Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Golum
#698386
Gisteravond liet Gollum haar kippenkarkasjes staan. Ik heb het weggepakt en later opnieuw aangeboden, ze likte er even aan en liet het weer staan. Gollum had wel het stukje runderlever opgegeten wat ik erbij had gegeven. Ze is aan het wisselen en ik dacht dat ze misschien last van dr tandjes heeft, daarom had ik later de karkasjes even in elkaar geslagen met een hamer en opnieuw aangeboden.

En hoera, ze at! Alleen zo gulzig dat ze een best wel groot stuk in een keer doorslikte wat ze later weer uitkotste. Dit at ze niet weer op en ik heb het weggegooid.

Vanochtend at ze een stukje spiervlees, en liet ze de kipkarkasjes staan. Ook na het opnieuw aanbieden wilde ze het niet. Ik heb dit keer de karkasjes niet geplet, zodat ze wat beter zou kauwen.
Gollum gaf vandaag ook steeds aan dat ze naar buiten moest, maar buiten heeft ze enkel geplast en volgens mij ook de hele dag niet gepoept (vanochtend heeft mn vriend haar uitgelaten, weet niet zeker of ze toen heeft gepoept). Vanmiddag heeft ze wel de opnieuw aangeboden karkasjes gegeten, en wat groentemix.

Verder is ze heel levendig en maakt geen zieke indruk, maar ik maak me gelijk zorgen omdat ze normaal eet als een dijker.

Wat zou t kunnen zijn? Last van dr tandjes? Ik weet dat op vers een hond weinig poept, maar de hele dag nog niet.. Zou ze verstopt kunnen zitten door een stukje wat achtergebleven is?
Met n half uurtje is mn vriend thuis, dan kan ik t vragen en heb ik iets meer zekerheid..
Door Lizzy
#698428
Ik ben bang dat het moeilijk te zeggen is... Er waren van allerlei virusjes rond op het moment. Dat ten eerste. Maar, natuurlijk kan het zijn dat je pupsel iets geks heeft gegeten en daarom niet lekker is.... Het kunnen zeker ook de tandjes zijn. Heb je haar misschien ook pas laten enten? Kan het namelijk ook nog zijn. Houd haar maar goed in de gaten, kijk of ze vanavond of morgen poept (zaklampje meenemen) en als je het niet vertrouwt: ga zeker naar de DA! Beter een keer teveel dan een keer te weinig!
Door Golum
#698553
Nou ze heeft iig vanochtend vroeg gepoept, dus dat scheelt al wat.
Verder lijkt ze gewoon geen bot even te moeten.. De rest eet ze met smaak op. We hebben net haar bek even goed bekeken en we zagen gelukkig niets geks zoals botsplinters ofzo, maar wel grote kiezen die half door waren.
Ik denk dus dat het de kiezen zijn, maar hoe kan ik haar nu toch aan haar voedingstoffen laten komen als ze zowat geen bot eet? Het in elkaar slaan vond ik iets minder omdat ze dan ging schrokken.. Maar weer vasthouden ofzo?
Door Golum
#700072
Nou ja, we zijn een paar dagen verder en volgens mij is het echt het wisselen. Al het complete versvoer wat ik haar voorzet eet ze met smaak op, de barf hapjes laat ze liggen.. Ik moet echt moeite doen en ernaast gaan liggen en de kippevleugels in 2en hakken wil ze het proberen... Terwijl ze daarvoor alles enthousiast wegkaande!
Wat zijn jullie ervaringen met wisselende honden en wat hebben jullie toen gedaan?
Door Mevroi Kruim
#700086
Golum schreef: Nou ja, we zijn een paar dagen verder en volgens mij is het echt het wisselen. Al het complete versvoer wat ik haar voorzet eet ze met smaak op, de barf hapjes laat ze liggen.. Ik moet echt moeite doen en ernaast gaan liggen en de kippevleugels in 2en hakken wil ze het proberen... Terwijl ze daarvoor alles enthousiast wegkaande!
Wat zijn jullie ervaringen met wisselende honden en wat hebben jullie toen gedaan?
Inderdaad dat ze dan pijn in het bekkie hebben en af en toe niet willen kauwen. Dan maar iets minder te kauwen ff. Ik bied wel kauwmateriaal aan voor geval ze aan mijn antieke kast willen beginnen  >:(
Door mirjam_dc
#700248
Hier hetzelfde verhaal met wisselen. Gisteren een kippevleugeltje gegeven, dat had 'ie al eerder gehad en lekker op gekauwd maar nu lukte het gewoon niet het door te knagen. ik heb het in stukken gehakt en de scherpere botjes er maar even uitgehaald, toen at 'ie het met smaak op. Ben ervan overtuigd dat het wel weer goed komt als de kiezen echt goed door zijn. De hoektandjes zijn ook allemaal uitgevallen en de nieuwe wel onderweg maar nog niet volgroeit. Frustrerend hoor als je een terriër bent en dol op trekspelletjes, kun je ineens niets meer echt stevig vasthouden ;D

