Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Fenja
#697376
Hoi ik ben nieuw hier (zie voorsteltopic) en heb al gelijk een vraag.
Mijn hond is geopereerd (onverwachts)  :'( Ze had dr darmen verstopt zitten en kon al paar dagen niet poepen, maar ze ging wel heel de tijd hurken en drukken. Ik had al kippelevertjes met olijfolie geprobeerd en daarna een klysma van microlax maar niks laxeerde. Ik was zoo bezorgd en met veel hardkloppingen en zenuwen naar de da geweest en wat ik al vreesde het moest operatief verwijderd worden :(
Ze heeft een tshirt aan ipv een kap (leek de da ook niks voor haar) nu vraag ik me alleen af hoe erg het is dat ze haar wond likt. En ik geef haar probiotica en ik heb nu recovetsem? van VSM gehaald. Maar recovetsem moet je eigenlijk al voor de operatie geven toch. Maar ja omdat het onverwacht was niet gedaan. Zijn er nog andere dingen die ik moet doen voor haar herstel? Ik vind m'n meisie zo zielig :'(
En oh ja de wond is naar binnen toe gehecht...
Door Lizzy
#697397
Oh gatsie joh, wat erg dat je hond verstopt zat! Mag ik vragen waarmee?

Recovetsem kun je ook prima na de operatie geven en ik zou dat ook beslist doen. Verder ben ik bang dat je weinig meer kunt doen dan rust geven, hele kleine porties voedsel, verspreid over de dag en Recovetsem.... Veel sterkte!
Door Fenja
#697404
Dankje!
Die rust geef ik haar zeker (al zal dat nog moeilijk gaan worden met mijn stuiterbal ::))
De ontlasting was heel hard, versteent in de dikke darm en moest er echt uitgemaseerd worden.
Maar ik kon niet wachten met naar de da gaan, al het laxerende wat ik had geprobeerd hielp niet en door die blokkade kwam alles er aan de voorkant uit... Fenja was echt ziek en zielig. Ze gaf echt continu over!
Maar nu maar lekker slapen en hopen op een goed herstel.
Alleen vraag ik me nog wel af hoe erg het is als ze eventueel aan haar wond likt. s Nachts ligt ze wel naast bed bij mij maar ik val af en toe ook in slaap en weet dan niet of het heel schadelijk is als ze likt. Ze kan haar hechtingen er niet uit likken want die zitten naar binnen.
Door Robian
#697412
Mijn kat heeft vorig jaar ook een operatie ondergaan i.v.m. een verstopping.
Ik zou proberen om zo veel mogelijk te voorkomen dat ze aan de wond likt. Als de wond droog is dan geneest hij veel beter.

Ik kon mijn kat niet altijd in de gaten houden en daarom had hij veel aan de wond gelikt.
Het resultaat was dat hij opnieuw geopereerd moest worden omdat de wondranden niet goed genazen.
Door Wendy (boxer gek)
#697413
Fenja schreef: Alleen vraag ik me nog wel af hoe erg het is als ze eventueel aan haar wond likt. s Nachts ligt ze wel naast bed bij mij maar ik val af en toe ook in slaap en weet dan niet of het heel schadelijk is als ze likt. Ze kan haar hechtingen er niet uit likken want die zitten naar binnen.
Het is niet erg als ze er heel eventjes aan likken. Maar je moet er wel voor uitkijken dat ze niet de hechtingen eruit trekken. Zeker als het meer gaat helen en dat het daardoor gaat jeuken.

Een kap is idd heel erg lastig. Maar er zijn ook andere soorten hoor. Wij hadden voor onze boxer een soort nekkraag/spalk. Hiermee kunnen ze niet bij de wond komen, maar wel alles om hun heen zien.
Alleen het nadeel hiervan is dat er een kleine ondersteuning onder de kin zit, waardoor ze slecht kunnen bukken om bv te eten.

