Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#700045
We hebben een vreemde ontdekking gedaan bij Ziggy....

Al een paar keer zijn we naar het strand geweest. Ziggy kan dan los en rent de benen uit haar lijf. Daar krijgt ze dorst van en dan drinkt ze wat zeewater.
Na het strandbezoek gaan we door naar het bos en wandelen daar nog een poosje. Nu viel ons een paar weken terug ineens op dat Ziggy na het strand, hele donkere urine had. Wij schrikken en het goed in de gaten houden...Die avond was er niets meer aan de hand en ook de dagen erna niks meer te zien.

Weer een weekend naar het strand, weer zeewater gedronken, weer donkere urine. Na 4/5 keer plassen is de urine weer nromaal van kleur.

Weer een strandbezoek maar nu geen zeewater gedronken en geen donkere urine..

Afgelopen zaterdag, naar het strand, zeewater gedronken, donkere urine...

Ze drinkt echt geen sloten water, net een paar slokken voor de ergste dorst. Maar het lijkt er dus op of ze daar dan ineens andere urine van krijgt. Het is niet bloedrood, meer colabruin.

Herkent iemand dit?

En dan een ander "plasprobleem". Toen ziggy bij ons kwam plaste ze niet in 1 keer uit maar liever zo'n drie keer. Nu kan ze tijdens een wandeling van 2 uur, in interessant gebied rustig 15/20 keer plassen...
Ik heb zelf het idee dat dit een beetje "copieergedrag" is, Tous is een reu en plast er lustig op los. En een beetje dominantie want ze plast graag over Tous zijn plas heen.
Ze is, toen ze net bij ons was, gecontroleerd op blaasontsteking maar er bleek niets aan de hand.
Is het normaal voor een teefje om zo veel plasjes te doen?
Door Mevroi Kruim
#700087
Dat van de kleur van de urine ??????? geen idee
Plassen als een reu: ja, da's bekend. Madam Tara doet dat ook. Die merkt echt als een reu en plast ook over anderhonds plasjes heen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#700143
Die kleur kan ik ook niet verklaren, maar die van mij plassen op een lange wandeling ook om de haverklap een paar druppels, om de geur uit te zetten, denk ik.
De eerste plas is altijd wel een grote.
Door zurca
#700174
Ja idd. de eerste plassen zijn "groot" en daarna zijn het druppels/kleine plasjes.
Oke, dus dat is iets wat als normaal gezien kan worden...
Die donkere urine is echt apart...Ze heeft het echt niet eerder gehad en nu alleen na bezoekjes aan het strand. Eerst dacht ik dat ze miss. zo hard gerent had, dat er  ergnes een klein adertje gesprongen zou zijn. Maar, ze rent altijd hard als ze los is en alleen na het strand heeft ze deze donkere urine ??? En, voor zover we nu kunnen terugdenken, dan ook alleen als ze wat zeewater gedronken heeft.
En het lijkt ook geen bloederige urine. Noa, kat, had blaasstenen en die plaste gewoon bloed....Deze urine van Ziggy is bruinig, echt tegen colakleur aan. Dan naarmate ze meer plasjes doet word het lichter en na een plas of 4/5 is het weer gewoon geel van kleur.
Laatst gewijzigd door zurca op ma 29 jan 2007, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#700230
Liesbeth volgens mij is het myoglobine die de urine bruin kleurt.

Dit staat er op greyhounds in nood:

Myoglobinurie (de zogenaamde Greyhound-kramp). De ziekte wordt gekenmerkt door donkergekleurde urine (myoglobine) na heftige inspanningen. Door zware spierarbeid, raken spiercellen beschadigd (door warmte en stress) uit de spiercellen treedt dan de spierkleurstof myoglobine (vergelijkbaar met hemoglobine in het bloed), de stof wordt opgenomen in het bloed en vervoerd naar de nieren, myoglobine is echter een kleiner molecuul als hemoglobine en weet door te dringen in het nierweefsel door passage van het "nierfilter", zo komt het dus in de urine terecht.
Het probleem daarbij is dat deze moleculen ernstige schade kunnen aanrichten aan de niercellen, waardoor een nierinsufficiëntie ontstaat, hierdoor wordt het een kritieke patiënt.
Door een sterke verzuring van het bloed kan bovendien de hartspier beschadigd raken, deze is vaak irreversibel. De mate waarin dit allemaal optreedt hangt af van de mate van spierbeschadiging; bij de lichte vorm is de spierbeschadiging gering en beperkt het gebeuren zich tot spierpijn, hierbij vind men ook geen donkere urine; bij de zwaarste vorm is de spierbeschadiging massaal waarbij het dier ten dode opgeschreven is; hiertussen bevinden zich allerlei gradaties.