groetjes,
Mirjam
Door Golum
#700515
Jah agossie, ze is echt n beetje zielig... Ik zie een hoektand doorkomen en de oude zit er nog, dus dat zal wel ff pijn doen.. En die enorme kiezen  :o
M'n puppert word groot  ;D Ik heb maar wat kvv ingeslagen en probeer dr af en toe toch wel knaagwerk aan te bieden.. Vanavond zalmkop, ben benieuwd!
Door Eef+Stippels
#701520
Golum schreef: Jah agossie, ze is echt n beetje zielig... Ik zie een hoektand doorkomen en de oude zit er nog, dus dat zal wel ff pijn doen.. En die enorme kiezen  :o
M'n puppert word groot  ;D Ik heb maar wat kvv ingeslagen en probeer dr af en toe toch wel knaagwerk aan te bieden.. Vanavond zalmkop, ben benieuwd!
Succes!
Door Golum
#701676
De zalmkop liet ze eergisteren liggen, Gollum heeft een paar zachte stukjes opgegeten en toen vond ze t genoeg  :( Gisterochtend en middag energique en duck gegeven, dat ging er binnen een minuut erin. Gisteravond beetje overenthousiast eendenekken geprobeerd (1e keer), in eerste instantie liet ze ze liggen. Pas toen ik de nekken vasthield werd Gollum enthousiast en ging eraan scheuren. Alles netjes opgegeten en naar mijn idee goed gekauwd, nu vanochtend staat ze te braken en komen er kleine stukjes eendenekwervel eruit..  ??? Toch even te snel geweest van mij?
Ik ga straks maar even goed opletten hoe de ontlasting eruit ziet, en daarna maar wat Duck geven... Ik ben ook al op zoek geweest naar priobiotica maar nergens gevonden, is dat een goed idee om te geven nu?
Door Golum
#701704
Gollum heeft net mooie drolletjes gedraaid, en ik zag er geen stukjes bot tussen zitten. Ze heeft net de kvv met smaak (lees haast) opgegeten..
Maf beest, ik weet t af en toe niet met haar hoor, eerst ligt ze me zielig aan te kijken en zodra we naar buiten gaan word t weer een overactief puppiemonster.. Hopelijk blijft dr maag nu rustig, vind t zo zielig als ze overgeeft..
Door Lizzy
#701706
Het uitbraken van stukjes wervel is behoorlijk normaal. Blijkbaar kon haar maag dat even niet verteren en dus kwakken honden dat met het grootste gemak er weer uit. Dat is een reflex van het lichaam "niet verteren, eruit met die handel". Ik zou me daar dus geen zorgen over maken. Alleen zou ik dus nu geen botten van grotere dieren geven (zoals geit, lam en kalf). Even wat klein spul blijven voeren. Het verbaast mij overigens wel hoor, dat ze mutst met het barfspul. Mijn pup, en zoveel puppen, krijg van 4 weken af aan alleen maar barfspul en heeft het ook tijdens het wisselen probleemloos gegeten. En bij mijn weten geldt dat werkelijk voor de gemiddelde barfpup. Misschien heb je een wat gemakkelijk typje die denkt "ik krijg zo wel weer mijn gemalen hapje"? Ik zou zelf dus gewoon toch barfmateriaal aan blijven bieden.
Door Golum
#702110