Maar in principe als je hond er niet aankomt, mag hij best zonder lopen hoor. Alleen adviseren ze, wanneer je er geen zicht op hebt een kap ed om te doen.
Door 202Spots
#697480
Hoop dat 't vlug beter is,maar wat was de oorzaak van de verstopping dan?
wat heb je allemaal gevoerd? Of had je TE veel bot gegeven of zo??
Door Fenja
#697542
Ik had kipdelen gevoerd. Van een hele kip had ik de borststukken/filets voor onszelf afgesneden en pootjes en vleugels voor de hond. Maar dat waren wel goed bevleesde botten, dus om daar zo verstopt van te zitten..? De dag daarop heeft ze nog kippelevertjes gehad.
Door 202Spots
#697550
Fenja schreef: Ik had kipdelen gevoerd. Van een hele kip had ik de borststukken/filets voor onszelf afgesneden en pootjes en vleugels voor de hond. Maar dat waren wel goed bevleesde botten, dus om daar zo verstopt van te zitten..? De dag daarop heeft ze nog kippelevertjes gehad.
Ik sta hier eigenlijk wel heel verbaast over.....ik heb nog nooit gehoord dat er opstopping is veroorzaakt door kippenbot met vlees....kan me indenken wanneer er veel kale ribben of anderen botten gegeten is.....maar kippen vleugels?
Kan het zijn dat ze ergens anders heeft lopen snaaien?
Door Fenja
#697554
Mij lijkt het ook heel stug hoor dat het door de kippebotten komt, maar je weet hoe veel da erover denken  ??? Ik heb een heel fijne da maar wat betreft voeding.. :o
Ik moest maar op zoek gaan naar een brok die heel vezelrijk is.
Maar ik denk ook dat ze iets gesnaaid heeft, maar ze hadden niks gevonden. Maar het moest er ook uitgemaseerd worden, dus ik dacht misschien dan het 'ingekapseld' zat.
Ik heb de da wel wat dingen gezegd die het geweest konden zijn.
Door Lizzy
#697561
Maar de DA heeft toch iets uit de hond verwijderd? Kon hij niet meer zien wat? Ik kan me ook niet voorstellen (eerlijk gezegd) dat het kipdelen geweest zouden zijn... Tenzij het echt teveel bot was en je hond vaker problemen heeft gehad met bot? Ik geloof dat Penny van Joke ook een paar keer verstopt heeft gezeten. Maar volgens mij kwam dat ook 1 maal omdat ze iets van zand/beton had gegeten (staat me vaag bij). Maar goed, Penny mag ook niet teveel bot, anders raakt ze verstopt....
Door 202Spots
#697581
Fenja schreef: Mij lijkt het ook heel stug hoor dat het door de kippebotten komt, maar je weet hoe veel da erover denken  ??? Ik heb een heel fijne da maar wat betreft voeding.. :o
Ik moest maar op zoek gaan naar een brok die heel vezelrijk is.
Maar ik denk ook dat ze iets gesnaaid heeft, maar ze hadden niks gevonden. Maar het moest er ook uitgemaseerd worden, dus ik dacht misschien dan het 'ingekapseld' zat.
Ik heb de da wel wat dingen gezegd die het geweest konden zijn.
Weet je...wanneer iemand hier leest,dat de DA heeft moeten opereren omdat de hond verstopt was...maar er niet vermeld word wat de reden voor de verstopping is...dan is het heel makkelijk om aan te nemen dat het over BOT verstopping gaat...

Nu zeg je ook: 
" Ik heb de da wel wat dingen gezegd die het geweest konden zijn"...
Wat denk je dan dat het geweest is? Toch de botten of iets anders?

En het lijkt me ook dat de DA de verwijderde "verstopping" toch wel na kijkt of uit elkaar trekt of op een of andere manier uit zoekt wat het is of waar het op lijkt?
Nu kan het van alles wezen.....en ik vind het jammer dat BOT gelijk als de hoofd oorzaak word aangenomen.

