is bijna niet te malen, het gaat allemaal om de worm en het mesje zitten  >:( En dan heb ik ook nog een electrische vleesmolen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#703400
Joke Miedema schreef: Pens is bijna niet te malen, het gaat allemaal om de worm en het mesje zitten  >:( En dan heb ik ook nog een electrische vleesmolen
Owww.  :o  hier gaat het prima. (met de elektrieke vleesmolen)
Door ~Joke~
#703422
Meen je dat?  :o :oDan doe ik vast iets fout  :-\ Het is hier een puinhoop de keren dat ik het probeerde  :-\
Door kaszi
#703429
De tandjes komen bij ons meestal pas door rond 5-6 weken. Ze staan er dan volledig rond 6-7 weken.  Dus ik denk niet dat ze het vlees voor die leeftijd (en dan vooral de pens) kunnen verscheuren.  Was van plan om het meeste vlees en botten te malen in het begin en dan als ze wat ouder worden het in kleine stukjes snijden.  Tegen dat ze 7 weken zijn zou ik wat groter stukken vlees geven met wat botjes zodat ze kunnen beginnen kauwen en ook wat stukken pens. Hoop dat de pupkopers vers vlees zien zitten (1tje is helemaal in de wolken en zal dat zeker doen!). Haar hond krijgt nu reeds KVV.  Nu nog de andere mensen overtuigen.

Owww.    hier gaat het prima. (met de elektrieke vleesmolen)
Wat voor soort vleesmolen heb je?

Gr Katja
Gebruikersavatar
Door Angelique
#703598
Joke Miedema schreef: Meen je dat?  :o :oDan doe ik vast iets fout  :-\ Het is hier een puinhoop de keren dat ik het probeerde  :-\
Ik heb hier de afgelopen weken een aantal maal runderpens staan malen en dat gaf geen enkel probleem. ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#703604
kaszi schreef: De tandjes komen bij ons meestal pas door rond 5-6 weken. Ze staan er dan volledig rond 6-7 weken.  Dus ik denk niet dat ze het vlees voor die leeftijd (en dan vooral de pens) kunnen verscheuren.  Was van plan om het meeste vlees en botten te malen in het begin en dan als ze wat ouder worden het in kleine stukjes snijden.  Tegen dat ze 7 weken zijn zou ik wat groter stukken vlees geven met wat botjes zodat ze kunnen beginnen kauwen en ook wat stukken pens. Hoop dat de pupkopers vers vlees zien zitten (1tje is helemaal in de wolken en zal dat zeker doen!). Haar hond krijgt nu reeds KVV.  Nu nog de andere mensen overtuigen.

Owww.    hier gaat het prima. (met de elektrieke vleesmolen)
Wat voor soort vleesmolen heb je?

Gr Katja
Hier zijn ze net zo laat met de tandjes. De eerste 1,5 week geef ik het voer dan ook compleet fijngemalen, daarna maal ik alles wat grover en de eerste stukjes die erin gaan is pens omdat ze dat vrij makkelijk naar binnen slurpen. Voor de eerste dagen doe ik er niet eens pens bij in. Ik begin met gemalen vlees, dan de gemalen karkassen erbij en dan stuk voor stuk het orgaanvlees. De pens komt dan pas kijken in de 5de week.

Ik heb een Kenwood vleesmolen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door