Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#699192
Hallo,

Via een bevriende Traditionele Perzen (= perzen met neus) fokster ben ik ook bekend geraakt met rauw/versvlees. Na me er uitgebreid in verdiept te hebben komt het zeer goed op mij over, en ik heb op dit moment ook m'n eerste 'rollen' met Carnibest in de vriezer liggen. Nu alleen nog het probleem, hoe krijg ik m'n katten zo ver om het te eten?

Ik zit met een nogal ingewikkelde situatie:
Ik heb in totaal 8 katten. Twee kater kastraten, eén open kater en vijf open poesjes.
De ene kastraat kater is ruim 12 jaar oud en is hoe dan ook niet super enthousiast over nat-/blikvoer in het algemeen, en de andere kastraat kater is 5 en half jaar oud, maar daar is 2 weken geleden ontdekt dat hij een agressieve vorm van kanker heeft (Maligne Lymfoom) die z'n nieren heeft aangetast (Ureum 25,6 - Creatinine 958). Na een weekje aanmodderen ben ik dolblij dat hij eindelijk vrijwillig z'n nierdieet eet. In combinatie met z'n medicijnen gaat ie zienderogen vooruit alhoewel we nog een lange weg voor de boeg hebben, en op dit moment nog niet zeker is of hij het uberhaubt gaat overleven.
M'n open kater is een wandelend vuilnisvat en eet alles wat los en vast zit. En dan is ook nog 1 van de poesjes bijna 6 weken zwanger, gelukkig (zal wel door de zwangerschap komen) eet zij op dit moment ook alles wat ik haar voorschotel.

Het gevolg is dus dat als ik een paar borden blikvoer (Almo Nature of Sheba) met Carnibest er door heen gemengt neerzet, m'n zwangere poesje en m'n open kater met z'n tweeën alles opeten (lees: schrokken). Enkele van de andere poesjes snuffelen er weleens aan, willen als ze een heeeel goeie bui hebben ook wel 1 of 2 hapjes proeven, en m'n oude kastraat kater neemt nieteens de moeite om van z'n plekkie op te staan. M'n zieke katertje zit tijdens etenstijd apart, om te voorkomen vam m'n vuilnisvatje zijn nierdieet opeet.

Ik heb wel standaard altijd een paar borden met brokken (Royal Canin en Hill's) klaar staan waar ze de hele dag uit kunnen eten als ze willen.

Even m'n zieke katertje buiten beschouwing gelaten, hoe zet ik de rest het beste over??
Door *Robin*
#699352
de brokjes weg halen en alleen maar almo nature met CB mengen en dat voeren, dat lijkt mij het beste.... als ze dat allemaal eten kan je CB opvoeren tot dat je alleen nog maar CB voert stel dat je ene kater blijft mokken kan je hem altijd nog apart zetten met enkel blikvoer van almo nature en geen brokjes meer voeren... het is even doorbijten maar als ze echt trek krijgen gaan ze er vanzelf wel aan. Als ze echt bijna twee dagen volhouden en niks eten zou ik wel toegeven want te lang niet eten voor een kat is gevaarlijk :-\
Door Lizzy
#700015
*Robin* schreef: de brokjes weg halen en alleen maar almo nature met CB mengen en dat voeren, dat lijkt mij het beste.... als ze dat allemaal eten kan je CB opvoeren tot dat je alleen nog maar CB voert stel dat je ene kater blijft mokken kan je hem altijd nog apart zetten met enkel blikvoer van almo nature en geen brokjes meer voeren... het is even doorbijten maar als ze echt trek krijgen gaan ze er vanzelf wel aan. Als ze echt bijna twee dagen volhouden en niks eten zou ik wel toegeven want te lang niet eten voor een kat is gevaarlijk :-\
Ik sluit me helemaal bij Robin aan. Hoewel ik het versvlees heb moeten mengen met brokjes, omdat mijn kat echt weigerde blik te eten. En ik ben ook van merk moeten wisselen, want Carnibest vond ze niet te bikken en toen ik Bibi probeerde, werd me direct duidelijk dat ik daar meer succes mee zou hebben. Ze vond dat veel acceptabeler. En ze heeft dus de laatste jaren van haar leven Bibi gegeten.

Overigens: wat erg zeg, dat je kat zo'n agressieve vorm van kanker heeft :'(. Dat nierdieet, is dat koolhydraatvrij? (want dat is ook aan te bevelen bij dieren met kanker, nul koolhydraten).
Door Mieuw
#700026
Goh, dat wist ik niet, ik zal zo eens op de verpakking kijken of er koolhydraten inzitten. Ik weet wel dat er weinig eiwitten in moeten zitten omdat dat slecht is voor z'n nieren.
De vorm kanker die hij heeft is over het algemeen goed te behandelen met chemo, maar het manifesteerd zich vooral in de borstholte, waar het minder kwaad kan. Jammergenoeg heeft het zich bij mijn katertje in z'n nieren gemanifesteerd, wat grote beschadigingen tot gevolg heeft gehad. Als hij al van de kanker geneest, is er een kans dat ik hem alsnog verlies aan z'n nieren.
Kan iemand er enige uitspraak over doen of het slim is om hem ook rauw/vers vlees te gaan geven?

