Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#696611
Ikijok vertoont extreem druk gedrag. Ik ga samen met mijn instructrice (hondenschool) een plan van aanpak maken, omdat ik zelf al heel veel geprobeerd heb om dit gedrag om te buigen en te doorbreken. Daarnaast is het voor een malamute vrij bijzonder dat hij zo druk is. Naast het feit dat ik gedrag wil beïnvloeden, wil ik ook bedenken of het uitsluiten van een medische oorzaak zinvol is..... Maar hoe pak ik dit aan? Wat kan ik concreet doen? Iemand tips?

Rachel.
Door Lizzy
#696620
Poeh. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik ben eerlijk gezegd bang dat zoiets ook niet zo simpel is. Want dikke kans dat je Ikijok helemaal binnestebuiten laat keren en er niks te vinden is. Een beetje de ADHD zoals je dat bij kinderen ook ziet. Zoiets wordt ook (bij mijn weten) niet geconstateerd doordat er een stofje wat meer of minder in het bloed zit.

Wat moet ik me trouwens voorstellen bij extreem druk gedrag?
Door Malamoods
#696639
Ikijok bouwt op de één of andere wijze gewoon enorm snel spanning op. Het is niet alleen zozeer grenzen verleggen, maar vooral gewoon heel hevig reageren op welke prikkel dan ook. Mijn man en ik zijn van nature vrij rustig qua karakter, maar hij is dus evengoed enorm druk! Alsof hij de hele dag door een soort van adrenaline kick krijgt ofzo. Hij stuitert, crosst, trekt, lijkt moeilijk rust te vinden, etc. Zelfs na een wandeling van 3 en half uur, stuitert hij net zo hard als in het begin. Heb al van alles geprobeerd. Meer activiteit (mentaal en fysiek), maar ook juist minder activiteit, i.c.m. negeren en hem op die manier "dwingen" te rusten. Hij blijft echt heel explosief reageren en Malamutes zijn van nature helemaal niet zo. Die zijn juist rustig, als je voldoende met ze onderneemt. Lex was ook zo'n druktemaker, maar dat was vooral energie-uitbarsting. Als ik wat met hem ging doen, was hij daarna enorm moe en in huis was hij rustig. Daarnaast was Lex te bereiken tijdens die drukke buien en Ikijok is dat nauwelijks....

Rachel.
Door Malamoods
#696642
Hij is nu 10 maanden oud, dus hij wordt nu ook geslachtsrijp en zijn hormomen zullen wellicht zijn gedrag ook wel beïnvloeden. Toch uit hij geen sexueel getint gedrag (rijden). Hij is vooral gewoon heeeeel druk en onstuimig. Dat was hij al, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Het lijkt soms alsof hij zichzelf overstimuleert met prikkels. Eerst werd hij alleen druk bij het zien van een andere hond, nu gaat het nergens meer over. Hij wordt druk van rondvliegende blaadjes, een geurtje, een plas water waar je in kan springen en dan komen leuk de spetters omhoog, zand waar je in kan crossen, de wind die waait, etc.....

Rachel.
Door conleeuw
#696651
moeilijk hoor, ik denk een combinatie van hormonen en karakter, ik neem aan dat hij gewoon eet en gewoon op gewicht blijft? Dus verder fysiek gezond ...... buiten ADHD kan ik alleen bedenken dat een over actieve schildklier ook verantwoordelijk kan zijn voor super druk gedrag, maar ik zou dan verwachten dat hij ook in huis zo druk moet zijn, want te veel aan schildklier hormoon kan hij natuurlijk niet binnen uitschakelen...... ik denk dat qua stuiter gedrag als je met hem aangelijnd loop dat je alleen de tegenovergestelde kan doen, dus niet meelopen als hij zo druk doet, blijven staan en staan en staan tot hij weer rustig is, en dan pas weer ga lopen... mischien een minder leuke suggestie voor jou, want dat zou kunnen betekenen dat je een uur wandel over een stukje van nog geen kilometer, maar vaak wil dat nog wel eens helpen. Ik denk dat je niet moet vergeten dat hij juist op de leeftijd is waar hij qua hormonen een warboel in zijn lijf heeft, en daarbij hoort nou eenmaal gek gedrag, good luck ;)
Door Lizzy
#696652
Ik wilde net gaan schrijven "hormonen Rachel, hormonen". Je ventje begint langzaam een testosteron-pilaartje te worden. Dat moet allemaal settlen. Hij is jong, dynamisch en wild. Hij loopt over van de testosteron. Brutus is ook nooit gaan rijden, maar heeft dit gedrag wel degelijk ook vertoond! Druk, onstuimig, niet te stuiten.

