Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Birmane
#672687
Bob is 14 jaar, kruising maltezer/york. Ging opeens klein plasje in huis doen,ook bij andere mensen thuis. DA geweest met ochtendurine, DA heeft dit met zo'n stikje gemeten, uitslag 1025 moest 1035 zijn, ik begreep dit niet helemaal. Maar DA zei het was iets te hoog, niet ernstig genoeg voor bloedtest. Kreeg wel meteen advies op nierdieet over te gaan. Brokken lust hij niet, ik doe er een dobbelsteen, heel klein gesneden kipfilet gekookt, doorheen. Dan eet hij het wel. 's morgens blik van Royal Canin lust hij niet. Ik vind trouwens dat je te lang doet met blik. Zoals je ziet hou ik mij dus niet toaal aan het nierdieet qua die brokken. Nu mijn vraag wat zou ik het beste kunnen geven wat hij wel lust en niet belastend voor zijn nieren zou zijn.
Misschien kan iemand mij helpen, moet ik overgaan op Carnibest, Bibi, Bandit, Energique etc.
Trouwens hij heeft niet meer in huis geplast.

Groetjes Birmane
Laatst gewijzigd door Birmane op di 23 jan 2007, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#672832
Volgens mij praat je DA over het soortelijk gewicht van de urine en 1025 is laag normaal.

Zie: http://www.devrolijkeviervoeters.org/urine.htm

Als ik jou was, dan liet ik mijn DA qua allerlei nierdieet-brokjes dus absoluut gewoon kletsen en zette ik mijn hond direct over op een verse, rauwe voeding. Zoals de merken die je zelf al noemt. Dat is sowieso beter, ook voor de nieren.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#672948
Een beetje vaag om een hond op nierdieet te zetten zonder eerst bloedonderzoek te doen. Hij hoeft helemaal geen last van de nieren te hebben.
Door Birmane
#673198
Ja, dat was ook mijn mening. Als er geen bloedonderzoek is gedaan, kun je toch niet zeggen dat hij het aan zijn nieren heeft. Alvast bedankt voor jullie antwoord. Trouwens de middelste foto is pas genomen, hij ziet toch erg goed uit voor 14 jaar. Rechtse foto september in Spanje. Ik ga mij orienteren op de verse voeding.

Groetjes Birmane
Laatst gewijzigd door Birmane op vr 08 dec 2006, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dribbel1996
#692875
Hoi

Hoe gaat het nu met je hondje?
Heeft de da maar 1 keer getest? , meestal doen ze het 2 of 3 keer?
en 1025 is volgens mijn dierenarts niet te laag ??1020 is minimaal.

Groetjes danielle
Door Birmane
#696405
Hallo dierenvrienden,

Hier een berichtje van Bobby. Bobby plast nog steeds in huis, alleen nu op een bepaalde tijd tussen 16.00 en 18.30 uur ongeveer. 1 plas. Plast niet in de nacht en niet verder overdag. Ben vandaag weer naar DA geweest en heb bloed laten testen. Uitslag niet goed althans qua leverwaarden.
Bun        7.8 mmo I/L
Glu         6.7 mmo I/L
Alp      1500 IU/L (lever)
T-Pro       74 g/L
GPT        389 IU/L(lever)
Cre           80 umoI/L

Zijn urinietest was dit keer 1020 sg
Ik krijg vrijdag als het goed is de rest van de bloeduitslag qua bloedlichaampjes.
Verder gaat het met Bobby wel goed, eet goed, drinkt normaal, speelt afentoe nog. Dus wat dit is, mag joost weten.
Heb wel inmiddels mariadistel gehaald en 1/4 van capsule door eten gedaan. Weet trouwens niet precies hoeveel ik door zijn eten moet doen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Birmane
Door Lizzy
#696626
Birmane schreef: Hallo dierenvrienden,

Hier een berichtje van Bobby. Bobby plast nog steeds in huis, alleen nu op een bepaalde tijd tussen 16.00 en 18.30 uur ongeveer. 1 plas. Plast niet in de nacht en niet verder overdag. Ben vandaag weer naar DA geweest en heb bloed laten testen. Uitslag niet goed althans qua leverwaarden.
Bun        7.8 mmo I/L
Glu         6.7 mmo I/L
Alp      1500 IU/L (lever)
T-Pro       74 g/L
GPT        389 IU/L(lever)
Cre           80 umoI/L

