Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ivonne
#697632
VAndaag met Bas naar De WagenRenk geweest bij de orthopeed voor een second opinion over zijn voorpoot.

- de kruisbanden in zijn knieeen zijn stabiel gebleven; wel arthrose en weinig bespiering
- Bas heeft overduidelijk klachten links voor (we moesten ook even een eindje lopen en in een draf)
- ze vond de dosering pijnstillers voor hem  te laag en nu mag hij 3,5 pillen (ipv 2)
- Bas is iets te zwaar (circa 5 - 6 kg)
- Bas heeft ook volgens haar een "oud lijf" (hij wil wel maar hij kan niet) en op dit moment een slechte conditie (logisch gevolg van het niet meer mobiel genoeg zijn dus minder bewegen, daardoor zwaarder worden en de conditie gaat dan ook achteruit)

Ze kon zonder foto's de foto's gezien te hebben al  voelen dat het gewricht links voor problemen heeft (oa. overvulling van vocht) en ze voelde het kraken. De foto's van de dierenarts waren niet helemaal super maar voor nu voldoende en daarop zijn dus die losse fragmentjes te zien en dat stukje uitstekend bot. Hierover twijfelt ze of dat mogelijk de LPC is die ooit weggehaald is maar misschien onvoldoende.
De fragmentjes kunnen stukkjes bot zijn (van die "LPC") of het is losgeraakte arthrose; in beide gevallen gebeurd dat door bijv een misstap (en dat heeft ie inderdaad gedaan).

Conclusie; ze wil hem nu niet opereren omdat ze niet overtuigd is van het feit of dit voldoende zal gaan helpen én omdat dat dan de 2e operatie in dat gewricht zal zijn en dat doet men zelden.

Dus wat nu wel: hydrotherapie (lopen op een loopband in warm water, zwemmen onder begeleiding in warm water en massages. In de praktijk waar dit gedaan kan worden kunnen ze ook zijn belastbaarheid meten (via het Quadrupped Biofeedback System) hiermee inschatten wat we nog kunnen bereiken bij Bas.

Indien deze therapie voldoende vooruitgang laat zien van zijn algehele gesteldheid is ze bereid toch te opereren zodat die poot Bas niet meer dwars zit) Bas moet eerst sterker worden (te weinig spierkracht in de achterkant en nu komt alles op de voorkant neer en dat gaat nu niet) om de revalidatie aan te kunnen.

Nou, dit geeft weer stof tot nadenken ...
Laatst gewijzigd door Ivonne op vr 02 feb 2007, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#697821
Ja, ik ga die therapie wel doen; ik wil Bas die kans zeker geven. Zaterdag is daar een open dag en ga ik er even heen om te kijken en te praten.
Door Lizzy
#697828
Jeetje Ivonne, wat een uitslag weer... Ik hoop dat uit de hydrotherapie mag blijken dat je Bas wel zover krijgt dat hij de operatie aan kan. Is Spier Support een goede aanvulling voor zijn achterhand spieren? Ik geef het Brutus ook en ik zie nu al verschil.

Succes meis, met je grote beer :-*!
Door tieneke
#697837
Hier wordt je niet blij van...wat sneu dat hij nu weer onder het mes moet.
Die hydrotherapie zal zeker heel goed zijn voor de heropbouw van zijn spieren,dus zeker een goed plan om hier mee te starten.
Beterschap voor Bas  :-*
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#697868
nee, aan de ene kant word je er niet blij van... aan de andere kant er is nog een mogelijkheid (de hydrotherapie) waarop het leven leuker kan worden; als dit niet aan de orde was zou het helemaal sneu worden want dan ben je gedoemd tot alleen (extreme) pijnstilling...
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#697875
Bassie Bassie, wat een waslijst aan da-bezoeken, medicatie en therapieën heb je inmiddels achter je naam staan. Gelukkig ben je nog steeds een blije beer, dus ook dit gaat je vast lukken. Ivonne, ik hoop dat hydrotherapie helpt, samen met wat SpierSupport krijgt Bas binnenkort vast stevige Jean-Claude van Damme-dijen die goed steun geven voor het dragen van de voorzijde.

Dikke knuf weer, voor allebei, je bent het beste baasje dat Bas zich maar kan wensen!  :-*
Door Mevroi Kruim
#697941
Ach jee, die Bas  :-*
Maar iig weet je nu weer wat meer en heb je meer duidelkijkheid. Hopelijk gaat het zwemmen helpen!

Enne, als je weer eens in de Wagenrenk bent, kom dan ff een bakkie doen. Ik woon in Bennekom.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#698127
Ivonne schreef: nee, aan de ene kant word je er niet blij van... aan de andere kant er is nog een mogelijkheid (de hydrotherapie) waarop het leven leuker kan worden; als dit niet aan de orde was zou het helemaal sneu worden want dan ben je gedoemd tot alleen (extreme) pijnstilling...

Ik ga hard voor jullie duimen dat de hydrotherapie gaat werken.
Succes. :-*
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#698229
dank jullie wel voor alle lieve woorden.... voor mij is het op zich heel eenvoudig; zolang Bas een blije beer is ondanks al het gedoe en pijn waarmee hij iedere dag te maken heeft, blijf ik strijden voor een zo goed en pijnloos leven. Ik word er inderdaad wel eens moedeloos van (het is een gebed zonder eind) maar ja, dat helpt niet en ik zal iedere keer goed na moeten blijven denken in hoeverre ik Bas al dan niet een plezier doe met een gekozen behandeling.

Dus we gaan nu op naar de "Jean Claude van Damme" dijen  ;D

De gistinfectie lijkt het onderspit te gaan delven; nog 2x wassen en dan zit de kuur van 12x erop..... ik ga nog een pot Malaseb kopen en hem 1x per week wassen en dat weer langzaam afbouwen. Mijn gevoel zegt dat radicaal stoppen met wassen niet goed komt.
Door Amaryllis
#698242
Ik ken niet de hele medische geschiedenis, ben nieuw hier.
Maar vroeg me af waarom die orthopeed geen nieuwe foto's neemt.Gezien ze nu digitale fotografie hebben en dat zo véél beter is en waarop hele kleine details te zien zijn en dus goed onderzocht kunnen worden. Zeker omdat je zegt dat die foto's van je eigen da niet zo best waren.Dan kan er misschien toch een betere schatting gemaakt worden van die evt.kleine stukjes loszittend bot?

In ieder geval heel veel sterkte,met de hydrotherapie, schijnt toch wel goed te helpen, beterschap
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#698261
er worden door de orthopeed nieuwe foto's gemaakt op het moment dat de hydrotherapie vooruitgang laat zien en Bas een operatie aan kan.

De huidige foto's zijn weliswaar niet zo goed als dat zij ze gemaakt zou hebben maar het is duidelijk dat er fragmenten (wat die dan ook mogen zijn) in het gewricht zitten die daar niet horen en daarmee blijft het "eindresultaat" hetzelfde...... ook al zouden er betere foto's gemaakt worden, Bas kan niet geopereerd worden op dit moment. Dus vandaar de keuze om hem niet opnieuw te belasten met het maken van de foto's (voor dit soort foto's is een roes noodzakelijk) binnen de korte tijd waarin hij al een paar keer onder narcose is geweest.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door