Ik vind overigens echt dat je gewoon los moet laten "dat doen Malamutes niet van nature". Dat kan wel zijn, maar ook binnen de Malamutes heb je individuen. Om je een voorbeeld te geven: Dalmatische Honden zijn van nature niet zenuwachtig en hyper. Brutus is dat wel. Dalmatische Honden zijn van nature niet schuw. Pinkel is dat wel. Dalmatische Honden jagen van nature niet. Linga doet dat wel. Dalmatische Honden teefjes zijn over het algemeen lief en verlegen. Linga rookt sjag, rijdt op een opgevoerde brommer en zit achter in de klas aan 1 stuk door te keten. Overigens zit ze op het Gymnasium, doet ze geen hol aan huiswerk en haalt ze alleen maar achten en negens.... Ze gaat hierna ook waarschijnlijk wel naar de Universiteit. Dalmaten zijn redelijk intelligent maar nou ook weer geen supersnelle leerlingen. Linga is dat wel. En Brutus zit al 10,5 jaar op de BLO (buitengewoon lager onderwijs).

Misschien moet je hem tijdelijk even wat hop geven. In de hoop dat hij een beetje bedaard.
Door Malamoods
#696667
conleeuw schreef: moeilijk hoor, ik denk een combinatie van hormonen en karakter, ik neem aan dat hij gewoon eet en gewoon op gewicht blijft? Dus verder fysiek gezond ...... buiten ADHD kan ik alleen bedenken dat een over actieve schildklier ook verantwoordelijk kan zijn voor super druk gedrag, maar ik zou dan verwachten dat hij ook in huis zo druk moet zijn, want te veel aan schildklier hormoon kan hij natuurlijk niet binnen uitschakelen...... ik denk dat qua stuiter gedrag als je met hem aangelijnd loop dat je alleen de tegenovergestelde kan doen, dus niet meelopen als hij zo druk doet, blijven staan en staan en staan tot hij weer rustig is, en dan pas weer ga lopen... mischien een minder leuke suggestie voor jou, want dat zou kunnen betekenen dat je een uur wandel over een stukje van nog geen kilometer, maar vaak wil dat nog wel eens helpen. Ik denk dat je niet moet vergeten dat hij juist op de leeftijd is waar hij qua hormonen een warboel in zijn lijf heeft, en daarbij hoort nou eenmaal gek gedrag, good luck ;)
In huis is hij ook druk. Alleen de nachten niet, dan slaapt hij.... Snel werkende schildklier komt toch alleen bij katten voor? Zijn vachtconditie e.d. is prima in orde. Hij is alert, niet ziek, goed op gewicht, etc. Hij eet goed, dus lijkt me een schildklierprobleem onwaarschijnlijk.... Toch?

Ik ben inderdaad al druk bezig zijn gedrag in goede banen te leiden.... Ik zou deze vraag ook zeker niet stellen als ik op gedragsmatigniveau al niet al heel veel geprobeerd heb.... Daarnaast was hij als pup ook al heel druk....

