Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#698750
Ik heb in andere topics hier over glucosamine gelezen mbt gewrichtsklachten. Boef loopt af en toe een beetje mank aan een voorpoot, zijn pols. Hij is 3 jaar. Ik vermoed dat hij door de combi achter ballen aanrennen, traplopen en handstandplassen op twee voorpoten wat hij regelmatig doet (hij weegt 20kg) wat overbelast is. Het is op dit moment niet zo erg dat ik naar een DA wil, omdat ik eerst deze drie activiteiten ga beperken. Niet meer ballen, ondersteunen met traplopen en geen handstandplassen meer. Ik hoop op die manier lange termijn problemen te voorkomen. Maar: is het verstandig om glucosamine of glucobest te geven als ondersteuning? En wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? Of is dat alleen zinvol bij specifieke diagnoses? Het hoeft natuurlijk niet zijn gewricht te zijn waar hij last van heeft, kan ook pezen of spieren zijn. Of is er misschien iets anders (behalve visolie, dit krijgt hij al) dat verstandig is om te geven?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#698778
Glucobest baveat oa glucosamine, maar ook chondoitine, MSM, vit C en magenesium .
Het is bedoelt om het kraakbeen optimaal te houden en te smeren bij artrose. Als het niet om artose gaat, maar om overbelasting van pezen/spieren heeft het dus geen zin om dat te gaan geven.
Ik zou inderdaad eerst willen weten wat er aan de hand is, voordat je wat gaat geven voor iets wat hij helemaal niet mankeert.
Als het om overbelasting gaat is rust geven, zoals je aangeeft, het beste. Gedoseerd laten bewegen, zonder rare bewegingen, om de spieren wel in conditie te houden.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#698935
Hopenlijk knapt ze daardoor op, en is het alleen maar overbelasting geweest.
Als de klachten blijven aanhouden kun je altijd nog naar de da gaan en eventueel foto's laten maken om te zien waar het probleem zit.
Of naar een fysiotherapeut, die kunnen soms nog beter dan een da vast stellen waardoor de problemen veroorzaakt worden, is mijn ervaring!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#699929
Daarom vind ik dat je moet weten wat er aan de hand is, voordat je iets gaat geven.
Als een hond tijdelijk mankt door een pees probleem, zou ik niet meteen glucosamine gaan geven. Als het een chronisch probleem mocht zijn, vind ik het een ander verhaal.
Door Cindy de Wolf
#699932
Terry krijgt standaard corta-flx rx ultimate vanwege alle artrose e.d. De gezonde honden krijgen het als ik veel van ze vraag op sportgebied, ter voorkoming van en puppendoos krijgt wel glyco-flex 1, dit wordt aangeraden voor pups en large breeds. Maar of dit ook echt nodig is :-\ het zal wel een stukje paranoide zijn van mij na alle gewrichtsellende.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door