Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#697667
Zijn vanmorgen even bloed laten afnemen bij Cairo(ter controle)om te kijken hoe zijn waardes waren.

Oke,dit is de uitslag.

alkp:47 u/l
alt  :60 u/l
urea;9.0 mmol/l
crea;103 umol/l
glu ; 5.51 mmol/l
tp ; 62 g/l
sg;1028

Weet van de meeste afkortingen niet meer wat het is.Heeft ie wel gezegd,maar ben het alweer vergeten :-[
Alleen het Urea was wat hoger,dat had weer te maken met de afvalstoffen.
en de eiwitten?Nog niet echt schrikbarend,hoor,zat binnen de normale waarde.
Omdat er in vlees veel eiwitten zitten,adviseerde hij mij om wat minder vlees te geven.Zo ong 2 x in de week een portie vlees halveren en dat aan kon vullen met rijst,zodat ie natuurlijk geen honger hoefde te lijden.
hij had het ook wel over een senioren dieet of hij daar brok mee bedoelde,weet ik niet,want hij heeft het woord brok niet in zijn mond gehad!!
Maar ik heb hem wel verteld dat ik liever geen ckd ofzo ga voeren,omdat ie het er daar gewoon slecht op deed.En toen was zijn antwoord gelijk;oh,maar dat hoeft ook niet hoor. :)

als iemand nog een op/aanmerking,tips,advies heeft alles is welkom :)

Geloof dat ik met deze uitslag al heel blij kan zijn,voor een hond van 11 jaar,toch?!
Door Lizzy
#697679
alkp = alkalische fosfatase. Normaalwaarde = 23-212 u/l. Die is dus goed.
akt = Normaalwaarde = 10-100 u/l. Dus die is ook goed.
urea = ureum. Normaalwaarde : 2.50-9.64 mmol/l. Dus die is goed.
crea = creatinine. Normaalwaarde : 60-135 umol/l. Dus die is ook goed.
glu = glucose. Normaalwaarde: 4.28-6.94 mmol/l. Dus die is ook goed.
tp = totaal eiwit. Normaalwaarde: 52-82 g/l. Dus die is ook goed.
sg = zegt mij in bloed niks.

Maar wat zou volgens jouw DA dan niet goed zijn? Ik zie niks verkeerds aan deze waardes. Ook totaal eiwit en urea is binnen de normale waardes dus ik zie zijn probleem niet. Overigens, urea is soms wat hoger bij vers gevoerde honden als bij brokgevoerde honden. Wat mij betreft had jouw DA dit mogen weten. Maar eiwitgehalte (TP) is echt niks mis mee!

Bovendien, al zou het eiwitgehalte al verhoogd zijn (wat het niet is): dan heeft dit dus niks te maken met de eiwitten in het voer! Ergo, een te hoog TP duidt op ontstekingen of uitdroging. Maar nogmaals, de waarde is in mijn ogen niet te hoog. En je moet beslist NIET minder eiwitten gaan voeren en beslist niet meer rijst gaan geven!

Ehhh... hoe zeg ik dit eens subtiel? Je hebt of het e.e.a. misschien niet helemaal goed begrepen (aangezien je zelf al schrijft dat je het e.e.a. weer vergeten bent - geeft niks, heel normaal als DA's met dit soort termen gaan slingeren. Ik zeg dan altijd tegen mijn DA "wil je dit ff naar me toe faxen?". Hij begint dan te lachen en schrijft het even voor me op). Maar als je het wel goed begrepen hebt: laat je DA dan even zijn schoolgeld gaan terughalen >:(. Met z'n minder vlees en meer rijst!

Ik mag echt hopen dat je zijn advies vooral niet opvolgt!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 24 jan 2007, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judith1967
#698043
Hoi Lizzy,

Sg (soortelijk gewicht)Die was dus ook goed
Ik heb dus ook een beetje urine meegenomen,en dat heeft ie dus ook nog even nagekeken.

De Urea vond hij ietsjes aan de hoge kant,niet echt schrikbarend,maar volgens de da. moest het in de toekomst niet hoger worden,vandaar dat hij adviseerde om wat minder eiwit te geven.Dus daarom ook  zijn advies over de rijst.

Hij heeft ook niet zoveel verstand van dat verse voeren,dat heeft ie een tijdje geleden eens tegen mij gezegd.Dat was toen op een na-controle  na die maagkanteling.