Ik wil de Bibi wel proberen, maar waar kan ik dat krijgen? Ik woon in Almere. Ik heb de Carnibest vorige week opgehaald op de praktijk van Tannetje.
#700091
Ik zou als het enigszins te doen is zeker overgaan op vers. Da's altijd beter voor je kat en daarmee verhoog je de algemene conditie in ieder geval een beetje.
Het verhaal dat eiwitten slecht zijn voor de nieren is oud, volkomen achterhaald maar nog steeds heel erg hardnekkig. Zonder eiwitten gaat je kat snel dood. Wat slecht is voor de nieren zijn lage kwaliteit eiwitten zoals die in brokken voorkomen. Vlees bestaat uit zeer hoogwaardige eiwitten die goed verteren en geen nierproblemen opleveren.
Als z'n nieren zijn aangetast is het dus zeker heel goed om vers te gaan voeren. Zoek eens op nierfalen op deze site, dan vind je heel veel informatie over wat wel en wat niet te voeren. Voer iig niet te veel orgaan. Aangezien in kvv nogal eens veel orgaan zit kan het slim zijn om zelf te gaan samenstellen. Dat is GEEN hogere wiskunde, gewoon basiskennis plus gezond verstand.
Door tieneke
#700257
Toen ik 2 jaar terug nog verdeelpunt van Carnibest was aten de meeste katten alleen maar de lam-mix,de kip en vleesvariant lieten ze mooi staan.
Wat ook wel eens wil helpen is om het in het begin te overgieten met kokend water of even opwarmen zodat de geur goed vrijkomt.
Door Mieuw
#700850
Nou, inmiddels willen een aantal katten het wel eten (al dan niet gemixed met iets anders). Jammergenoeg is er eentje (waar ik het eigenlijk niet van verwachtte) in hongerstaking gegaan die pas ophoud als ik haar weer brokjes geef  :g:
Daarbij gaat m'n vuilnisvatje elke keer dat ik hem het eten gegeven heb compleet over z'n nek  :puke: Eerst dacht ik dat het kwam omdat hij te veel en te snel z'n eten naar binnen schrokte, maar ook nu ik het hem steeds in kleine porties geef komt het er een minuut of 10 later weer uit. M'n deurmat is inmiddels redelijk goor...
Iemand suggesties?  :-\
Door Mieuw
#701280
Boehoehoe :crying: Om moedeloos van te worden.

Drie van mijn katten zijn aan de diaree én kotsen binnen 10 minuten hun eten weer uit. Eén van die katten is het poesje wat inmiddels 6 weken in verwachting is, en ik maak me zorgen om het welzijn van haar (ongeboren) kittens.

Zijn dit nou ontgiftings verschijnselen?
Ik mis het nut even van je kat eten geven, als het er binnen 'no time' aan de voor- en achterkant weer uit komt. Drogen ze op deze manier niet veel te veel uit?
Ze maken verder niet echt een zieke indruk, maar ik krijg zelf al een schrale kont als ik zie hoe vaak sommige naar de bak moeten (rennen) om hun ontlasting er uit te laten.

Wel is het zo dat ze de Carnibest erg lekker vinden, want als ik het mix met blikvoer likken ze de carnibest er tussenuit, en blijft het blikvoer staan...
Door Lizzy
#701343
Mieuw schreef: Boehoehoe :crying: Om moedeloos van te worden.

Drie van mijn katten zijn aan de diaree én kotsen binnen 10 minuten hun eten weer uit. Eén van die katten is het poesje wat inmiddels 6 weken in verwachting is, en ik maak me zorgen om het welzijn van haar (ongeboren) kittens.

Zijn dit nou ontgiftings verschijnselen?
Ik mis het nut even van je kat eten geven, als het er binnen 'no time' aan de voor- en achterkant weer uit komt. Drogen ze op deze manier niet veel te veel uit?
Ze maken verder niet echt een zieke indruk, maar ik krijg zelf al een schrale kont als ik zie hoe vaak sommige naar de bak moeten (rennen) om hun ontlasting er uit te laten.

Wel is het zo dat ze de Carnibest erg lekker vinden, want als ik het mix met blikvoer likken ze de carnibest er tussenuit, en blijft het blikvoer staan...
Ik denk niet dat dit met ontgiften te maken heeft. Ik denk eerder dat het puur een reactie is op het eten. Ik weet niet hoeveel Carnibest je geeft tov blik? Misschien moet je nog even wat kalmer aan doen, even een paar dagen blik voeren tot de rust is wedergekeerd (zeker de zwangere poes!). Ik neem aan dat je nu het blikvoer geeft dat je altijd al geeft? Dat zou ik dus even een paar dagen geven. Als de diarree over is, zou ik zelf 1 lepeltje Carnibest toevoegen. Desnoods zelfs even de kook erover. En dan elke dag een lepeltje meer. En dan elke dag van de hoeveelheid Carnibest die je geeft weer 1 klein schepje rauw ten opzichte van een groter deel gekookt.

Overigens zou je bij de katten die niet zwanger zijn ook nu direct kunnen stoppen met het blik, alleen nog de Carnibest geven en dit even koken (met wat water, anders wordt het te droog) of overgieten met gekookt water. En dan dat koken heeeeel langzaam af bouwen. Je kunt dat risico wel nemen zolang ze het vochtige eten eten en zich niet ziek voelen. Dikke kans dat dat ook goed werkt. Maar ja, met de zwangere zou ik geen risico durven nemen.

Als het blik overigens ook nieuw is: dan denk ik dat twee nieuwe voedingen hen te veel is geworden.
Door Mieuw
#701902
Mwa, het blikvoer is niet echt nieuw voor ze, maar ze kregen het niet zo vaak. Eén-twee keer per week ofzo, als traktatie/toetje. En ze krijgen het nu wel vaker, dus misschien is het een beetje teveel van het goeie geweest.
Ik denk dat ik het inderdaad rustiger moet opbouwen, wat wel raar op me over komt, want ik heb wel de indruk dat ze het erg lekker vinden. Maar goed, die darmpjes moeten er ook aan wennen...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door