Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door La Demisa
#699662
Onze pups zijn nu 13 weken en ik voer 10% van het lichaamsgewicht van Santa. Dat gaat goed, ze is mooi slank maar niet mager. Ze weegt nu zo'n kleine 8 kilo dus krijgt ze 800 gram. Maar tot welke leeftijd blijf je 10% voeren? Vanaf welke leeftijd stopt het opvoeren? Deze vraag ook voor de kvv pups onder ons. Een aantal zit al bijna op 1 kilo voer per dag. Ik weet nog dat Grace met 8 maanden zo'n 28 kilo woog maar dat lijkt me in 10% voer wel erg veel. Wie kan me hier meer over vertellen?
Door Cindy de Wolf
#699666
Tsja, ik voer altijd op het oog. Onze puppendoos wordt morgen 6 maanden en die krijgt nu grofweg zo'n 700gram per dag (barf), ze iz nu rond de 20kg. Het is een kruising Golden/Grote Munsterlander. Dus qua eindgewricht denk ik wel te vergelijken met een flatcoated.
Door Lizzy
#699843
Toen Linga (dalmaat, nu volwassen weegt ze 28 kg) op 8 weken bij mij kwam, woog ze 8 kilo. Ik gaf haar rond de 560 gram voer per dag. Dat is 7% van het lichaamsgewicht. Twee weken later woog ze 9 kilo (in het begin kwam ze nog niet direct 1 kilo per week aan, ergo, in eerste instantie viel ze wat af. Door de nieuwe omgeving, denk ik) en kreeg ze 630 gram per dag.

Toen ze 16 weken was, at ze al geen 7% meer van het lichaamsgewicht, maar daalde dat naar 6%. Ze kreeg toen 960 gram voer per dag. Ze heeft nooit meer als 1 kilo per dag aan eten gekregen. Toen ze 24 weken was, zat ze al op 4% van d'r lichaamsgewicht en kreeg ze nog steeds 960 gram per dag. Op 28 weken kreeg ze zelfs nog maar een % of 3 a 3,5 van haar lichaamsgewicht, dus ongeveer 840 a 960 gram per dag.
Door La Demisa
#699889
Oke, dus tot een week of 16 voer je het op, daarna niet meer. Grofweg gezien? Nauurlijk moet je kijken naar je hond maar santa heeft echt nog 10% nodig, anders gaan die botjes er zo uitsteken, dat hoeft nu ook weer niet, toch?
Door Lizzy
#699997
La Demisa schreef: Oke, dus tot een week of 16 voer je het op, daarna niet meer. Grofweg gezien? Nauurlijk moet je kijken naar je hond maar santa heeft echt nog 10% nodig, anders gaan die botjes er zo uitsteken, dat hoeft nu ook weer niet, toch?
Ik heb Linga nooit meer dan 7% van haar lichaamsgewicht gegeven. Ik ben haar 7% gaan voeren en dit bleef tot 16 weken 7%. Zij heeft nooit meer nodig gehad. Ik vind 10% voor een pup van een middelgroot ras ook best wel veel hoor. Maar ja goed, als ze het nodig heeft, heeft ze het nodig.
Door danou2004
#700005
Ik voer ook op het oog.ik kijk gewoon hoe de hond groeit en zich voelt en daar trek ik dan mijn conclusie uit.Danou doet het prima en straks als mijn pupje er is ga ik het netzo doen.Ik hou wel een beetje de richtlijnen aan maar dat zakt wel af na een tijdje. Ik zou zeggen kijk gewoon hoe je pup eruit ziet en vind dat ie goed is zo dan blijf je gewoon zo doorgaan.
Door Lil
#700053
Tja,  mager is niet de bedoeling denk ik. Wat ik me wel afvraag, ik ken meerdere flatcoated retrievers (teven) die volwassen ongeveer 28 kilo wegen. Is jou puber al uitgegroeid met acht maanden? Lijkt me vroeg, maar ik kan me helemaal vergissen.
Door La Demisa
#700082
Mijn puber is inmiddels 5 jaar en ja, die was met 8 maanden al zo goed als af. Indien ik Santa geen 10% weegt is ze in een paar dagen heel mager om te zien. Nu ziet ze er prachtig uit, lekker slank, glimt mooi en echt een plaatje. Het zal per pup wel verschillend zijn.
Door jacky12345
#700311
Hoi!