Hij zei zelf ook dat deze waardes er gewoon (voor eeen hond van 11jaar)heel goed uitzien,maar ik moest dus zorgen dat het Urea niet te hoog word,vandaar zijn advies over de rijst.

Maar hij zei wel dat ie Cairo erg erg goed vindt uitzien en zo'n mooie glanzende vacht heeft.


* Overigens, urea is soms wat hoger bij vers gevoerde honden als bij brokgevoerde honden.*

Dat heb ik vaker gelezen op BP,maar ik wist gisteren niet meer wat dat was,anders had ik dat gelijk gezegd tegen hem. :-[


Oja, en over dat Urea heb ik goed begrepen,ik had als 2de luisterend oor(en die onthoudt zoiets altijd veel beter dan ik)Marko meegenomen.
dus dat stukje over de Urea is echt hetzelfde als wat de d.a tegen mij gezegd had. ;)

De bovenste 2  ALKP en ALT was ik vergeten  wat dat ook alweer was,en ik wist ook niet meer wat dat CREA was.  :-[
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 26 jan 2007, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Amaryllis
#698247
Bij oudere honden houden ze dit gewoon wat meer in de gaten denk ik, goed toch.
Dat je DA rekening houd met dat je een oude hond hebt en dus dat inderdaad ureum niet hoger moet worden want dat zou betekenen dat de hond de eiwitten fosfor ed, moeilijk uit het lichaam krijgt, teveel afvalstoffen heeft.(Dit merk je trouwens snel aan de eetlust van je hond)En dus zou je veel eiwitten ,fosfor voeren belast je de nieren meer en wordt dus alles nog moeilijker,Denk dat dit zijn achterliggende gedachte is.
Door Lizzy
#698345
Amaryllis schreef: Bij oudere honden houden ze dit gewoon wat meer in de gaten denk ik, goed toch.
Dat je DA rekening houd met dat je een oude hond hebt en dus dat inderdaad ureum niet hoger moet worden want dat zou betekenen dat de hond de eiwitten fosfor ed, moeilijk uit het lichaam krijgt, teveel afvalstoffen heeft.(Dit merk je trouwens snel aan de eetlust van je hond)En dus zou je veel eiwitten ,fosfor voeren belast je de nieren meer en wordt dus alles nog moeilijker,Denk dat dit zijn achterliggende gedachte is.
Maar het is dus superachterhaald dat eiwitten de nieren belasten. De verkeerde eiwitten: die belasten de nieren. Dus zijn gedachte erachter is gewoon simpelweg niet correct en dat is jammer.
Door judith1967
#698532
Amaryllis schreef: Bij oudere honden houden ze dit gewoon wat meer in de gaten denk ik, goed toch.
Dat je DA rekening houd met dat je een oude hond hebt en dus dat inderdaad ureum niet hoger moet worden want dat zou betekenen dat de hond de eiwitten fosfor ed, moeilijk uit het lichaam krijgt, teveel afvalstoffen heeft.(Dit merk je trouwens snel aan de eetlust van je hond)En dus zou je veel eiwitten ,fosfor voeren belast je de nieren meer en wordt dus alles nog moeilijker,Denk dat dit zijn achterliggende gedachte is.

Ik denk ook dat je daarmee gelijk hebt ;)
dus idd meer uit voorzorg dat ie dit heeft gezegd.
Door judith1967
#698536
Lizzy schreef: Maar het is dus superachterhaald dat eiwitten de nieren belasten. De verkeerde eiwitten: die belasten de nieren. Dus zijn gedachte erachter is gewoon simpelweg niet correct en dat is jammer.
Dat de d.a er niet zoveel verstand van heeft(over die eiwitten) is natuurlijk iets wat ie vroeger geleerd heeft.
En wat  ook in zijn theorieboeken staat.
En ja zijn winkeltje staat ook vol met Dieetbrokken voor allerlei kwaaltjes,en dat is ook een leuke bijverkoop voor hem.Maar niet aan mij!!!

Maar ik ben iig blij met deze uitslag,en volg jouw advies op,om geen rijst te geven als vervanger voor het vlees.
Een beetje rijst krijgt ie soms weleens bij zijn eten,maar dan gewoon als extraatje

Dankje,Lizzy ;) :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door