Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#69855
'T is misschien een beetje een uitgemolken onderwerp, maar goed... Guus belde net met de dierenarts om een afspraak te maken om Ted's melkhoektanden te laten trekken, en ja, de onvermijdelijke vraag kwam:
"En moet ze ook gesteriliseerd worden??"
"Nou, neeeehhh"
"Ja maar........."

En toen volgde dus de hele rits voordelen, minder kans op tumoren, ontstekingen, suikerziekte, schijnzwangerschap etc.etc..... DUS...als ik donderdag haar tanden ga trekken, wil ik daar even een goed gesprek met hem over hebben... Daarom mijn vraag:
Wat hebben jullie gedaan en waarom wel/niet...
#69865
Hoi Geer
Ik heb Toffie laten steriliseren, nog geen jaar geleden.
Bij mij was het eigenlijk het laatste wat ik wilde doen, maar na overleg met de dierenarts (een vriend van mij) heb ik toch besloten om haar te laten helpen.
Tof was nadat ze in de tropen is geweest, nu 6 jaar geleden, altijd aan het sukkelen met haar huid.
In het begin had ze hier in Nederland heimwee, kon ik merken omdat ze altijd triest werd als we de video op zette met de geluiden van en rond het huis daar.
Ze werd niet echt kaal, maar je kon haar huid zien door de beharing heen, ze had af en toe pukkeltjes, onderzoek na onderzoek is er gedaan en medicijnen die ik haar gaf werkte niet!!!! STRESS......was de enige conclusie..........., dan ga je zoeken op het internet en zo ben ik dus hier op Barfplaats terecht gekomen en heb haar op versvoer gezet.
Samen met versvoer en de sterilisatie heeft het geholpen om haar weer "goed" in haar vacht te laten zitten
Maar ik dwaal af.......toen ik haar liet steriliseren vertelde Rob, de DA, dat hij ook haar baarmoeder had weg gehaald, die was erg aan het ontsteken, nooit wat van gemerkt!!!!
Je ziet ik heb verschillende redenen gehad om haar te laten helpen, wat klinkt dat raar......helpen
Om het loops zijn heb ik het niet gedaan, het was echt het laatste met de hoop dat haar vacht zou verbeteren.
Ik weet niet of de sterilisatie heeft geholpen of het versvoer.....ze zit beter in haar vacht.
Als ik jou was zou ik in ieder geval nog wel even wachten, de hummel is nog zo jong........
Sterkte met de beslissing, Netty
#69868
Chooky is ook gesteriliseerd, jammergenoeg :-\
Wij ondervinden dus wel de nadelen. Chooky is licht incontinent geworden en met acupunctuur is dat wel wat beter, maar niet helemaal weg. Ik wil nog een klassiek homeopathisch dierenarts proberen, in de hoop dat het dan helemaal over gaat.
Verder is ze nog steeds behoorlijk aantrekkelijk voor reuen. Ze kruipen er nog steeds op >:( >:( >:( en Chooky is gewoon te lief, ze snauwt wel een beetje, maar niet hard genoeg.
Ik wist abssoluut niet dat er nadelen aan sterilisatie konden kleven. Ik vond het zo vervelend voor haar om tijdens de loopsheid niet los in het bos te kunnen lopen (we hebben 4 weken gefietst) en te spelen met haar vriendjes, dat ik ervoor gekozen heb om haar toch te laten steriliseren. Een tweede keer zou ik daar nog even heeeeeeeeel hard over nadenken.
#69869
Ik zie geen reden om gezonde teven te castreren en al helemaal niet met 8 maanden. Dit bevestigd door mijn DA die zijn eigen teven ook intact laat ondanks al die "voordelen" die standaard uit de DAmouw rollen als dit onderwerp ter sprake komt. En honden te castreren die nog helemaal niet volgroeid zijn daar was volgens hem voor de hond helemaal niets voordeligs aan.
Laatst gewijzigd door Angelique op di 23 mar 2004, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#69870
Mijn beide honden-vrouwkes zijn gecastereerd (alles is weggehaald en dat is casteratie).

Redenen:

1)Minder kans op borstkanker
2)Gemak

Even wat meer uitleg over 2): Ik kon mij toentertijd niet permiteren om 2 maal per jaar 2 teefjes loops te hebben.

Omdat:

1)Leo en ik allebei fulltime werken en de honden met de uitlaatservice mee gaan - Pinkel kan ook niet alleen thuisblijven.
2)Leo en ik allbei fulltime werken en een reu in huis hebben. Toentertijd wisten we niet of we met Brutus een nestje wilde fokken ja of nee, dus casteratie van Brutus was geen optie.

