Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Magic
#700548
Maanden geleden vroeg ik hier op het forum of je met kvv ook mocht varieren dus de eene maaltijd dit merk kvv en de andere maaltijd een ander merk kvv.
En ik vroeg of je ook per maaltijd twee verschillene merken kvv bij elkaar kon geven .

Het andwoord was dat het oke was aangenomen dat je hond het goed doet op die merken kvv aangezien elke hond anders reageerd op voeding wat goed is voor de een is slecht voor een ander etc.

Nu heb ik gisteren een interessant gesprek gehad met iemand die zich verdiept heeft in voeding en honden gezondheid en vachten.

Zij geeft aan dat twee verschillende kvv in een maaltijd geven geen goed idee is omdat dat afbraak doet aan de opname van vitamine en mineralen.
Want dat een kvv maaltijd zo is samen gesteld dat het in balans is, de kvv maaltijd is zo gemaakt om door het lichaam zo best mogelijk te worden opgenomen
zodat alle vitamine's en mineralen die elkaar nodig hebben om verteerd en opgenomen te worden.

En dat je wel kan varieren met kvv maar dan per dag een bepaald merk niet verscillende kvv in een maaltijd aangezien dat de balance weghaald en het lichaam niet alle vitamine en mineralen opneemt .

Een merk kvv bestaat al uit verschillende voedings middelen dus ergens logies als je veel verschillende de dingen tegelijk eet heeft het lichaam veel meer moeite met verteren en opname van vitamine.

Maar wat is jullie mening
Door Lizzy
#700666
[quote="Magic"]
Maanden geleden vroeg ik hier op het forum of je met kvv ook mocht varieren dus de eene maaltijd dit merk kvv en de andere maaltijd een ander merk kvv.
En ik vroeg of je ook per maaltijd twee verschillene merken kvv bij elkaar kon geven .

Het andwoord was dat het oke was aangenomen dat je hond het goed doet op die merken kvv aangezien elke hond anders reageerd op voeding wat goed is voor de een is slecht voor een ander etc.

Nu heb ik gisteren een interessant gesprek gehad met iemand die zich verdiept heeft in voeding en honden gezondheid en vachten.

Zij geeft aan dat twee verschillende kvv in een maaltijd geven geen goed idee is omdat dat afbraak doet aan de opname van vitamine en mineralen.
Want dat een kvv maaltijd zo is samen gesteld dat het in balans is, de kvv maaltijd is zo gemaakt om door het lichaam zo best mogelijk te worden opgenomen
zodat alle vitamine's en mineralen die elkaar nodig hebben om verteerd en opgenomen te worden.

En dat je wel kan varieren met kvv maar dan per dag een bepaald merk niet verscillende kvv in een maaltijd aangezien dat de balance weghaald en het lichaam niet alle vitamine en mineralen opneemt .

Een merk kvv bestaat al uit verschillende voedings middelen dus ergens logies als je veel verschillende de dingen tegelijk eet heeft het lichaam veel meer moeite met verteren en opname van vitamine.

Maar wat is jullie mening

[/quote]

Wat een onzin.

Ten eerste bestaat er niet zoiets als "afbraak aan de opname van vitamines en mineralen" bij gewoon eten, zoals dat in versvlees zit (of een barfmaaltijd). En ten tweede: stel je hebt merk A en dat zegt compleet te zijn. En je neemt merk B en dat is ook compleet: wat is dan het verschil tussen beide voedingen? Feitelijk?

Beide maken het voer compleet, zoals ze zeggen. Wat is dus het verschil? Zit in de een meer vitamines als in de ander? Oh? Maar dan moet een van de twee toch niet compleet zijn? Of zitten er verschillende vitamines A in? Nou, laat ik haar uit de droom helpen: dat bestaat niet. Je hebt vitamine A en vitamine A. OK, je kunt dit halen uit lever en uit levertraan en uit een potje. Maar wat maakt het uit? Of je nou de ene helft van de vitamine A uit lever geeft en de andere helft uit levertraan? Maar lever en levertraan werken elkaar niet tegen hoor. Hetzelfde geldt voor alle andere vitamines en mineralen.

Ga nou jezelf eens na: je eet een sinasappel met een boterham met kaas, een glas melk, bakje rauwkost, aardappel en stukje vis. De dag erop een appel, cracker met worst, glas karnemelk, 200 gram gekookte groente, rijst en een stukje vlees. Je mag nu dus niet een sinasappel met een cracker met worst, een glas melk, 200 gram gekookte groente en een stukje vis eten?

Wat maakt het nou uit of je 400 gram compleet A voert of 200 gram compleet A en 200 gram compleet B? Tjonge, de gemiddelde barfhond zou doodneervallen, als het waar is wat mevrouw zegt.

Sorry, maar ik zie echt van A tot Z de zin niet van mevrouw d'r verhaal. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#700702
[quote="Lizzy"]
Wat een onzin.

