Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#703207
Hallo,

Mijn vrouw was gisteren uitgebreid op zoek naar effekten van BARF.
Dit aangezien we een vacht/staart probleem hebben met onze Zorro. ( zie ander bericht)
Maar toen kwam, ze ook heel veel berichten tegen van BARFers over problemen met een opgezwollen en/of harde maag?
Een hond was zelfs ten dode opgeschreven als ik het goed begreep.
Volgens die berichten ging het dus om honden die BARF kregen.
Wij wonen in Zweden dus ze keek uiteraard ( ze is Zweeds) naar de Zweedse berichten over BARF.

Klinkt dit bekend?
Kan dat komen door de eenzijdige BARF dieet?
Ik geef onze hond bv minst drie keer per week pens, dat is dus zonder been.
Helpt dat?
Ik ben niet bang of in paniek ,maar wil wel graag zeker zijn of dit inderdaad een typisch BARF probleem is en of je het kan voorkomen en hoe.

Alvast bedankt!

Theo
#703214
We geven hem BARf worsten, gemaakt door een fokster van boxers die inmiddels alweer jaren een bedrijf heeft.
De worsten bestaan uit gemalen vlees, dus been en vlees gemalen zonder toeveogingen.

Kalkoen, kip, rundvlees etc.

Daarnaast geven we ook groenten  en fruit.
Pens geef ik een paar keer per week. maar ook met groenten en of fruit gemengd.

Hij doet het voor de rest prima, zit goed in ze vel en eet normaal.
#703218
Ja, dit is dus geen barf, wat je voert. Je voert een kant en klaar versvlees. Geeft niks, maar barf is het niet. BARF is het zelf samenstellen van voeding. Helemaal door jouzelf, zonder gebruik te maken van gemalen vlees. Afgestemd op de behoeftes van jouw hond. Geeft niks, maakt verder niet uit, maar dit is toch een niet onbelangrijk 'detail'.

Maar nee, Barfplaats bestaat nu 4 jaar. Daarvoor zaten we al jaren op een ander forum. Dus we zitten al jaren in de zelf samengestelde en kant en klare rauwe/verse voeding en maag en darmproblemen komen juist nauwelijks bij deze honden voor.
#703239
Hoi Lizzy,

Bedankt da's in iedergeval goed om te horen!

Maar ik ben verbaasd over je reaktie dat wat wij doen geen barf is.
Zover ik alles gelezen heb staat BARF voor natuurlijk voeren, simpel gezegd dus. Men stelt inderdaad zelf een menu samen van vlees en vult dat aan met groente etc. Het heeft dus dacht ik niks te maken met of je nu gemalen vlees geeft of het vlees zelf maalt. Kan je misschien motiveren wat je precies bedoelt, want je maakt me toch wel nieuwsgierig.

PS: ik ben op me werk, althans rij rond in een auto met me laptop en kan dus af en toe even inloggen. Reageer dus niet zo snel als jij maar kom dus wel terug vandaag.
Door Lil
#703266
Nooit last gehad van harde buik of maag, zelfs niet na gek eten (lees iets jatten wat eigenlijk geen hondenvoedsel is) of na een extra extra grote hoeveelheid.
Toen ik brok voerde regelmatig een harde buik of maag en dan ook veel klachten.
#703281
Zweedse Barfreak schreef: Hoi Lizzy,

Bedankt da's in iedergeval goed om te horen!

Maar ik ben verbaasd over je reaktie dat wat wij doen geen barf is.
Zover ik alles gelezen heb staat BARF voor natuurlijk voeren, simpel gezegd dus. Men stelt inderdaad zelf een menu samen van vlees en vult dat aan met groente etc. Het heeft dus dacht ik niks te maken met of je nu gemalen vlees geeft of het vlees zelf maalt. Kan je misschien motiveren wat je precies bedoelt, want je maakt me toch wel nieuwsgierig.

PS: ik ben op me werk, althans rij rond in een auto met me laptop en kan dus af en toe even inloggen. Reageer dus niet zo snel als jij maar kom dus wel terug vandaag.
BARF staat voor Biologically Appropriate Raw Food of Bones And Raw Food.

Persoonlijk vind ik dat gemalen vlees en gemalen vleesbot niet Biologically Appropriate is. Een hond hoort te rukken, scheuren en plukken aan vlees en vleesbot. En hoort er grote stukken van naar binnen te slikken, niet fijn gemalen. Gemalen vlees passeert ook op een niet Biological Appropriate wijze het spijsverteringskanaal. En Bones geef je omdat het het gebit van de hond in optimale conditie houdt. Gemalen bot heeft deze functie niet.

In mijn beleving geef je dus kant en klaar versvlees. Daar is niks mis mee, het is altijd nog vele malen beter dan een brok! Maar er kleven dus wel nadelen aan deze wijze van voeren....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 04 feb 2007, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#703297
Het grote voordeel van barf is, dat je grote stukken voert, en dus niet vermalen.
Bij een hond vind het grootste deel van het verteringsproces plaats in de maag.
Als je gemalen vlees geeft, is dit te snel uit de maag verdwenen. Je hond kan het voedsel dan niet optimaal benutten.