Als ik het over mocht doen, dan weet ik niet of ik het weer deed.

Maar, ik vind casteratie beslist geen taboe en ik vind het ook niks om je voor te schamen als je je hond wel hebt laten castereren.... (we doen wel gekkere dingen met honden). Ik vind ook niemand een minder goed baasje wanneer er wel voor casteratie van teef of reu wordt gekozen.

Mijn honden zijn overigens niet incontinent geworden van de casteratie.

Whoofer was overigens de grootste chagerijnige bitch toen ze schijnzwanger was... Ze kon eerst een heel nest voeden met de grote hoeveelheid melk en ze was er echt niet lekker van.

Pinkel is pinniger en dominanter geworden van de casteratie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 23 mar 2004, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#69875
[quote="Lizzy"]
Mijn beide honden-vrouwkes zijn gecastereerd (alles is weggehaald en dat is casteratie).

Redenen:

1)Minder kans op borstkanker
2)Gemak

Even wat meer uitleg over 2): Ik kon mij toentertijd niet permiteren om 2 maal per jaar 2 teefjes loops te hebben.

Omdat:

1)Leo en ik allebei fulltime werken en de honden met de uitlaatservice mee gaan - Pinkel kan ook niet alleen thuisblijven.
2)Leo en ik allbei fulltime werken en een reu in huis hebben. Toentertijd wisten we niet of we met Brutus een nestje wilde fokken ja of nee, dus casteratie van Brutus was geen optie.

Als ik het over mocht doen, dan weet ik niet of ik het weer deed.

Maar, ik vind casteratie beslist geen taboe en ik vind het ook niks om je voor te schamen als je je hond wel hebt laten castereren.... (we doen wel gekkere dingen met honden). Ik vind ook niemand een minder goed baasje wanneer er wel voor casteratie van teef of reu wordt gekozen.

Mijn honden zijn overigens niet incontinent geworden van de casteratie.

Whoofer was overigens de grootste chagerijnige bitch toen ze schijnzwanger was... Ze kon eerst een heel nest voeden met de grote hoeveelheid melk en ze was er echt niet lekker van.

Pinkel is pinniger en dominanter geworden van de casteratie.
[/quote]

Oke, mag ik dan vragen waarom je twijfeld of je het weer zou doen als het overmag?
#69877
Balou is gecastreerd op advies van de da. En ik had haar net en ben er toen op in gegaan uit onwetendheid. Ze heeft er niets aan over gehouden. Of ze scherper is geworden weten we niet echt omdat we haar net een maand hadden voor de castratie. Ik zou het als ik het over kon doen absoluut niet doen. De komende teef wordt dan ook echt niet gecastreerd. Ik vind het onnodig om zonder medische oorzaak onderdelen uit eeh hond te slopen. Je sloopt er namelijk een stuk karakter uit. Hormonen hebben een grote invloed op je karakter, bij mens en dier. Tja loopsheid hoort erbij, vind ik. Een hond is nou eenmaal geen robot. Ik kan me voorstellen dat er redenen zijn dat je je hond wel moet castreren, maar zomaar, nee.

groetjes Helen
#69880
Ja tuurlijk mag je dat vragen!

De dierenartsen zeggen dat de kans op borstkanker minder is. Uit de cijfers blijkt dat ook wel. Maar, ik vind het onderzoek een beetje eenzijdig. En ik heb dus mijn twijfels over de onderzoeken.

Om een voorbeeld te geven: ik zie bijv. in deze onderzoeken geen cijfers over de borstkanker gevallen en verschillen waarbij de teef wel of geen puppies heeft gekregen (heeft misschien wel invloed! Net als bij mensen).

En, misschien is de kans op borstkanker bij ongecastereerde teefjes weer minder bij gezonde voeding?

En ik ben ook wel benieuwd hoeveel teefjes er op de operatie-tafel sterven.... Want laten we wel wezen, casteratie bij een teef: ik vind het een zeer zware operatie! Mijn teefjes hadden beide echt veel pijn! Ik ben ook benieuwd naar hoeveel teefjes er sterven na de eerste twee weken van de casteratie (aan inwendige bloedingen). Ik heb hier geen cijfers over gezien.

