Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Riek
#695504
Boris, papillon van 9mnd, wil nu al vanaf dinsdag zijn eten niet meer. Hij krijgt Carnibest. Normaal eet hij gewoon zijn portie op. Hij wacht altijd wel eerst tot Femke haar bakje leeg heeft en gaat daarna pas aan zijn eten beginnen. Femke is duidelijk zijn meerdere.
Hij doet nu niet ziek, hij speelt, wel ietsje timide, hij gaat graag mee wandelen, en loopt ook te rennen achter de vogels en Femke aan. Het enige wat anders is, is dat hij niet wil eten. IK heb gekookte kipfilet geprobeerd, wil hij niet, CB ietsje opgewarmd helpt ook niet. Andere smaak CB helpt ook al niet. Heb me zelfs verlaagd tot wat brokjes (acana) die ik nog had. Eigenlijk weet ik het dus niet meer zo...
Hebben jullie misschien tips?
Door Lizzy
#695520
Ik denk dat ik toch, zekerheidshalve, even bij de DA langs zou gaan. Dit is gewoon te lang. Misschien mankeert hij wat of heeft hij ergens pijn (in zijn bek bijvoorbeeld).
Door conleeuw
#695533
Als hij vanaf dinsdag echt helemaal niets meer heb gegeten dan zou ik naar de dierenarts gaan  ;) heeft hij wel iets gegeten en gedronken , maar veel minder dan normaal, dan vraag ik mij af of zijn ontlasting goed is en of hij nog goed plast? Hoe ziet zijn gebit er uit? Heeft hij goed gewisseld en zijn zijn tanden allen netjes aanwezig? Bij twijfel, toch naar de dierenarts :-\
Gebruikersavatar
Door Riek
#695553
Hij drinkt wel gewoon water, voor kipbouillon haalt hij zijn neus op. Hij heeft een paar piezeltjes kip op. Ik heb net even beloningsbotjes voor de gehoorzaamheidscursus gekocht, pens en kip, die lust hij wel. Als ik Femke een paar andere brokjes geefstaat hij er verlekkerd bij te kijken, maar wanneer ik ze aan hem geef eet hij er 1 en de rest hoeft hij niet.
Hij heeft trouwens ook een klein stukje kaas op.  Hij eet dus héél selectief.     
Ook heb ik net Femke mee naar boven genomen en Boris toen een gedroogde pensstaaf gegeven, en toen heeft hij die wel opgegeten. Toen ik ze gisteren allebij een staafje gaf, hoefde hij ook niet.
Ik denk dat dit misschien een gedragsprobleem is en geen gezondheidsprobleem. 
Ik heb in zijn bek gegekeken en zie niets afwijkends. Straks wil ik, wanneer ik ze eten geef, Femke in de gang eten gaan geven en Boris gewoon op zijn eigen plaats. Ik hoop dat dit helpt.
Hij heeft gisteren wel gepoept, maar te ver weg in de struiken (mijn man was daarbij) en hij heeft dus niet de kleur gezien.  Hij heeft alles al gewisseld, zijn tanden.
Hij krijgt 180 gram CB op een dag, en hij is 9 maanden, dus nog een beetje de hoeveelheid van een jonge hond aan gehouden. Kan het ook zijn, dat hij nu uitgegroeid is, en hierdoor de laatste weken een beetje overvoerd en moet ik naar een mindere hoeveelheid?
Terwijl ik dit net schrijf zit meneer even te poepen in de tuin, dus ik heb direct een inspectie gehouden, het donker bruin/groen van kleur, eigenlijk niet een rare kleur. Het is wel ietsje dun en niet erg veel.
Als dit zo blijft, het niet eten, ga ik zeker met hem naar de DA.
#696436
Ben vandaag met Boris naar de DA geweest. Hij heeft zaterdagavond een beetje gekookte kipfilet gegeten en zondagochtend op de gehoorzaamheidscursus wilde hij wel zijn belonings(pens)brokjes hebben. Ik heb hem dus flink beloond, zodat hij toch wat at. Verder wilde hij gisteravond een paar kleine stukjes kipfilet. Dus het is niet zo dat hij niets eet, maar het is wel heel erg minimaal.
Vanmiddag ben ik met hem en 5 andere honden naar de heide geweest en hij loopt wel mee te rennen en te dollen met de rest, maar toch is hij wel wat rustiger dan normaal. We hadden een afspraak om 4 uur bij de DA. Hij heeft hem getempt, 39.3, dus wel verhoging. En ook goed nagevoeld aan zijn buik. Nu reageerde hij nogal toen hij aan zijn (of moet ik in de buurt van) zijn alvleesklier voelde. De DA vermoed een alvleesklierontsteking. Boris heeft 2 injecties gehad, AB en een pijnstiller. Morgen dan moeten we weer terugkomen om te laten weten en te onderzoeken hoe het met hem is.

