Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wicca
#699131
Ik heb al een aantal topics gelezen over kippennekken en puppen.
Na voorzichtig te zijn gestart met KVV (smuldier en carnibest) heb ik het onlangs uitgebreid met kippennekken. Mijn labrador is van het type schuif en zo gaat die nek er dus ook in. Mijn Engelse Bull kauwt welgeteld 2 keer en ook hop weg is de nek.
Mijn omgeving begon meteen te vragen hoe het zat met de salmonella. Het topic op dit forum daaromtrent was zeer informatief.
Alleen zit ik nog met de volgende vraag. Als ik straks mijn pup ook een kippennek wil geven heb ik toch wel wat angst dat hij zich er wellicht in zal verslikken, zo niet erger. Ik heb begrepen dat het kapot slaan van de botjes hierbij goed helpt. Is het anders raadzaam heb in kleine stukje te snijden, evt. vermalen. Het effect van het flink bezig zijn met het gebit gaat dan uiteraard verloren. Wat is jullie visie hierop?

Dan nog een vraag. Van carnibest bestaan gedroogde lekkernijen zoals bijv. longen, luchtpijpen e.d. Dit vergt ook wat inzet van het gebit, wat weer goed is voor/tegen tandsteen. Valt het voeren van deze gedroogde natuurlijke snacks ook onder de noemer 'vers'?

Alvast bedankt voor de reakties.
Door hellenbanjerbo
#699175
Deze snacks zijn in ieder geval heel wat gezonder dan al die bewerkte 'lekkernijen' zoals frolic, dentastix enz.enz. ik weet niet op welke temperatuur ze bij carnibest drogen. ik droog zelf mijn snacks op zo'n 50 à 60 graden. veel voedingsstoffen blijven dan behouden. prettige bijkomstigheid; ze stinken niet zo (b.v. long en pens).
Door K&D
#699278
ik heb in het begin voor Kyrah ook de karkassen etc. fijn gemept met de hamer (in een plastic tas ivm rondspetteren) Na enkele weken steeds grover gelaten tot ze ze zelf kon kauwen. Kyrah heeft nooit (bijna dan) brok gehad. Die kauwt alles veel beter dan Dubhe, die schrokt ook nog wel eens wat weg.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#699373
Hier krijgen de pups zo rond de 8 weken kipnekken die ik met een blij in circa 3 á 4 stukjes heb gehakt en de stukjes krijgen dan nog een tikkie na om ze min of meer een beetje te vermorzelen. Pas als ze echt goed "kauwen" dan krijgen ze ze aan 1 stuk, maar ook die geef ik eerst nog vermorzeld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door