Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cylke
#696505
Hallo allemaal,
Ik heb het eens bekeken, en ik heb rundshart in portie's van 100gr, 5kg kippenekken, en ga morgen eens informeren bij een slachthuis voor de pens (is dat dan orgaanvlees?) en eens vragen bij de super en bij de islamitische slager achter schaap en geit...
kopvlees zal ik ook bij het slachthuis moeten vinden zeker?

en qua groetemix: wortel en witloof? of nog iets bij?

en zet ik haar over van de ééne dag op de andere?? Als ik eenmaal alles heb natuurlijk...

Ik heb ook begrepen dat er veel variatie in de menu's moet zitten.
Hoe doe ik dat als ik haar in het begin kippenekken moet geven? dan is dat toch geen afwisseling? :-\

Sorrie, weer veel in één mailtje  :-[
Maar alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! Liever onmiddelijk goed informeren, dan maar half...

Groetjes
Cylke
Door Lizzy
#696614
Wortel en witlof is leuk als begin-mix, maar je zult daar toch het e.e.a. bij moeten gaan geven of iedere dag a twee dagen een andere mix verzinnen.

Je kunt bijvoorbeeld een mix maken voor meerdere dagen (in porties invriezen) met wortel, witlof, andijvie, waterkers, courgette, komkommertje, alfalfa, gekookte sperzieboontjes, takje peterselie, broccoli. Of je kunt de ene dag wortels, de dag erop witlof, de dag erop broccoli, de dag erop sperzieboontjes, de dag erop courgette, de dag erop alfalfa geven (bijvoorbeeld je hond de groente geven die je voor jezelf die avond maakt. Geen prei en ui en niet te veel kool).

Je kunt je hond van de een op de andere dag overzetten ja. Qua vleesbotten moet je inderdaad beginnen met bijvoorbeeld kippennekken. Dus je voert de hele week alleen maar kippennekken als vleesbot en bijvoorbeeld runderkopvlees en geitenvlees als spiervlees en bijvoorbeeld lamshart en kippenlevertjes en lamspens als orgaanvlees. Als de kippennekken goed verteerd worden, dan geef je de week erop kippennekken + eendennekken. Als dat goed gaat, dan kun je ingeknipte kippenvleugels, eendkarkas, parelhoenkarkas, delen van hele kip, delen van heel konijn, etc. gaan toevoegen. Je ziet, er komt vanzelf meer variatie. Als dat lekker verteerd wordt (houd je hond dus gewoon in de gaten en bestudeer de ontlasting een beetje), ga dan eens geitenribben voeren. Geef geen enkele ribben! Maar je hebt de tijd, dus overhaast jezelf en je hond niet. Je hond heeft zijn leven op steriele brokkenmeuk gezeten en je kunt beter twee weken kippennek en eendennek geven en wachten totdat dat goed verteerd wordt en je hond zich er lekker bij voelt, als dat je overhaast aan de lamsnekken gaat.

Dus om kort te gaan: variatie: Komt vanzelf! En het geeft dus helemaal niet wanneer je hond de eerste maand of zelfs twee maanden minder gevarieerd eet.

Barfplaats wordt gesponsord door