Kan het zijn dat Ziggy dit in mindere mate heeft na veel inspanning?
Door zurca
#700245
Klinkt niet goed....

Maar ze heeft het echt, wat we tot nu toe gezien hebben, na het strand...
Zaterdag zijn we naar het strand geweest en de wandeling erna had ze donkere urine....
Zondag zijn we naar Soestduinen geweest, waar ze ook heeft los gelopen, en daarna had ze geen donkere urine...

Iig bedankt voor de tip, ik ga hier even verder op zoeken en Ziggy goed in de gaten houden...
Door zurca
#700254
Ben even gaan googlen, helaas weinig info gevonden...
Wat ik lees klinkt iig. eng :-\
Afgezien van de donkere urine merken we verder niks, geen spierpijn, stijfheid, uitgillen van pijn...Ze rent, speelt en doet gewoon.
Het rare is dus dat we het alleen zien nadat we op het strand zijn geweest.
Ik heb niet het idee dat ze daar harder rent dan bij Soestduinen.

Rosita, weet jij misschien of er een test oid is die dit kan aantonen? Bijv. door urine op te vangen?

Aankomend weekend gaan we misschien weer naar het strand, dan gaan we eens goed opletten!!
Door Rosita
#700280
Zowel hemoglobine als myoglobine geven een positieve dip-stick test voor bloed. Als de test negatief is dan weet je zeker dat het geen myoglobine is. Ik weet niet of je die strips bij de apotheek kan kopen, maar dan zou je aankomend weekend eventueel kunnen kijken of je ter plaatse wat bruine urine kan testen.

Een andere naam voor myoglobinurie is acidosis of exertional rhabdomyolisis.
Door zurca
#700290
dip-stick test
Zijn dit gewone urineteststrips? Ik wil bij de DA strips kopen om noa haar urine af en toe op de zuurtegraad te testen, zijn dit dezelfde strips? Want dan haal ik die voor het weekend en dan nemen we ze mee naar het strand...

Truus, onze gedachten gaat ook uit naar het zeewater omdat het erop lijkt dat elke keer als ze dat dronk, haar urine donker kleurde. Maargoed dit klinkt serieus genoeg om even aandacht aan te schenken, als een simpel urinestick uitsluitsel kan geven dan is dat mooi!
Door Truus
#700295
zurca schreef:

Truus, onze gedachten gaat ook uit naar het zeewater omdat het erop lijkt dat elke keer als ze dat dronk, haar urine donker kleurde. Maargoed dit klinkt serieus genoeg om even aandacht aan te schenken, als een simpel urinestick uitsluitsel kan geven dan is dat mooi!
Oké, maar ik wed op het zoute water ;).
Door Rosita
#700301
zurca schreef: Zijn dit gewone urineteststrips? Ik wil bij de DA strips kopen om noa haar urine af en toe op de zuurtegraad te testen, zijn dit dezelfde strips? Want dan haal ik die voor het weekend en dan nemen we ze mee naar het strand...

als een simpel urinestick uitsluitsel kan geven dan is dat mooi!
Volgens mij is het inderdaad dezelfde strip. Die test dan op eiwit, bloed, ketonen, ph en glucose. De test is simpel en wanneer negatief dan weet je gelijk zeker wat het niet is.
Laatst gewijzigd door Rosita op ma 29 jan 2007, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#700324
Rosita schreef: Volgens mij is het inderdaad dezelfde strip. Die test dan op eiwit, bloed, ketonen, ph en glucose. De test is simpel en wanneer negatief dan weet je gelijk zeker wat het niet is.
Oke, dankjewel voor de info!
Morgen even bellen met de DA wat die sticks kosten ;)
Door Golum
#700518
Natuurlijk is het handig om even naar de DA te gaan als je je zorgen maakt, maar als ik erover nadenk denk ik dat zeewater uitdroogt vanwege het zout, en dat daardoor minder vocht in de urine zit en daardoor dus donkerder gekleurd? Of is dat een gekke gedachte? ???
Wat ik eerder las over de spieren zou me ook zorgen baren, hopelijk is het niets ernstigs...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door