Lizzy schreef: Het uitbraken van stukjes wervel is behoorlijk normaal. Blijkbaar kon haar maag dat even niet verteren en dus kwakken honden dat met het grootste gemak er weer uit. Dat is een reflex van het lichaam "niet verteren, eruit met die handel". Ik zou me daar dus geen zorgen over maken. Alleen zou ik dus nu geen botten van grotere dieren geven (zoals geit, lam en kalf). Even wat klein spul blijven voeren. Het verbaast mij overigens wel hoor, dat ze mutst met het barfspul. Mijn pup, en zoveel puppen, krijg van 4 weken af aan alleen maar barfspul en heeft het ook tijdens het wisselen probleemloos gegeten. En bij mijn weten geldt dat werkelijk voor de gemiddelde barfpup. Misschien heb je een wat gemakkelijk typje die denkt "ik krijg zo wel weer mijn gemalen hapje"? Ik zou zelf dus gewoon toch barfmateriaal aan blijven bieden.
Dat van die nekwervels uitbraken had ik toevalig net in een ander topic gelezen, dus was alweer wat gerustgesteld. Ik ben misschien wel n miep hoor  :-[ maar het is mn eerste 'eigen' hond en heb af en toe wat overbezorgde trekjes  ::)
Ik snap dat gemuts van dr met botten ook niet, haar kleine boven en ondertanden heeft ze gewisseld zonder dat ik iets doorhad, tot n vriendin (en baasje van haar zusje) zei dat ik ff in dr bekkie moest kijken omdat haar pup al aan t wisselen was en veel pijn had.. Nu de kiezen en hoektanden doorkomen loopt ze te miepen.
Vanochtend heeft ze kvv gehad ,vanmiddag bood ik eendenekken aan en daar wilde ze niet eens aan proeven. De groentemix liet ze ook staan, en at ze pas op 's avonds met wat kopvlees, de bijgeleverde kippenkarkasjes liet ze liggen. Ze heeft nu 300 gr minder gehad dan ze 'moet' hebben, ik heb haar nu op 6% v.h lichaamsgewicht staan en zou dan 900 gram p/d moeten krijgen voor 15 kilo.
Nu ik dit zo zit te schrijven denk ik dat ik haar misschien op een minder percentage moet zetten? Tot nu toe heeft ze die 6% (eerst 7) echt nodig gehad, en ze is mooi slank..
Door Golum
#702221
Lizzy schreef: Ja, probeer gerust wat minder te geven. Misschien is het teveel voor haar, die 6%.
Ja dat begin ik nu ook te denken, dat t misschien teveel is. Ze slaapt nu ook wat minder, ik heb t idee dat de ernstige groeispurt die ze eerder had wat ingedamt is. En ja, als je de keuze hebt tussen kopvlees en botten (wat meer moeite kost) zou ik t ook wel weten.. Ik ga weer ff een nieuw menuutje maken, en dan maar op 5% zetten. Wie weet heeft ze dan wel genoeg honger voor de botten  :D
Door Golum
#702273
Het middageten (kipkarkasjes) kijkt ze niet naar om... Ik moet zo naar mn werk, zal ik t gewoon vanavond weer proberen en n maaltijd overslaan?
Ik weet t anders ook niet meer hoor met dat gemiep, als ik nu iets anders geef eet ze t straks nooit meer, terwijl ze eerst de karkasjes verslond! Het ruikt ook prima, niet bedorven ofzo..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door