Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door esther
#70323
Mijn golden reu moet flink gaan afvallen. Voor een golden is hij al flink gebouwd maar nu loopt het echt uit de hand. Hij weegt rond de 40 kilo en moet minimaal 5 kilo af. Hij staat sinds september op de bibi nadat we veel problemen hebben gehad met zijn granen allergie. Het gaat nu echter heel goed, maar hij valt dus maar niet af. Hij krijgt op dit moment 700 gram. Dit is voldoende voor hem, hij heeft zo geen honger gevoel en gaat niet lopen schooieren. Geef ik hem nog minder gaat hij dit weer wel doen. Qua beweging krijgt hij naar mijn inziens voldoende. We gaan 3 keer per dag een kleine ronde doen (20 minuten) en één keer per dag krijgt hij zoiezo zn uitren/gek doen wandeling van een uur á anderhalf uur. Dalijk als het weer mooi weer wordt gaan we vaker naar buiten en is hij eigenlijk meer buiten als dat hij binnen is. Ik wil ook met hem gaan fietsen maar wil dit langzaam op gaan bouwen omdat zijn weerstand en conditie zeker nog moeten worden opgebouwd na alle elende die we met hem gehad hebben.

Nu vroeg ik me af of ik hem nog minder kon gaan voeren en dit aan kon vullen met dingen die geen vet bevaten (te denken aan groente prutjes). Krijgt hij op die manier nog wel alles binnen wat hij nodig heeft of teveel? Ik dacht eraan om hem dan op 500 gram bibi te zetten en dit aan te vullen met groente om hem toch het gevulde gevoel te geven.

Iemand enig idee of nog meer tips :-[
Door Eidos
#70326
Tja .. 40 kilo zegt niet veel.. Mijn hond weegt 42 kilo, maar heeft dan ook een schofthoogte van 72 cm en heeft geen grammetje vet erop zitten... Als jou labje echt toch te dik is dan zou ik inderdaad minder vlees geven en dit eventueel aanvullen door fytomix en of groentenmixjes.
Door ine
#70331
Hoi Esther,
Begin eens met 250gr. fytomix met daarnaast 400gr. Bibi. Je zit best al aan een aardige hoeveelheid, dus 50gr. minder moet kunnen. Geen tussendoortjes, helemaal niets!
Dit kun je maanden volhouden. Best kans, dat je pas na een paar weken wat gaat zien.

Maar even voor de duidelijkheid, gewichten zeggen niet zoveel! Het is het zien en het voelen!
Zien? Je mag de ribben net niet zien. Nu is dat met een Golden toch al moeilijk, maar goed! ;)
Voelen? Als je de hond, zonder druk aait, dan moet je de ribben kunnen voelen en tellen!
Mijn labrador Joop weegt nu denk ik zo'n 45 kilo, maar is geen grammetje te zwaar! (Rasstandaard zegt rond de 36 kilo)
Door esther
#70348
Nee mijn Scoob is echt te dik. Ribben zijn niet te voelen. Als ik veel fyto geeft gaat hij aan de dunne, dus kan dat niet teveel geven. maar het makat dus niet uit als ik vaker de bibi gaat minderen. Dus bijvoorbeeld twee dagen 400 gram bibi en 250 fyto en rest van de dagen 400 gram bibi en 250 gram groenteprut
Door Eidos
#70508
Nee hoor minder bibi geven is niet erg.. De ene hond heeft nu eenmaal meer nodig dan de ander. Als jou hond echt te dik is moet je gewoon minder voer geven tot hij op het juiste gewicht is. Als hij van de fyto aan de dunne gaat zou ik niet teveel fyto geven.
Door Lupa
#70516
is de middelste op je foto?
dan toont hij inderdaad te dik, ik zou fytomix gaan geven.
gewoon fity fify.
Door Lupa
#70520
heb net je laatse bericht gelezen en dus dat hij aan de dunnen gaat van fyto :-\
dan kun je inderdaad 200gr fyto en de rest vlees doen.
Als je hem 2 keer per dag voert gewoon de fyto door het vlees mengen mischin dat het beter blijft zitten
Door shana
#114425
Ik had graag het adres van de verdeler van FYTOMIX in Belgie West-Vlaanderen ( 8700 Tielt ) gekend, zou het kopen als onderdeel van een vermageringsdieet.
Door Audrina
#114575
Ik weet niet of je al eens Carnibest voor je hond geprobeerd hebt en of je hond het daar goed op doet vanwege zijn granen allergie. Van CB hebben ze namelijk ook een light uitvoering.
1 van mijn honden (een duitse herderteef van 11) is ook te zwaar en ik had al van alles geprobeerd om ze af te laten vallen. Op het laatst kreeg ze 's morgens een onsje voer en 's avonds een onsje voer en ondanks dat we toch 3 keer op een dag een flink stuk met haar gingen lopen viel ze niks af.
In lightvoer geloofde ik niet meer zo, dus ik was een beetje sceptisch toen ik CB light voor haar kocht. Ze krijgt nu 2 keer per dag 200 gram en ze is in die 6 weken dat ze nu CB light krijgt al aardig afgevallen. Het is nog steeds een spekkie en ze mag nog wel wat afvallen, maar op deze manier komt ze er wel.
Sinds een week of 2 ga ik ook om de dag een klein stukje met haar fietsen en daardoor komt ze ook weer een beetje strakker in haar vel.
Dus mocht je hond tegen Carnibest kunnen, dan is het misschien het proberen waard om hem een tijdje CB light te geven.