Ook geeft het eten van grote stukken een betere voldoening, doordat ze er wat langer mee bezig zijn en er meer moeite voor moeten doen.

Verder kun je doordat je zelf samenstelt, bijsturen in de samenstelling. Als je hond neigt tot dik worden, kun je wat magerder vleessoorten voeren. Of juist wat vetter als je hond moet aankomen. Als je hond snel last heeft van verstopping wat minder bot voeren, of wat extra orgaan toevoegen bij het bot. Daarom is het er handig om te weten wat je precies voert.
Zelf heb ik bv een hond met nierproblemen, en kan dus zelf makkelijk de samenstelling van haar menu aanpassen aan haar behoeftes.

De samenstelling van een compleet vers voer van een bepaald merk is altijd gelijk. Geen afwisseling is vleesbronnen. Als er voor jouw hond nu net ergens te weinig van in zit, kun de dit niet compenseren, wat je met barf wel doet, doordat je heel afwisseld voert. Op die manier krijgt je hond heel veel variatie in voedingsstoffen, en dus ook alles wat hij nodig heeft.
#703300
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je uitleg.
Tja we doen dus eigenlijk hetzelfde ,we stellen ook alles samen, het enige verschil is inderdaad dat wij het gemalen geven. Maar niet altijd hoor.
We geven bijvoorbeeld ook kalkoen halsen, dat zijn langen benen met vlees erop en ook wildbeen hele kippen etc.
En om z'n tanden te poetsen geven we kalkoenvoeten.
Daar is hij helemaal gek op.

Maar aangezien niemand van jullie het probleem met harde magen kent, vraag ik me af of het dan typisch een Zweeds probleem is.
En dan kan ik me dus voorstellen( ik zit nu even hardop tebrainstormen) dat dat misschien dus juist kan komen vanwege het gemalen vlees?
Want zoals Lizzy al schrijft, men heeft dan geen normale spijsvertering omdat de hond het gewoon hap slik inneemt. Hij kouwt dus helemaal niet.
Zou het dus inderdaad kunnen zijn dat de gemalen worsten, dus wel 100% vlees, maar ook met een flink gehalte been erin gemalen de oorzaak kan zijn van een harde maag?

Wij hebben er gelukkig geen last van, maar velen in Zweden dus wel.
Het komt o.a veel voor bij een discussiegroep hier in Zweden die allemaal deze zelfde worsten gebruiken.

Nogmaals zit nu gewoon even hardop te brainstormen omdat het dus wel treffend is dat niemand in Nederland er problemen mee schijnt te hebben ,maar dus wel hier in Zweden. Zeer interessant.
#703310
Deze worsten zijn 100% vlees ( en been) geen enkel andere toevoeging, geen water niks. Men vult het dus zelf nog aan met groente etc.
Het enige verschil is dus dat het geen stukken vlees zijn met of zonder been, maar dat het gemalen vlees met been is. Ik weet zoals ik al eerder schreef 100% zeker dat het ook echt 100% is omdat ik de makers persoonlijk ken, en op hun bedrijf zeer regelmatig ben en ook nog een tijdje verkoper voor hen ben geweest.
#722282
Maarja, zo te lezen geeft men in Zweden een andere interpretatie aan barf dan hier.
Inderdaad!
Ook al baseert men het hier ook allemaal op het boek van Ian Billinghurs.
Niet alleen Zwedenaren maar ook ikzelf beschouw dus 100% gemalen vlees (met been) in plastic verpakt als BARF.
Ian heeft namelijk nergens in zijn boek geschreven dat het niet gemalen mag zijn, mits iemand mij kan laten zien waar hij dat dan schreef. Uiteraard geeft men niet alleen maar gemalen vlees, dat heb ik ook niet beweert, en ik heb ook al vermeld dat wij hem o.a hele kippen kalkoen halsen, wild been etc geven. Dit alles aangevuld met groente van boven en onder de grond etc.

Ook hier in Zweden is BARF dus wel degelijk BARF al verkoopt men ook hier o.a kvv. Maar dat heet dan ook geen BARF.
#722308
Ben ik heel benieuwd welke nadelen er hier aan kleven?

Gr. jacqueline
Lizzy schreef: In mijn beleving geef je dus kant en klaar versvlees. Daar is niks mis mee, het is altijd nog vele malen beter dan een brok! Maar er kleven dus wel nadelen aan deze wijze van voeren....
#722334
Een nadeel van KVV tov BARF is dat je nog steeds niet precies weet wat je je hond voert en het is geen uitdaging voor de hond. Het genot van lekker knagen, scheuren en trekken heeft een hond die KVV eet niet, dus ook niet de goede gebitsverzorging. Dat zijn twee nadelen die me zo te binnen schieten.

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door