Ten eerste bestaat er niet zoiets als "afbraak aan de opname van vitamines en mineralen" bij gewoon eten, zoals dat in versvlees zit (of een barfmaaltijd). En ten tweede: stel je hebt merk A en dat zegt compleet te zijn. En je neemt merk B en dat is ook compleet: wat is dan het verschil tussen beide voedingen? Feitelijk?

Beide maken het voer compleet, zoals ze zeggen. Wat is dus het verschil? Zit in de een meer vitamines als in de ander? Oh? Maar dan moet een van de twee toch niet compleet zijn? Of zitten er verschillende vitamines A in? Nou, laat ik haar uit de droom helpen: dat bestaat niet. Je hebt vitamine A en vitamine A. OK, je kunt dit halen uit lever en uit levertraan en uit een potje. Maar wat maakt het uit? Of je nou de ene helft van de vitamine A uit lever geeft en de andere helft uit levertraan? Maar lever en levertraan werken elkaar niet tegen hoor. Hetzelfde geldt voor alle andere vitamines en mineralen.

Ga nou jezelf eens na: je eet een sinasappel met een boterham met kaas, een glas melk, bakje rauwkost, aardappel en stukje vis. De dag erop een appel, cracker met worst, glas karnemelk, 200 gram gekookte groente, rijst en een stukje vlees. Je mag nu dus niet een sinasappel met een cracker met worst, een glas melk, 200 gram gekookte groente en een stukje vis eten?

Wat maakt het nou uit of je 400 gram compleet A voert of 200 gram compleet A en 200 gram compleet B? Tjonge, de gemiddelde barfhond zou doodneervallen, als het waar is wat mevrouw zegt.

Sorry, maar ik zie echt van A tot Z de zin niet van mevrouw d'r verhaal. 
[/quote]

Mama is boos hahahahahahahahahaha
Door Lizzy
#700732
[quote="Tinker"]
Bij mij is het niet een kwestie van niet kunnen in de zin zoals die mevrouw zegt.Maar meer van Peen en Uien is gezond,en Boerenkoolstamppot ook,maar niet op 1 bord gemeng,dan is het niet lekker.Dus voor mij is het gevoelsmatig dat ik geen twee merken kvv doorelkaar geef.
[/quote]

Ja, voor de mens werkt dat zo. Maar voor een hond? Die kan het niet schelen hoor, of je 1 of 10 smaakjes door elkaar gooit!
Door Magic
#700767
Wel er is geen reden tot boosheid of belachelijk maken.

We hebben allemaal hart voor de zaak, en soms zijn er verschillende meningen. Die best tot nadenken kunnen zetten.
Je mag dus geen brokken en kvv geven want dat is slecht
voor de vertering maar dat geld dus niet voor kvv ..
Door Lizzy
#700769
[quote="Magic"]
Wel er is geen reden tot boosheid of belachelijk maken.

We hebben allemaal hart voor de zaak, en soms zijn er verschillende meningen. Die best tot nadenken kunnen zetten.
Je mag dus geen brokken en kvv geven want dat is slecht
voor de vertering maar dat geld dus niet voor kvv ..


[/quote]

Sorry, doe ik dat dan? Ik maak haar niet belachelijk, ik leg uit waarom het onzin is. En trouwens, er zijn legio mensen die brokken wel combineren versvlees, waarbij dat al sinds jaar en dag prima gaat (veel versvlees en brokfabrikanten ala Farmfood adviseren zelfs om de brokken/versvlees te mengen), dus ook dat is niet helemaal waar. Ik zou het zelf niet gauw aanraden, maar als de hond er tegen kan: waarom niet?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 30 jan 2007, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#700774
[quote="Magic"]
Je mag dus geen brokken en kvv geven want dat is slecht
voor de vertering maar dat geld dus niet voor kvv ..
[/quote]

Wanneer je brokken geeft dan maakt het ook niet uit of je Royal Konijn en jeukibana door elkaar gooit met 'n  beetje Hills erbij voor de variatie... :-\

Het ene merk KVV of de andere merk KVV is beide RAUW,en kan je net zo makkelijk gemengd geven als KVV met 'n extra vleugel of nek,of kalkoen met lamhart erbij, of wat dan ook.
brokken eventueel met kvv of zelf gemalen vers kan ook.

Alleen wanneer het over grote botten gaat,zoals halve kip of ribben of nek ,waarvan er dan ook grotere stukken bot in de maag komen, dan word er geen brok bij gegeven

En dus ook geen vleugel of nek als toetje geven nadat er brokken is gegeten!
Laatst gewijzigd door mahuni op di 30 jan 2007, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annicha
#700950
Ik denk zelf dat er heel iets anders bedoelt word. Ik heb het over dit stukje.