Mijn pup Boghy, broertje van Santa (Saskia), is nu  dus 13 weken en weegt 9,500 kg  Ik voer met m'n ogen, dat doe ik nu ruim 6 jaar me( mijn andere hond een golden reu  (Bass) van 9 jaar. Momenteel geef ik bijna 1 kg voer aan Boghy  per dag, en dit  in 3  maaltijden  per dag. Dat is misschien veel maar hij eet alles direct op, ziet er prima uit en is zeker niet te mager (ook niet té dik) ik ben wel zinnens deze hoeveelheid voorlopig aan te houden en niet op te voeren. De 2 honden krijgen evenveel p.dag, zowel de volwassene als de pup.

groetjes

jacky
Door Lizzy
#700402
La Demisa schreef: Mijn puber is inmiddels 5 jaar en ja, die was met 8 maanden al zo goed als af. Indien ik Santa geen 10% weegt is ze in een paar dagen heel mager om te zien. Nu ziet ze er prachtig uit, lekker slank, glimt mooi en echt een plaatje. Het zal per pup wel verschillend zijn.
Als 10% goed is voor Santa, moet je dat gewoon blijven voeren. Je ziet vanzelf wanneer dat teveel voor haar is en ze er te dik van wordt. Weeg je haar ook wekelijks of twee wekelijks? Ik woog Linga wel iedere week. Ze kwam ongeveer 700 gram per week aan. Dus mooi onder de kilo.
Door Eef+Stippels
#700424
La Demisa schreef: Mijn puber is inmiddels 5 jaar en ja, die was met 8 maanden al zo goed als af. Indien ik Santa geen 10% weegt is ze in een paar dagen heel mager om te zien. Nu ziet ze er prachtig uit, lekker slank, glimt mooi en echt een plaatje. Het zal per pup wel verschillend zijn.
ook al is het in verhouding veel, als je hond er goed uitziet, niet te dik en niet te dun, zou ik zo doorgaan.
Door La Demisa
#701227
Ja Lizzy, ik weeg haar iedere week op dezelfde dag om die reden. Ze kwam zo'n 600 gram aan, toen 700, toen 800 en nu was ze zelfs 900 gram aangekomen in 6 dagen.  Bij haar is het echt zo, voer ik het niet op tijd op (de hoeveelheid) dan is ze direct heel mager. Ze is nu 13 weken en staat heel hoog op haar poten. Verder is ze heel slank zonder mager te zijn. Mijn trainingsmaatje (Barft ook) zei vanmorgen, ze ziet er prachtig uit en heel gespierd. Ik blijf het gewoon opvoeren tot ik zie dat ze dat niet meer nodig heeft. Het was het kleinste pups uit het nest maar groeit goed en heeft gewoon veel eten nodig. Ze is erg beweeglijk en zo vlug als water. Ze kan nu zelfs al met rennen haar moeder bijhouden, dat heb ik nog nooit meegemaakt op zo'n jonge leeftijd.
Door Helen
#701230
Cindy de Wolf schreef: Tsja, ik voer altijd op het oog. Onze puppendoos wordt morgen 6 maanden en die krijgt nu grofweg zo'n 700gram per dag (barf), ze iz nu rond de 20kg. Het is een kruising Golden/Grote Munsterlander. Dus qua eindgewricht denk ik wel te vergelijken met een flatcoated.
Wat een bijzondere kruising. Wat is de gedachte erachter als ik vragen mag?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door