Succes.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#114577
esther schreef: Mijn golden reu moet flink gaan afvallen. Voor een golden is hij al flink gebouwd maar nu loopt het echt uit de hand. Hij weegt rond de 40 kilo en moet minimaal 5 kilo af. Hij staat sinds september op de bibi nadat we veel problemen hebben gehad met zijn granen allergie. Het gaat nu echter heel goed, maar hij valt dus maar niet af. Hij krijgt op dit moment 700 gram. Dit is voldoende voor hem, hij heeft zo geen honger gevoel en gaat niet lopen schooieren. Geef ik hem nog minder gaat hij dit weer wel doen. Qua beweging krijgt hij naar mijn inziens voldoende. We gaan 3 keer per dag een kleine ronde doen (20 minuten) en één keer per dag krijgt hij zoiezo zn uitren/gek doen wandeling van een uur á anderhalf uur. Dalijk als het weer mooi weer wordt gaan we vaker naar buiten en is hij eigenlijk meer buiten als dat hij binnen is. Ik wil ook met hem gaan fietsen maar wil dit langzaam op gaan bouwen omdat zijn weerstand en conditie zeker nog moeten worden opgebouwd na alle elende die we met hem gehad hebben.

Nu vroeg ik me af of ik hem nog minder kon gaan voeren en dit aan kon vullen met dingen die geen vet bevaten (te denken aan groente prutjes). Krijgt hij op die manier nog wel alles binnen wat hij nodig heeft of teveel? Ik dacht eraan om hem dan op 500 gram bibi te zetten en dit aan te vullen met groente om hem toch het gevulde gevoel te geven.

Iemand enig idee of nog meer tips :-[
700 gram is nog best veel. Hier krijgen de honden van rond de 35 kilo (jouw streefgewicht) zo'n 500 gram CB.
Ik zou toch minder Bibi geven en dit dan aanvullen met groente. Daarbij bij de keuze van de groente letten op het suikergehalte, dus geen worteltjes, bieten, e.d ook geen fruit.
Daarbij een rondje extra per dag maken.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#114591
shana schreef: Ik had graag het adres van de verdeler van FYTOMIX in Belgie West-Vlaanderen ( 8700 Tielt ) gekend, zou het kopen als onderdeel van een vermageringsdieet.
Fytomix is een product van Bibi. En er is in België geen verkooppunt van bibi. Een alternatief voor jou zou zijn om maaginhoud van rund of schaap te geven. Dus probeer runder- of schapenpens te vinden met de inhoud er nog in. Dat kan lastig zijn, want op het slachthuis mogen ze dat officieel niet meegeven i.v.m. wetgevingen. Maar soms valt er wel wat te regelen.
Als ik zo'n pens heb, kieper ik de inhoud ervan (en dat is veel!) in een vergiet om een beetje uit te lekken. Ik dek dat af zodat er geen vliegen bij kunnen en laat het een nachtje staan. Dan verpak ik het in porties en vries het in. Kijk wel uit, want soms zitten er vreemde dingen in zo'n pens. Ik heb al meerdere malen stukjes glas e.d gevonden.
Verder kun je groentemixjes geven en, wat mijn honden erg lekker vinden, een beetje (niet te veel i.v.m. gasvorming) rauwe zuurkool.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door