Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Yves
#697906
Yves heeft een plek op zijn teen/poot (lekker handige plaats :( ) Waar hij de hele tijd aan heeft zitten likken. Nu is het een ontstokken nagelriem geworden (rood en nattig) en ben ik dus aan de biotex, groene leem en calendula wondzalf.

De groene leem zijn brokken die ik in water moet oplossen. Die smeer ik, nadat ik Yves zijn poot in de week heb gezet, op de plek. Dit laat ik opdrogen en als het droog is spoel ik het weer af. Daarna doe ik er calendula op.

Doe ik het zo goed? De wond wordt erger (natter) hoort dit? Ik heb begrepen dat groene leem de ontstekking uit de wond "trekt" dus dat het daardoor eerst erger is voordat het beter wordt.

Hoelang laten jullie de wond weken en hoelang moet de groene leem erop.

Heeft iemand nog tips om Yves er niet aan te laten zitten of tips in het algemeen.

Alvast bedankt!
Gabriela
Door Lizzy
#698223
Helaas durf ik dit niet te zeggen. Ik gebruik nooit groene leem bij wonden.... Hoe vaak doe je Yves in de Biotex? Volgens mijn DA moet je dat echt maar 1, maximaal 2 keer per dag doen, omdat de wond anders te nat blijft. En buiten een kap om kan ik ook niet echt wat bedenken.. Hoewel? Er is tegenwoordig een zalf, die is zo vies, dat honden van hun wonden afblijven. Ik moet alleen even gaan zoeken....
Door Yves
#698240
Ik zet Yves twee keer per dag in de biotex.

Vanmorgen heb ik de groene leem op de word gedaan en het niet afgespoeld. Heb nl ergens op internet gelezen dat wilde dieren in de klei-modder gaan rollen om wonden te laten genezen. Ik neem aan dat zij daarna niet een douche nemen. Dus misschien moet ik de leem gewoon laten zitten? Zit er nu nog op.

Nu las ik ook op internet dat groene leem niet op verse wonden mag worden gebruikt en niet als een dier hart en vaatziekte heeft. Yves heeft een hartruis  en krijgt fortakor. Weet iemand of ik dan uberhaupt groene leem mag gebruiken.

Lizzy wat gebruik jij op wonden?
En bedankt voor je antwoord.
Door Lizzy
#698245
Ik denk zelf dat je best groene klei op de wond mag gebruiken, ook al heeft Yves een hartruis. Inwendig zou je dan even in overleg met bijv. je dierenarts moeten doen (als je het al inwendig zou willen gaan geven, ooit).

Ik gebruik op wonden of niks (en ik heb het idee dat dat vaak het beste werkt) of propolis-zalf of rescue zalf (dat laatste alleen direct nadat de wond ontstaan is).
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#698564
Sanne had vorige week exact het zelfde probleem. Bij de teen leek het eerst een nagelbed ontsteking te zijn.
Geweekt in de biotex, betadine tinctuur erop gedruppeld(trekt er bij nagelbed ontstekingen  lekker goed tussen) en bitterspray er op. (ook nog Espree wound cream geprobeerd)
Hielp allemaal geen zier, ze bleef likken en het breidde zich verder uit, geel nattig wondvocht en het teentje werd ook wat dikker.
Toch dinsdag maar even aan de da laten zien, en die achtte toch een antibiotica kuur noodzakelijk. Helaas, ik dacht dat ik het met een antibiotica zalf wel zou kunnen redden.

We zijn dinsdag begonnen, vanaf woensdag heeft ze niet meer gelikt en donderdag was de ontsteking eigenlijk zo goed als weg. Nu moet alleen de huid zich nog verder herstellen, er zit nog een ingedroogde korst op.

Ik wil je niet onnodig bang maken, maar ik wil wel zeggen, blijf zelf niet te lang aanmodderen, als je geen verbetering ziet!
Door Yves
#698797
Hoi Marjolein,
Bij Yves is het begonnen als rode plek die op een gegeven moment helemaal rauw werd. Ik ben toe meteen de volgende dag naar de da (bij mij om de hoek) gegaan. Heb natuuuuuurlijk een ab kuur meegekregen. Het werd daar idd rustiger door. Het rauwe was eraf maar de teen was wel twee keer zo dik. Afgelopen maandag ben ik toen maar ff naar Tannetje gegaan. Zij vond de plek ook vrij rustig. Op haar advies ben ik nu aan de groene leem (was ik ook al zelf mee begonnen) en de silicea D30.

Het probleem is Yves blijft er niet vanaf. De hele dag zit hij nu in een baby trappelzak en als ik ff weg moet dan doe ik hem ook nog een kraag om. Maar wanneer ik denk dat het wat beter gaat en ik wil hem ff laten "luchten" dan heeft Yves meteen die plek weer te pakken en is het weer helemaal open en bloederig. Tis nu twee keer gebeurt, dus jammer voor Yves maar de zak blijft nu aan.

Ik geef de silecea nog een week de kans om aan te slaan en daarna maar weer terug naar de da

Is die bitterspray, een spray die likken tegengaat?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#698871
Ik had niet begrepen dat je er al mee bij de da was geweest.
Wat vervelend dat het nog steeds niet wil over gaan, hier nam de zweling heel snel af met de antibiotica, Sanne krijgt amoxicilline/clavulaanzuur.

Ik gebruik een spray die eigenlijk voor paarden is, Liquid Cribox. Dat smaakt echt heel bitter. Bij mijn andere hond werkt het perfect. Bij Sanne , de alleseter, bleek het dus niet te helpen, ze likt er gewoon doorheen.

Ik had ook nog een hondenschoentje geprobeerd zodat ze er niet aan kon komen. Ze liet het wel zitten, maar ook toen gaf het niet kunnen likken geen verbetering. Ze vond toen overigens wel dat ze op 3 poten moest gaan lopen...
Door Yves
#698965
Nou ik heb het nu helemaal gehad met die poot. >:(

Yves heeft een babysok aan, trappelzak en een kap en toch lukt het hem om door al die dingen heen te likken. Het lijkt Houdini wel. :o

Het ligt nu weer open.

Ik weet niet hoe hij het voor elkaar krijgt. Ik dacht dat ik nu wel voldoende maatregelen had genomen, maar hij kan zijn kop en poot in een of andere onmogelijke positie draaien.
Door Tibetaantje
#701527
hoi
ik gebruik altijd tea tree die bestel ik op internet bij easy groom.com
      Tea Tree Oil Spray (#1 All Systems) 
De eeste hulp voor hond & kat, het is een effectief breedspectrum tegen bacterien en sommige hardnekkige zwamachtige, zoals candida en voetschimmel. Het bevat een nieuw ontwikkeld ingredient die extreem bitter is en welke het dier zal ontmoedigen te likken of te bijten op de behandelde plek.

      Prijzen vanaf € 11,70

spray hem ook bij mijn kinderen als ze een (schaaf)wond hebben

succes
Door Eef+Stippels
#707736
Yves schreef: Nou ik heb het nu helemaal gehad met die poot. >:(

Yves heeft een babysok aan, trappelzak en een kap en toch lukt het hem om door al die dingen heen te likken. Het lijkt Houdini wel. :o
Ik zou eens een schoentje proberen, die zijn wat steviger dan een sokje. Zoiets als dit:
http://www.hondendingen.nl/index.php?ke ... hop.browse
Ik hoop dat het gauw beter gaat!
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op zo 11 feb 2007, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door