Verder is mijn thuissituatie erg veranderd. Ik heb een fulltime thuiswerk contract getekend (enige tijd geleden) en werk dus bijna fulltime thuis. Hoewel de honden nog steeds met de uitlaatservice mee gaan (behalve Whoofer - hernia) kan ik dus gemakkelijker een loops teefje hebben. Zij kan gewoon samen met mij thuis blijven.
#69881
[quote="geer"]
'T is misschien een beetje een uitgemolken onderwerp, maar goed... Guus belde net met de dierenarts om een afspraak te maken om Ted's melkhoektanden te laten trekken, en ja, de onvermijdelijke vraag kwam:
"En moet ze ook gesteriliseerd worden??"
"Nou, neeeehhh"
"Ja maar........."

En toen volgde dus de hele rits voordelen, minder kans op tumoren, ontstekingen, suikerziekte, schijnzwangerschap etc.etc..... DUS...als ik donderdag haar tanden ga trekken, wil ik daar even een goed gesprek met hem over hebben... Daarom mijn vraag:
Wat hebben jullie gedaan en waarom wel/niet...

[/quote]

Lees in de bibliotheek nog eens alles over castratie. Dan kan je voor jezelf alles op een rijtje zetten.
Maar ik zal je een paar dingen toch meegeven.
Een teckeltje van de maat van Tedje zal niet gauw incontinent worden (meestal bij honden boven 20 kg), maar vele andere zaken, zoals dikker worden kunnen wel gebeuren.
Maar mocht je besluiten tot castratie, laat Tedje dan eerst loops worden en dan kan je ca. 3 maanden na de loopsheid de operatie laten doen. Dan is alles in rust.
Bedenk echter wel dat het om een operatie gaat met narcose en ook dat is een risico.
Als je trouwens goed op je hond let na een loopsheid, dan heb je gauw genoeg door of er iets mis is, dat op baarmoederontsteking kan duiden. In een vroeg stadium is het gewoon nog goed met anti biotica te behandelen.
Schijnzwangerschap kan vervelend zijn, maar met homeopatische middelen is daar best iets aan te doen. En vooral zelf normaal reageren, extra afleiding geven.
En dat tumoren verhaal, bij de mamma-tumoren gaat het meestal om goedaardige tumoren op oudere leeftijd.
Informeer ook eens hoe het in de afstamming van Tedje zit. Haar moeder, zusjes, halfzusjes, hebben die iets dergelijks ontwikkeld? Dan kan het risico bij Tedje ook groter zijn.
Bedenk ook, dat je met een dergelijke operatie maar één eventuele dodelijke ziekte bestrijdt. Tumoren kunnen overal optreden.
Sterkte met het nemen van een besluit.
gr.
Nicolette
#69882
Ja, vind ik dus ook hoor Helen! Je rommelt toch aan het wezen van de hond. Maar ik weet niet of dat nu altijd zo zwaar gewogen moet worden.... we doen zoveel dingen die tegen het wezen van de hond indruisen.
#69887
[quote="Lizzy"]
Ja, vind ik dus ook hoor Helen! Je rommelt toch aan het wezen van de hond. Maar ik weet niet of dat nu altijd zo zwaar gewogen moet worden.... we doen zoveel dingen die tegen het wezen van de hond indruisen.
[/quote]
Ja kunnen we ook net zogoed weer een brokje geven :P
#69889
[quote="sylvia"]
[quote="Lizzy"]
Ja, vind ik dus ook hoor Helen! Je rommelt toch aan het wezen van de hond. Maar ik weet niet of dat nu altijd zo zwaar gewogen moet worden.... we doen zoveel dingen die tegen het wezen van de hond indruisen.
[/quote]
Ja kunnen we ook net zogoed weer een brokje geven :P
[/quote]

Ja! Goed plan! Jeuka? Of vegetarische?

;D ;D

Maar inderdaad, brokken is er 1 van. Maar honden fokken die bijna niet kunnen ademen door hun korte snuit of honden fokken die niet natuurlijk kunnen bevallen: vind ik persoonlijk erger dan een casteratie.

En zo zijn er wel meer dingen.....
Door Lupa
#69890
1 van mijn teven is gesterelizeerd de andere 2 dus niet, mijn oudste dus ook niet.
ik heb spijt dat ik Lupa wel heb laten sterelizeren, het was beter voor haar want ze had echt laats van haar loopsheid, maar ik heb spijt dat ik niet heb afgewacht mischin was het een tijdelijk kwaltje.
Goed over na denken, en sorry maar een DA die tegelihjk de hoektanden doet en meteen vraagt ën serelizzeren?"weet ik niet heb mijn twijfels erover.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door