Zijn urinietest was dit keer 1020 sg
Ik krijg vrijdag als het goed is de rest van de bloeduitslag qua bloedlichaampjes.
Verder gaat het met Bobby wel goed, eet goed, drinkt normaal, speelt afentoe nog. Dus wat dit is, mag joost weten.
Heb wel inmiddels mariadistel gehaald en 1/4 van capsule door eten gedaan. Weet trouwens niet precies hoeveel ik door zijn eten moet doen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Birmane
Een AP van 1500 IU? weet je zeker dat dat geen typfoutje is? Want dat is wel heel erg hoog! Normaalwaarde bij de hond is lager dan 147. GPT is normaal gesproken lager dan 120. Dus nee, deze waardes zijn inderdaad niet goed.

Overigens kan een te hoog Alp wijzen op:
Leveraandoeningen: gestoorde galafvoer, acute en chronische leverontstekingen
Jonge dieren (dat is normaal)
Toediening van prednison
Ziekte van Cushing
Toediening van bepaalde narcose middelen (barbituraten)
Ingrijpende of uitgebreide botaandoeningen.

En een te hoge GPT op:
Acute en chronische (actieve) leveronsteking
Koorts, geringe belasting met giftige stoffen of medicijnen, darmontsteking: geringe verhoging.
Ernstige vergiftiging
Leverbeschadiging door ongeval
Levertumoren (bij uitzaaiingen vaak niet verhoogd!!)
Galwegontsteking
Fatty liver syndroom bij de kat
Shock

Dus wat gaat je dierenarts nu doen? Ik denk namelijk niet dat je met een capsule Mariadistel weg komt. Ik denk eerder dat je hond een leverontsteking heeft, of iets in die geest, en dat er echt wat moet gebeuren. Heeft je DA niet voorgesteld om een leverpunctie te laten uitvoeren?

Ik weet niet, maar ik ging niet akkoord met "we zien mekaar vrijdag voor de rest van de uitslag".
Door Birmane
#696648
Ik heb net dierenarts gebeld, wil wachten op uitslag lab. Zal vlug komen, heb gezegd dat ik mij toch heel veel zorgen maak. Hij had meteen in aktie gekomen indien levensbedreigend, ik moet wachten tot uitslag. Gevraagd voor leverpunctie, maar hij wil lab afwachten.

Groetjes Birmane
#696998
Uitslag witte en rode bloedlichaampjes van Bobby waren (witte) iets verhoogd.
30 januari echo en leverpunctie in Dierenkliniek Amsterdam.
Van DA voor 7 dagen synulox 50 mg meegekregen en vitamine D tab.
Verder gaat het met Bobby nog steeds goed. Ik zie totaal niets aan hem, ik zal blij zijn als het 30 januari is en ik eindelijk weet wat er aan de hand is. Ik hou jullie op de hoogte hoe het met kleine Bobby verder gaat.

Groetjes Birmane
#702420
Hallo dierenvrienden,

Afgelopen dinsdag naar Dr. Bosje van Dierenkliniek Amsterdam geweest.
Echo van lever was goed. Toen een leverpunctie gedaan. Hiervan vandaag de uitslag gekregen. Er wordt teveel cortisol aangemaakt en dit zou eventueel op de ziekte van Cushing kunnen wijzen. Om dit uit te zoeken moet er 3 dagen urine opgevangen worden met toediening op 2e dag van 3 tab. Dit wordt dan uiteraard ook weer naar lab. gestuurd.
De synulox kuur is op en Bobby heeft sinds afgelopen maandag tot vandaag 1x een plasje in huis gedaan. Hij is nog steeds levendig, eet goed en drinkt volgens mij niet teveel ongeveer 300 ml (hij weegt 6 kg).
Dr. Bosje wil even wachten hoe het met in huis plassen gaat. Hij heeft ook een brief naar mijn eigen DA gestuurd, dus zal ik daar kontakt mee opnemen over hoe of wat we gaan doen.
Trouwens Bobby moest afgelopen nacht braken (een beetje) wat denk je dat ik vond een spoelworm. Dus vanmorgen weer naar DA geweest voor wormkuur.
Al en met al hoop ik dat het goed afloopt en dat hij niet meer in huis plast, of misschien laat ik toch voor de zekerheid die urinetest doen.
Tot zover het nieuws van Bobby.

Groetjes Birmane
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door