Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#702936
Het begin van een artikel over verzorging van de hondenbek uit de laatste WRAF-magazine:

"Omdat een hond een vleeseter is, is zijn gebit zo opgebouwd dat hij er een prooi mee kan vangen én verscheuren. In totaal heeft een hond gemiddeld 42 gebits-elementen: 4 hoektanden, 12 snijtanden, 16 premolaren en 10 molaren. De sterke hoektanden vervullen een belangrijke functie bij het vangen van de prooi, de grote scheurkiezen bij het verscheuren ervan.
Althans, bij wilde honden. Huishonden maken vooral gebruik van de voorste kiezen, waar ze hun voedsel mee vermalen. De kleine voortandjes worden gebruikt om dingen vast te pakken en aan geïrriteerde huid te knagen."

De rest van het artikel gaat over hoe je het gebit van je hond kunt verzorgen en schoonhouden.
#703197
Ja, ongelofelijk he? Ik zweer je, de hele wereld is kei-hard gehersenspoeld als het brokken aan gaat. Zelfs een dierenarts denkt gewoon niet verder na dan dat z'n neus lang is... Ze leggen zelfs niet de link met :

"99.99% van de hondeneigenaren voert brokkenmeuk en ik sta 20 keer per week de goorste derrie van die tanden en kiezen af te bikken. Hoezo helpen brokken en Dentastixs tegen tandplak en tandsteen? Wat sta ik hier dan te doen?".

Triest toch....
#703275
Lizzy schreef: Ja, ongelofelijk he? Ik zweer je, de hele wereld is kei-hard gehersenspoeld als het brokken aan gaat. Zelfs een dierenarts denkt gewoon niet verder na dan dat z'n neus lang is... Ze leggen zelfs niet de link met :

"99.99% van de hondeneigenaren voert brokkenmeuk en ik sta 20 keer per week de goorste derrie van die tanden en kiezen af te bikken. Hoezo helpen brokken en Dentastixs tegen tandplak en tandsteen? Wat sta ik hier dan te doen?".

Triest toch....
Goh, toevallig. Wij haden het er vanmorgen nog over. Ger deed even een zaprondje en zag bij TV Gelderland een DA die verklaarde dat honden een vies gebit krijgen omdat ze niet meer zoals 'vroeger' botten kauwen en vlees scheuren. Dus je denkt: 'En nu komt het...: dus moeten ze dat nu weer doen'. En dan laten ze een zak met Hill's-brokken tegen vieze tanden zien. :-X :-X. Hoe moeilijk kan het zijn, denk ik dan.
#703315
Van de week ook een artikeltje in de Telegraaf. De dierenartsen roepen alle hondenbezitters op om deze maand maar eens extra aandacht te geven aan het gebit van de hond. Dus hup, allemaal naar de DA en het gebit van je hond laten reinigen en neem dan gelijk een zak anti-plak, anti-tandsteen brokken mee. Is goed voor de omzet.  :-\
#703320
en wat ik dan echt niet begrijp: dan moeten honden knagen om die tandplak kwijt te kunnen raken: ooit wel eens een dentastick opgegeten zien worden door een hond???? das echt 3 keer kauwen en weg in grote stukken: hoe kan in %#*&^naam zoiets dan tanden reinigen???????
de dentastick krijg je volgens mij mee als je naar de gebitscontrole gaat...

en leuk ook: mensen die vinden dat hun hond te dik is geven dan een halve: de grootste maat, maar die is echt in 2 keer doormidden en bijna in z'n geheel weg gegeslikt. wat is het principe als tandenborstel dan? of moet ik ook iedere dag mijn tandenborstel maar opeten??
#703394
ja hier ook in een krantje: 80% van de honden ouder dan 3 jaar heeft gebitsproblemen!
Een keer per jaar naar de da om de tanden te verzorgen en elke dag poetsen is noodzakelijk.
Maar... brokken eten is toch goed voor de tanden ::) :P
#703673
zelfs mijn eigen vriendin die twee cairns heeft, belde me gisteravond op, dat ze weer naar de DA moet om de tanden te laten reinigen van 1 van de honden. En dat terwijl ze van dicht bij mee maakt  hoe mijn honden het op rauw doen, en hoe de gebitten er uit zien! ;)
Tja de dierenartsen, he :-\
#703847
macgirlie schreef: Doe snel allemaal de test op http://www.maandvandegebitscontrole.nl/ ... e/test.php !   >:(
Ja, als je invult dat je hond géén slechte adem heeft en géén aanslag op de tandjes, maar dat ie geen brokken eet, dan moet je toch acuut naar de da.  :-X
Zou het toch bijna doen hè. Kijk, meneer de da, zo schoon kunnen tanden er uit zien als je juist géén brokken geeft.
#703850
Ja, als je invult dat je hond géén slechte adem heeft en géén aanslag op de tandjes, maar dat ie geen brokken eet, dan moet je toch acuut naar de da. 
Zou het toch bijna doen hè. Kijk, meneer de da, zo schoon kunnen tanden er uit zien als je juist géén brokken geeft.

Hahaha, dat had ik ook. Mijn hond heeft nergens last van, maar toch is het van het grootste belang om naar de DA te gaan voor een controle.
#703851
Sonja schreef: Ja, als je invult dat je hond géén slechte adem heeft en géén aanslag op de tandjes, maar dat ie geen brokken eet, dan moet je toch acuut naar de da.  :-X
Zou het toch bijna doen hè. Kijk, meneer de da, zo schoon kunnen tanden er uit zien als je juist géén brokken geeft.
Inderdaad wat een onzin test  >:( Raar!!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door