"Zij geeft aan dat twee verschillende kvv in een maaltijd geven geen goed idee is omdat dat afbraak doet aan de opname van vitamine en mineralen.
Want dat een kvv maaltijd zo is samen gesteld dat het in balans is, de kvv maaltijd is zo gemaakt om door het lichaam zo best mogelijk te worden opgenomen
zodat alle vitamine's en mineralen die elkaar nodig hebben om verteerd en opgenomen te worden."

Ik heb niet genoeg verstand nog van de kvv ( ben al blij dat ik het idee heb dat ze gezond eten) maar als je het gaat vergelijken met voeding van mensen  ( waar ik wel verstand van heb) dan is het meer zoiets als
1 tomaat per dag is gezond,
1 tomaat per dag en een kom tomatensoep is vooral lekker.
De overdaad aan vitamine's worden door het lichaam gewoon afgevoerd.

Als je twee soorten kvv geeft in 1 maaltijd zal er ook in beide een gedeelte vitamine's zitten. Natuurlijk is dan elk merk compleet maar gemengd is er kans dat van bepaalde vitamine's een overdaad is. Deze overdaad word niet gebruikt, in de meeste gevallen komt die er ook gewoon uit via de ontlasting maar er zullen honden/katten zijn die er last van hebben. De een zal last van de vacht hebben en de andere buikklachten en een ander gedeelte heeft nergens last van.

Ik ga ervan uit dat dit meestal niet het geval zal zijn na
1 x maar wel als de hond stelselmatig zo gevoerd word.
Door Anita*
#700954
Ik had laatst een pakje Rodi over, moest ik toen kopen omdat mijn Bibi op was maar dat heb ik ook doorelkaar gedaan hoor, niets aan de hand.
Door Annicha
#700970
maar dat  bedoel ik ook, als je het een keer doet is er waarschijnlijk geen probleem.

Maar als je het standaard doet is het ongeveer hetzelfde als het voorbeeld menu van lizzy. Natuurlijk kan je 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten. Je kan het ook 7 dagen achter elkaar eten maar de verhouding in de vitamines is dan weg.

Ik zou ook een restje van merk a mengen met merk b als ik het over heb maar niet stelselmatig. Ik eet ook wel eens de ene dag patat en de volgende pizza  ::)

Maar ik ben een pietlut als het over vitamines gaat  :-[
Door Lizzy
#700989
[quote="Annicha"]
Ik denk zelf dat er heel iets anders bedoelt word. Ik heb het over dit stukje.

"Zij geeft aan dat twee verschillende kvv in een maaltijd geven geen goed idee is omdat dat afbraak doet aan de opname van vitamine en mineralen.
Want dat een kvv maaltijd zo is samen gesteld dat het in balans is, de kvv maaltijd is zo gemaakt om door het lichaam zo best mogelijk te worden opgenomen
zodat alle vitamine's en mineralen die elkaar nodig hebben om verteerd en opgenomen te worden."

Ik heb niet genoeg verstand nog van de kvv ( ben al blij dat ik het idee heb dat ze gezond eten) maar als je het gaat vergelijken met voeding van mensen  ( waar ik wel verstand van heb) dan is het meer zoiets als
1 tomaat per dag is gezond,
1 tomaat per dag en een kom tomatensoep is vooral lekker.
De overdaad aan vitamine's worden door het lichaam gewoon afgevoerd.

Als je twee soorten kvv geeft in 1 maaltijd zal er ook in beide een gedeelte vitamine's zitten. Natuurlijk is dan elk merk compleet maar gemengd is er kans dat van bepaalde vitamine's een overdaad is. Deze overdaad word niet gebruikt, in de meeste gevallen komt die er ook gewoon uit via de ontlasting maar er zullen honden/katten zijn die er last van hebben. De een zal last van de vacht hebben en de andere buikklachten en een ander gedeelte heeft nergens last van.

Ik ga ervan uit dat dit meestal niet het geval zal zijn na
1 x maar wel als de hond stelselmatig zo gevoerd word.


[/quote]

Nee, dit klopt gewoon niet. Als dat namelijk het geval zou zijn, zou je met de versvleesvoeding waar dus een overdaad aan vitamines in zit helemaal zwaar in de problemen komen als je het 100% voert. Maar 1 + 1 = 2. En geen 6. Dus ik snap niet waar je ineens de overdaad van vitamines vandaan haalt wanneer je van twee versvleesvoedingen de helft voert.
Door oebaya
#701005
Ben het geheel met Lizzy eens. Grotere nonsens heb ik echt nog nooit gehoord. Het is vlees, het is rauw en het is compleet en nou zal de ene KVV misschien een ietsie pietsie meer van een mineraaltje of vitamientje hebben, dan de ander, het is nooit zoveel dat je te veel krijgt door het samen te geven met een ander. Evenmin kan het zoveel minder zijn, dat er tekorten ontstaan. En mekaar storen kan het al helemaal niet.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door