Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Linneke
#700745
Hoi hoi,

Sinds eind december krijgen mijn poezels steeds wat meer barf te eten. Op dit moment krijgen ze smorgens nog brok en savond wat barf.

Nu had mijn jongste poes (bijna 2 jr) sinds vorige week opeens een dikke onderlip en een bultje/ verdikking in haar kin. Nu zijn we er vanmiddag mee naar de D.A. geweest en deze dacht aan een allergie of auto-immuun ziekte. Ze heft nu een prikje gehad met wat prednison.
Nu klinkt het me het aannemelijkst dat ze een allergie heeft voor een van de barf producten. Dus ik had daarover wat vraagjes:

*Als poezen allergies zijn voor een of ander product, zie je dat dan meteen/ de dag erna/ of pas na een aantal dagen of verschild dat per kat??
*Als ik dat of die producten dan stop te voeren gaat de reactie dan vanzelf weg??

Ze krijgt nu even tijdelijk alleen brok en blik (daarop had ze geen problemen), totdat de zwelling weg is. Daarna wil ik eigenlijk weer proberen tegen welke producten ze wel kan, is het een idee om dan bijv. 2 of 3 weken eerst alleen kipnek/ vleugeltjes te geven. Als ze daar niet op reageert het dan langzaam weer uit te breiden met iets nieuws erbij wat ik dan weer eerst 3 weken geef en dan weer iets anders erbij???

Groetjes Linda
Door Lizzy
#700759
Linneke schreef: Hoi hoi,

Sinds eind december krijgen mijn poezels steeds wat meer barf te eten. Op dit moment krijgen ze smorgens nog brok en savond wat barf.

Nu had mijn jongste poes (bijna 2 jr) sinds vorige week opeens een dikke onderlip en een bultje/ verdikking in haar kin. Nu zijn we er vanmiddag mee naar de D.A. geweest en deze dacht aan een allergie of auto-immuun ziekte. Ze heft nu een prikje gehad met wat prednison.
Nu klinkt het me het aannemelijkst dat ze een allergie heeft voor een van de barf producten. Dus ik had daarover wat vraagjes:

*Als poezen allergies zijn voor een of ander product, zie je dat dan meteen/ de dag erna/ of pas na een aantal dagen of verschild dat per kat??
*Als ik dat of die producten dan stop te voeren gaat de reactie dan vanzelf weg??

Ze krijgt nu even tijdelijk alleen brok en blik (daarop had ze geen problemen), totdat de zwelling weg is. Daarna wil ik eigenlijk weer proberen tegen welke producten ze wel kan, is het een idee om dan bijv. 2 of 3 weken eerst alleen kipnek/ vleugeltjes te geven. Als ze daar niet op reageert het dan langzaam weer uit te breiden met iets nieuws erbij wat ik dan weer eerst 3 weken geef en dan weer iets anders erbij???

Groetjes Linda
Hoi Linda, ik denk dat het onjuist is om te veronderstellen dat 'de schuld' bij de barfproducten ligt. Dat is helemaal niet gezegd. Ten eerste is nog niet gebleken dat er inderdaad sprake is van een auto-immuunziekte of allergie en zo ja, welke dat dan is (eosinofiel granuloom?) en ten tweede kan een kat ineens allergisch worden voor iets dat hij al jaren krijgt. Een allergie bouw je op. Bovendien hoeft het ook nog eens helemaal niet van de voeding te zijn maar kan het een reactie zijn op een enting (vaak zien we auto-immuunziektes verschijnen binnen 3 maanden na een enting), anti-vlooientroep, wormentroep, ander wasmiddel, etc. etc. Voor een auto-immuunziekte hoeft nog niet eens een aanwijsbare reden zoals voer te zijn. Zo speelt er zelfs een genetisch component mee, bij auto-immuunziektes.

Dus als antwoord op je eerste vraag: nee, dat hoeft dus niet. Soms zie je direct een reactie, soms pas na een jaar of wat, doordat een allergie zich opbouwt.

Antwoord op je tweede vraag is: ja, als je kat niet meer in contact komt met hetgeen zij allergisch voor is, verdwijnt de reactie vanzelf. Maar, ze heeft nu prednison gehad dus als het een reactie van het lichaam is op iets, dan verdwijnt nu ook de plek.
Door Linneke
#701270
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat het niet bewezen is dat het door barf komt. Het is denk ik voor mij gevoelsmatig dat het eerder een allergie is dan die auto immuunziekte. Dat komt voornamelijk omdat het beginnen met barf en deze reactie van haar wel erg samen vallen.

Maar omdat het niet bewezen is wil ik nadat de zwelling weg is weer met barf beginnen, maar dan wel op een rustige manier. Zodat mocht er toch een reactie op komen ik weet waarop het is (als ze dus ergens op reageerd)

Groetjes Linda
Door Linneke
#706027
Hoi Kruimel,

Nee dat is het beiden zeker niet, want nu is het door het prikje prednison weer over. Vanaf volgende week ga ik weer met wat barf beginnen...ik ben benieuwd.

Groetjes Linda
Door Nelly
#706952
Heeft ze geen ruzie gehad met een andere kat?
En dat die dikke lip verdwenen is na de prednison kan, dat is nu eenmaal een paardemiddel.
Door Mevroi Kruim
#707427
Linneke schreef: Hoi Kruimel,

Nee dat is het beiden zeker niet, want nu is het door het prikje prednison weer over. Vanaf volgende week ga ik weer met wat barf beginnen...ik ben benieuwd.

Groetjes Linda
Prednison werkt ontstekingsremmend, dus als het geslonken is dan wijst dat op een ontsteking. Dat kan dus ook een abces zijn of een gebitsontsteking. Of het kan vanzelf weggegaan zijn, dat weet je niet.
Door Linneke
#707448
Ja dat kan allemaal inderdaad. Het is even afwachten of het nog ooit terug komt. Tandontsteking lijkt het me niet , want haar gebit en tandvlees ziet er keurig uit.

We houden het in de gaten, en ondertussen zijn we weer lekker aan het beginnen met barf.

Groetjes Linda
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door