Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#687697
Ik wil mijn katten wel eens vis geven en nu zag ik hier staan dat een aantal zalm en sardientjes enzo geven uit blik op water basis.
Maar ik ben dus helemaal niet thuis in vis en blikvis dus welke merken en soorten zijn hiervoor geschikt?

En wat mag een kat allemaal hebben?
Zie wel prooidieren staan maar mogen ze ook eens een stukje kipfilet, of wat ongekruidt gehakt..
Al met al zit met een hoop vragen.

Alvast bedankt!
#687737
Ik geef af en toe zalm, de goedkoopste, in water (met zout, brine in het Engels oftewel pekel). Merken let ik nooit zo op eerlijk gezegd, ik kijk gewoon of er geen olie bij zit. En soms een blikje sardientjes. Eigenlijk gewoon voor het lekker, om de een of andere reden vinden mijn katten blikvis het absolute einde ;D Ik geef hele kleine beetjes want het is wel zout, en ik heb gemerkt (toen er eentje kotste) dat het heel langzaam verteert. De kip was al lang verdwenen maar de blikvis kwam er vrijwel onverteerd weer uit.

Wat mag een kat hebben? Alles wattie lust als het rauw is ;D behalve varken, vanwege het risico op ziekte van Aujeszky.
Mijn katten eten kip (nekken, vleugels, karbo's (de botten ingeknipt) en soms filet; rund, meest kopvlees; geit, lam wat er van de ribben voor de honden afkomt; konijn, duif, kwartel in hun geheel maar minus de veren, zalm en sardien. Ik voer zelf geen muizen, ratten of hamsters (beetje een Barfwatje :-[)
Ik voer van alle dieren ook in verhouding de organen. Dus hart, lever (heel belangrijk!), maag van kip, kleine stukjes nier, koppen van konijnen, duiven en kwartels (hersens zijn zeer voedzaam). Pens lusten 3 katten wel, in kleine beetjes, en 2 absoluut niet
#690127
Ik kocht ook gewoon vis in olie (makreel heb je ook op waterbasisi trouwens) en spoelde de visjes af met warm water. Gehakt geef ik nooit. Ik houd niet van gemalen vlees, omdat je niet weet wat er in zit (bij de Kassa test bleek ook dat het grootste deel van gemalen rundergehakt ook andere vleessoorten bevatte. Van paarden tot varkens tot kippenvlees. Bleee!
#696408
Ook in mager rundergehakt (gewoon van de C1000)? Verder proef ik een beetje dat je niet teveel hart mag geven....klopt dat? Ik geef de katten 's ochtends carnibest vlees/lammix/lam-rijst en 's avonds hart, en voor de liefhebbers kuikens afgewisseld met gekookt visje...mag dit dan wel want ze krijgen dus gemiddeld 3 avonden per week hart
#696918
Angelica schreef: Ook in mager rundergehakt (gewoon van de C1000)? Verder proef ik een beetje dat je niet teveel hart mag geven....klopt dat? Ik geef de katten 's ochtends carnibest vlees/lammix/lam-rijst en 's avonds hart, en voor de liefhebbers kuikens afgewisseld met gekookt visje...mag dit dan wel want ze krijgen dus gemiddeld 3 avonden per week hart
Ik zou het niet doen, zoveel hart. Je moet sowieso naar mijn mening niet teveel orgaan voeren naast een kompleet versvoer, daar zit meestal al meer dan voldoende orgaan in. En verder moet je, alweer nmm, niet meer orgaan geven dan in verhouding is als je een prooidier bekijkt. En dan is hart maar een heel klein stukje van het geheel.
Verder zou ik de visjes rauw geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door