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op di 23 jan 2007, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#696703
Nelson is net een jaar en bij hem is het ook begonnen. Enorm snuffelen, veel drukker dan normaal. Rijen op Zingaro en vergeten wat luisteren is.  ;) Het zullen wel de hormonen zijn.
Door geer
#697166
Bij kinderen met ADHD worden - volgens de boeken - goede resultaten geboekt met onverzadigde vetten (essentiele vetzuren). Nou gaat het daar in feite om dat kinderen gezond eten en zo genoeg onverzadigde vetten binnenkrijgen, en dat schort er in de moderne maatschappij nog weleens aan. Misschien dat je hem dat zou kunnen supplementeren? Met name Omega 3 is van belang voor de geestelijke stabiliteit...
Door Helen
#697242
Als opvoedkundige tip kan ik je geven dat je je hond ook moet leren/dwingen om rust te nemen en te leren om in een omgeving met prikkels rustig te worden. In huis vastleggen of in de bench leggen gedurende bepaalde (langere) momenten. En alleen aandacht geven of weer losgooien als hij wat langere tijd rustig ligt. Dit kan je uitbouwen naar op een bankje gaan zitten in de stad en je hond naast je laten liggen en er ook voor zorgen dat hij blijft liggen. Dus iedere keer rustig weer af leggen als hij opstaat en belonen voor het blijven liggen. En er heel erg voor oppassen dat je je hond niet zoveel actie en activiteit biedt, dat hij niet gewend is om zeer regelmatig niets te doen!! Af en toe een halve of hele dag niets doen is in mijn ogen af en toe goed voor je hond. Een dag liggen/slapen etc.  Ik vind dat een hond dat ook moet leren. Al heeft een hond veel energie, dat moet hij zelf ook onder controle kunnen houden. Mijn dames en wijzelf hebben een keer op vakantie in Nederland noodgedwongen 3 dagen in de caravan moeten verblijven. Het was noodweer. Ze zijn alleen voor sanitaire rondjes buiten geweest. Ik heb ze allebei getraind in het rustig zijn en het kunnen luieren. Ze hebben 3 dagen geslapen. En na 3 dagen barstten ze welliswaar van de energie, maar ze kunnen dan allebei los meelopen en schieten er pas stuiterend vandoor als ze toestemming krijgen. Dat is het resultaat van het je hond zich leren beheersen.
Door conleeuw
#697521
Malamoods schreef: Snel werkende schildklier komt toch alleen bij katten voor?

;D ;D nou nee, komt ook wel eens bij de deerhound voor ;) vandaar dat ik daar aan dacht, maar wat jij al schrijf, hij eet goed, is goed op gewicht, vacht is goed. Ik denk gewoon een beetje leeftijd, een beetje hormonen, een beetje zijn karakter........ ag ja, het is toch ook weer leuk zo'n puber in huis ;)
Door petrap
#697840
Helen schreef: Als opvoedkundige tip kan ik je geven dat je je hond ook moet leren/dwingen om rust te nemen en te leren om in een omgeving met prikkels rustig te worden. In huis vastleggen of in de bench leggen gedurende bepaalde (langere) momenten. En alleen aandacht geven of weer losgooien als hij wat langere tijd rustig ligt. Dit kan je uitbouwen naar op een bankje gaan zitten in de stad en je hond naast je laten liggen en er ook voor zorgen dat hij blijft liggen. Dus iedere keer rustig weer af leggen als hij opstaat en belonen voor het blijven liggen. En er heel erg voor oppassen dat je je hond niet zoveel actie en activiteit biedt, dat hij niet gewend is om zeer regelmatig niets te doen!! Af en toe een halve of hele dag niets doen is in mijn ogen af en toe goed voor je hond. Een dag liggen/slapen etc.  Ik vind dat een hond dat ook moet leren.
Helemaal mee eens. Ik zou hem ook af en toe een time-out geven, eventueel met behulp van de bench en b.v. een kong waar je wat lekkers in stopt. Heel veel beweging kan juist ook hyperactief gedrag in de hand werken, 3 1/2 uur wandelen vind ik persoonlijk te veel van het goede (maar ik weet niet of dat standaard is, of dat het gewoon een keertje gebeurt). Verder zou ik eerder proberen hem mentaal moe te krijgen met b.v. speuren.
Een zoekoefening uit het E-boek van Mogens Eliasen "Brainwork for smart dogs" staat op zijn website:

http://k9joy.com/BrainWorkForSmartDogs/BWFSDTREAT.pdf

Een boek dat ook ingaat op honden die snel geprikkeld zijn is "Stress bij honden" van Martina Nagel en Clarissa van Reinhardt. Ik heb het thuis liggen (nog niet gelezen). Ik zal eens kijken of ze specifiek wat schrijven over drukke jonge honden.
Laatst gewijzigd door petrap op do 25 jan 2007, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door