Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door toetie58
#701550
:'( hoi hoi lizzy en anderen.
ons hondje (een kruising Poedel/maltheser ) van 3 1/2 heeft nu voor de tweede keer dat ze loops moet worden if al een dagje is en dan aanvallen krijgt van epileptie.
het gekke is ook dat ze in 2004 de periodes had in april en oktober.
in 2005 in maart en september.
en nu in 2007 begint het ineens in januari al!
zaterdagavond ben ik met haar naar de dierenarts geweest en die gaf haar een valiuminjectie.
thuis aangekomen kreeg ze weer een aanval,dus wij weer terug waar ze er nog weer 1 overheen kreeg,en tabletjes die ze de eerste week 2 x daags moet hebben en die week er na 1 x daags.
(Fenobarb).
waar kunnen die aanvallen vandaan komen? en wat kunnen we eraan doen?en wat doet Fenobarb?
ik hoop op een verlossende reactie want Knuffie is ons allesie en we kunnen het niet aanzien wanneer het weer gebeurd.
groetjes van toetie58 :'(
Door Sennaruby
#701556
Hoi,

Het is goed mogelijk dat de epilepsieaanvallen door hormonale schommelingen getriggerd worden. Het is verstandig om je hond eerst uitgebreid te laten onderzoeken om een eventuele (andere) oorzaak voor de aanvallen uit te sluiten. Daarna wordt meestal begonnen met antiepileptica, zoals fenobarbital. Dit zal de frequentie van de aanvallen reduceren, maar helaas is epilepsie niet te genezen. Helaas werkt fenobarbital niet als een antibioticumkuurtje, dus ik ben erg bang dat als je hond regelmatig aanvallen krijgt (vaker dan eens in de maand à 6 weken) fenobarbital zal moeten blijven slikken.

Als je meer wilt weten over epilepsie, kan ik je de site www.epilepsiebijhonden.nl en het bijbehorende forum zeer aanbevelen. www.epilepsiebijhonden.nl/forum

Misschien tot daar en sterkte!

Groetjes,

Fieke
Door toetie58
#701584
::)
dank je fieke.
ik ga meteen kijken.
gelukkig heeft ze alleen als ze loops moet worden dus zal het (hoop ik) niet vaker gebeuren.
het is wel angst aanjagend en een triest iets hoor.
groetjes van toetie58 :-\
Door Helen
#701591
[quote="toetie58"]
;D het is een vrouwtje dus zal dat moeilijk gaan he?
maar ik begrijp wat je bedoeld.
we lopen wel met het idee dit te doen of aan de prikpil. :o
[/quote]

Castreren van teefjes houdt in dat je de eierstokken en/of baarmoeder verwijderd. Sterilisatie van de teef houdt het afbinden van de eileiders in. Het is een verspreking om te zeggen dat je teefjes steriliseerd...Het is er in de volksmond ingeslopen.

Ik zou uitgebreide info inwinnen over de prikpil. Veel DA's geven hem niet eens ivm de uitgebreide zeer vervelende gevolgen ervan. Een verhoogde kans op tumoren en suikerziekte bijv.
Door Helen
#701593
Verder zou ik sowieso zo min mogelijk troep in een hond met epilepsie stoppen/spuiten....Je weet nooit wat voor effecten allerhande medicatie kunnen hebben op de frequentie van de aanvallen.
Door toetie58
#701803
bedankt allemaal hoor.
ik ga meteen even neuzen want ik wil onze knuffie nog lang niet kwijt!
en,sorry,maar ik wist niet dat hety castereren ook voor vrouwtjes geldt.
en die prikpil lijkt mij ook een gedoe.
ik ga deze week nog een afspraak maken met de dieren arts voor een onderzoek.
garoetjes van toetie
Door 202Spots
#701848
we lopen wel met het idee dit te doen of aan de prikpil
Wanneer je weet dat de seizures door de loopsheid (hormonen) veroorzaakt worden,waarom dan in hemelsnaam met hormonen gaan spuiten met die prikpil???
Ik zou zo vlug mogelijk laten castreren.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#701972
Klachten die tijdens de loopsheden optreden hebben te maken met bloeddeficientie en lever Qi stagnatie. Dus met Chinese kruiden zou je ook een eind moeten kunnen komen.
Door Sennaruby
#702182
Castreren lijkt mij zeer belangrijk. Kijk wel uit met de narcose die je je hond laat geven. Lang niet alle narcosemiddelen zijn geschikt en lang niet alle dierenartsen zijn hier (voldoende) van op de hoogte.

Groetjes,

Fieke
Gebruikersavatar
Door *Monique
#702189
Vienna (poedel) kreeg op 3 jarige leeftijd 10 dagen voor de loopsheid, een vorm van epilepsie. Ik zou haar laten dekken, had een leuke reu gevonden, pupkopers, enz. Maar ik heb alles afgeblazen. Volgens mijn DA is epilepsie erfelijk als het voor het eerste levensjaar al voorkomt. Daarna door hormonale schommelingen. Ook Vienna heeft een poosje op fenobarbital gestaan. Ze werd erg lui, sloom, lusteloos, en dik. Wat de bijwerkingen van dit paardenmiddel zijn. Ik ben verder gaan zoeken en bij een holistisch DA terecht gekomen, die haar een poosje behandelt heeft. Het ging een stuk beter, en ik kon de fenobarbital langzaam aan af gaan bouwen. Ze is er nu al 4 jaar vanaf.
Nu moet ik je wel eerlijk zeggen dat Vienna eigenlijk maar 1 aanval per jaar had (meestal na entingen). Nu staat ze onder behandeling van een accapuncturist en krijgt ze chinese kruiden en het gaat wonderbaarlijk goed. Vorig jaar was voor het eerst dat ze geen aanval heeft gehad ;)
Ik heb Vienna in het zelfde jaar dat de eerste aanval heeft gekregen, laten castreren.
Kijk uit met de narcosemiddelen. Ook de poedel staat er om bekend overgevoelig te zijn voor bepaalde middelen.
Door Erna
#702193
Ik denk dat het belangrijker is om de hond eerst over te zetten op een normale voeding --> rauw ipv brokken. En dan een loopsheid afwachten om te zien wat er gaat gebeuren. Honden met epilepsie hebben vaak baat bij een rauw dieet en hun aanvallen verminderen meestal. Het kan best zijn dat de hond met een rauwe voeding geen aanvallen meer laat zien. Castreren kan altijd nog.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door