Eigelijk dacht ik dat Boris niets had, en zich aanstelde omdat hij liever lekkerder voer wilde hebben, schaam me een beetje omdat hij dus wel ziek is :-[
Door Lizzy
#696440
Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal... zeker wanneer je hond verder helemaal geen tekenen van ziekte vertoont.... Als het de alvleesklier is: dan moet je goed opletten dat je niet teveel vet aan Boris geeft.
Gebruikersavatar
Door Riek
#696453
Bedankt, Lizzy, voor je advies.  Hij krijgt normaal CB natuurvoer, ik denk dat ik hem dus beter, een tijdje, de lightversie kan gaan geven? Als hij weer wil eten tenminste. De DA heeft een blikje Hill'svoer met een laag vetgehalte mee gegeven. Daar heeft hij net een paar hapjes van gegeten.
Door Lizzy
#696548
Riek schreef: Bedankt, Lizzy, voor je advies.  Hij krijgt normaal CB natuurvoer, ik denk dat ik hem dus beter, een tijdje, de lightversie kan gaan geven? Als hij weer wil eten tenminste. De DA heeft een blikje Hill'svoer met een laag vetgehalte mee gegeven. Daar heeft hij net een paar hapjes van gegeten.
Ja, als het pancreas-ontsteking is, dan zou ik zeker de lightversie geven. Dory d'r Cis heeft dit ook gehad. Misschien dat je die topics wilt lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 411.0.html

en

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 131.0.html
Gebruikersavatar
Door Riek
#697024
Vanmiddag ben ik weer met Boris terug geweest bij de DA. Weer is hij goed onderzocht en ook is zijn temp weer gemeten, 38.5 dus precies goed nu. Vanmorgen leek hij iets beter te pas maar wilde nog steeds zijn eten niet hebben. Na een paar hapjes liep hij weer weg.
Vanmiddag was zijn alvleesklier nog wel pijnlijk, maar het leek wat minder, maar zijn maag is ook pijnlijk. Aan de hand van zijn geschiedenis (december bloed in ontlasting, oktober zwarte ontlasting) wordt er nu aan een gastritis gedacht, ik begreep dat dit een maagzweer is. Maar de alvleesklierontsteking wordt niet uitgesloten en de behandeling is vrijwel gelijk. Hij heeft nu Zitac en Ulcogant gekregen. Beiden voor 3 weken.  Het laatste had hij in december ook, het legt een beschermend laagje in de maagwand en de Zitac moet er voor zorgen dat hij wat minder maagzuur aanmaakt. (maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker) Vrijdag dan moet ik even bellen naar de DA om te laten weten hoe het met hem is.

Er werd me gevraagd of Boris een nerveuze hond is, maar dat vinden we echt niet. Wel is Femke erg dominant naar hem toe, en hij op zijn beurt weer zéér onderdanig naar haar toe. De laatste tijd (toen hij nog at) wachtte hij tot Femke haar bak leeg had en daarna begon hij pas aan zijn eten. 
Dus als je tussen de regels doorleest, kun je er vanuit gaan dat de moeder haar zoon een maagzweer bezorgd 

Het herstel heeft zich vandaag aardig doorgezet, hij liep zelfs te kijken of hij al eten kreeg vanavond. En toen hij het eenmaal had, begon hij direct, samen met Femke!! Hopelijk blijft het nu beter gaan.
Mocht het niet beter worden, of na de komende 3 weken weer terugvallen, dan wil de DA even van binnen kijken hoe het met zijn maagwand gesteld is.

Ik ga zeker de andere topics, over Dory's Cis nalezen. Alhoewel het mee lijkt te vallen met Boris
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door