Cis heeft b.v als puppy 'n halve sok doorgeslik die er door de DA met pijn en moeite aan de achterkant is uitgehaald...
Penny had ook iets ...andere honden hebben 'n stuk tennisball of slof opgevreten...verstopping kan veeeeeeeel oorzaken hebben.
Door Fenja
#697601
Ja sorry dat ik niet duidelijk overkom. Ik bedoel dat de da gelijk zegt zie je wel komt door dat rare eten (bot). En ik ben er bijna wel zeker van dat dat het niet geweest is. Maar al het andere waarvan ik denk dat het wel geweest kan zijn werd door de da afgewezen, ze konden niks vinden, het was helemaal ingedroogd. Ik dacht misschien dat het wel ingekapseld kon zitten in de verdroogde ontlasting. Naar mijn mening kon het een stukje van een voetbal zijn waarmee ze gespeeld had, een walnoot (die kans is bij ons heel groot) of heel misschien een steen (ja als je niet oplet vind zij zelf dat eetbaar).
Maar hoe dan ook het is niet zo dat ik dacht van ach snij maar open en haal maar weg..! Ik vond het heel erg dat het gebeuren moest maar ze was zo ziek en ik had al een aantal dingen geprobeerd.
Waar het mij eigenlijk om ging was tips voor haar herstel en ook de vraag hoe erg het is dat ze de wond likt.
Maar ik was gewoon in de veronderstelling dat het nooit bot geweest kan zijn, maar mij da kon niks anders als reden aangeven, ze zag niks zitten bedoel ik. Dus ik dacht dat het misschien ingekapseld in de ontlasting kon zitten.
Maar ik weet het ook niet, op het moment zelf was ik een beetje stressie en alleen maar bezig met of m'n hondje het wel goed maakte.
Door Fenja
#697602
En ja als ik eerlijk ben twijfel ik ook wel... kan het dan toch bot zijn geweest?? Maar niet dat ik nu anti bot ben, maar ben toch wel voorzichtig, misschien kan mijn hond ook maar tegen weinig bot (terwijl het wel weinig was en ze ook nog nooit eerder last gehad heeft)
Ik hoorde hier in de buurt ook al veel over een 'darmvirus' maar dat heeft niks met verstopping van doen toch
Door ~Joke~
#697607
Sommige honden zoals mijn Penny zitten snel verstopt. Penny kreeg hetzelfde te eten als mijn andere honden, zij hebben nooit last van verstopping gehad maar Penny is al twee keer aan een verstopping geopereerd. In december zat ze weer verstopt nu gelukkig niet met bot dus is het met kunst en vliegwerk weer op gang gebracht.
Verstopping door bot licht wit op op de foto, het vormt harde cementachtige klonten die niet vanzelf meer los komen. We dachten bij de eerste verstopping idd dat ze cement had gegeten maar na de 2e operatie denk ik dat het de eerste keer ook bot is geweest.
Penny krijgt fijngemalen bot of beendermeel  de minimale hoeveelheid [10%] geen hele botten meer. In de darm zit na zo'n operatie nl littekenweefsel en op die plaatsen werkt de darm niet meer optimaal, je moet dus voorzichtig zijn en blijven.
Door Fenja
#697614
Ok dus Penny kan eigenlijk nauwelijks bot verdragen (heel dan). Ik wordt er wel wijzer van zoiets te horen, want die beschrijving zoals jij die geeft van de eerste keer bij Penny zo zag het er bij Fenja ook uit. Maar ik dacht echt dat het geen bot kon zijn. Maar jou ervaring leert dus wel wat anders. Ik voer iniedergeval voorlopig kleine porties carnibest over meerdere keren van de dag verdeeld.
Maar goed dat jij het nu weet bij Penny! Want 2x zo'n operatie is geen pretje!! Ik hoef het ook niet meer mee te maken, ik ben echt een watje wat dat aangaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door