Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eefje
#698238
Ik ben van de week bij de slager geweest en heb toen 3zakken met vellen meegekregen,voornamelijk dikke stukken afgesneden vet,waar valt dit onder?
Spiervlees?
Ik geef grotendeels kvv maar voor extra geef ik af en toe een barf maaltijd erbij.normaal dus een kipvleugeltje of pootje en een rest van onze groente erbij en van de week voor het eerst orgaanvlees en zo rommel ik af en toe erbij zodat ze een beetje variatie hebben.
Maar nu kreeg ik dit en omdat ik niet te veel van hetzelfde soort wil geven hoop ik dat jullie mij een beetje helderheid kunnen verschaffen :P

groetjes eefje
Door eefje
#698290
ohoke,nou het is gewoon een lappie dun vlees met een laagje vet erop,niet mooi genoeg om te verkopen maar de beestjes vonden het heerlijk van de week..........
is het echt niet goed om te geven of heb je daar andere redenen  voor?
kijk jij hebt grote honden,die hebben ook niet echt scheurwerk daaraan maar voor de katten en hond van mij zijn dit best leuke lapjes om de tandjes mee te poetsen :D
Maar als het echt niet goed is of er zit geen voedingswaarde aan hoor ik het wel graag want dan gaan ze alsnog de prullenbak in.

groetjes eefje
Door kdecoene
#698295
Ik vind het moeilijk om te zeggen, hangt ervan af wat er overheerst vel en vet of toch meer vlees.
Maar echt vellen gaan hier ook de kliko in ::)
Door tieneke
#698296
Teveel vet kan de hond/kat heel erg ziek maken,dus niet meer geven.
Door conleeuw
#698297
ik voer wel beperkt vellen. Ik doe het namelijk zo.... bij een kipkarkas, hoort 1 vel (alleen voor Jazz, mijn magere griet) dus... ook bij magere ribbetjes, geef ik wel eens een extra randje vet vlees, of vet die van een ander rib afgesneden is, omdat Dot al dik genoeg is en Jazz iets extra kan gebruiken. Maar, niet overdreven veel ;)
Door eefje
#698300
oke ze gaan de prullenbak in,prima,dan ga ik naariets anders op zoek.
ik kreeg het gratis mee dus is niet erg.
groetjes eefje
Gebruikersavatar
Door Angelique
#698319
eefje schreef: ohoke,nou het is gewoon een lappie dun vlees met een laagje vet erop,niet mooi genoeg om te verkopen maar de beestjes vonden het heerlijk van de week..........
is het echt niet goed om te geven of heb je daar andere redenen  voor?
kijk jij hebt grote honden,die hebben ook niet echt scheurwerk daaraan maar voor de katten en hond van mij zijn dit best leuke lapjes om de tandjes mee te poetsen :D
Maar als het echt niet goed is of er zit geen voedingswaarde aan hoor ik het wel graag want dan gaan ze alsnog de prullenbak in.

groetjes eefje
Geef ik een kip met vel dan eten ze het wel, maar geef ik los vel dan wordt dat resoluut geweigerd. Verder zijn de meeste vellen vaak taai en klinkklaar vet en dat hebben ze hier niet extra nodig.
Door eefje
#698327
ja het hondje hier mag wel wat extra hebben en de katten zijn nog in de groei dus extra is daar nog niet echt rampzalig vandaar dat ik het wel leuk extraatje vond maar als er verder niet echt heel veel goeds aanzit dan kijk ik effe of er nog wat mooie stukjes tussen zitten en de rest gooi ik lekker weg.

groetjes eefje
Door evds
#698334
eefje schreef: oke ze gaan de prullenbak in,prima,dan ga ik naariets anders op zoek.
ik kreeg het gratis mee dus is niet erg.
groetjes eefje
Enkel vel voeren als hele maaltijd is een beetje te veel vet. Maar, (kippe)vellen bevatten wel degelijk goede stoffen(vitamines) naast vet. En als je een magere hond hebt is een velletje zo af  en toe erbij zeker niet slecht  ;)
Door eefje
#698338
oh maar het was ook niet als volledige maaltijd hoor meer voor erbij maar daarom wilde ik ook weten waaronder het viel want als ik een barfmaaltijd doe,is die niet altijd compleet,dan rotzooi ik een beetje alles bij elkaar maar als ik dan teveel orgaan in 1keer geef......of maakt dat niet uit?

groetjes eefje
Door Erna
#698340
Wij hebben die vellen ook weleens gehad en waren er erg blij mee. Wij geven het niet als volledige maaltijd maar zo nu en dan hebben we een hond die wat te mager is. Een paar keer een extra maaltijd met vellen en ze zijn weer op gewicht.
Door evds
#698353
eefje schreef: oh maar het was ook niet als volledige maaltijd hoor meer voor erbij maar daarom wilde ik ook weten waaronder het viel want als ik een barfmaaltijd doe,is die niet altijd compleet,dan rotzooi ik een beetje alles bij elkaar maar als ik dan teveel orgaan in 1keer geef......of maakt dat niet uit?

groetjes eefje
Ik zou vel onder "vet" scharen al is het officieel gezien een orgaan (de huid), maar ik vind het geen substituut voor lever/nier/hart/long/pens.

Af en toe een velletje erbij geven daar zou ik mij geen zorgen om maken wat betreft verhoudingen.  Gewoon in de gaten houden of je hond niet te dik wordt, en dan zou ik weer minderen met de velletjes  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door