Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#696518
Mara heeft een scheur in de huid van haar poot. Plus nog een aantal andere wondjes maar die zijn niet zo erg. Ze kregen ruzie om eten en Mara moest het onderspit delven. Nu bij het schoonmaken van haar wonden is de wond op haar poot toch iets groter dan ik in eerste instantie dacht. Het had gehecht moeten worden maar goed daar zijn we nu te laat voor.

De wond is een scheur van ongeveer 3 centimeter ongeveer 5 centimeter onder haar elleboog. Dwars over het pootje heen. Het heeft nauwelijks gebloed en als ik naar binnen kijk zie ik iets wit. Pezen? bot? Vet?

In ieder geval heb ik het uitgespoeld en schoongemaakt en er een verbandje omheem gelegd. Eerst een gaasje, daarna bij gebrek aan watten kussenvulling ertussen en daarna elastisch verband. Het pootje werd al wat dik dus alles zo los mogelijk gedaan.

Ze heeft metacam en Ab gekregen en voelt zich niet lekker. Ze gaat vanavond mee naar de slaapkamer zodat ik haar in de gaten kan houden maar zijn er meer dingen die ik nog moet doen?

We kijken morgenochtend hoe het eruit ziet en beslissen dan of we alsnog naar de da gaan maar voor nu moet het maar even zo. We zijn inmiddels 5 uur na het gevecht en buiten dat het al redelijk laat voor hechten is heb ik ook geen vervoer. Ze zal niet direct dood neer vallen maar ik wil wel graag alles zo goed mogelijk doen.

Adviezen?
Door Erna
#696535
Zoals ik al zei: Ik heb op dit moment geen mogelijkheid om naar de da te gaan en het is ook geen kwestie van leven of dood. Ze heeft een scheur in haar poot en die is groter dan ik in eerste instantie gezien had.

Ze loopt wat moeilijk wat ook heel logisch is. Ze heeft een uitvallende achterpoot (had ze al) en nu is haar voorpoot ook stijf vanwege het verband en de knauw die ze gehad heeft. Ze heeft geen koorts maar voelt zich wat akelig omdat ze niet goed uit de voeten kan en omdat ze natuurlijk wondjes heeft.

Hechten heeft op dit moment niet zo heel veel zin meer omdat er teveel tijd tussen zit. Als ze nu gehecht moet worden dan moet ze onder narcose omdat ze eerst wondrandjes weg moeten snijden en dat doe ik dus niet. Ze is 13 jaar en als het even kan gaat ze niet meer onder narcose. Het is niet zo dat haar hele vel erbij neerhangt.
Door Erna
#696538
*Natasja* schreef: Is er van binnen niets beschadigd (voor zover je kunt zien)?
Nee, voor zover ik kan zien niet. Haar huid is open, daaronder is een mooi rood laagje en daartussen schemert iets wits. Na telefonisch overleg met een da assistente hou ik het er even op dat het peesjes zijn of onderhuids vet.
Door Lizzy
#696546
Ik denk inderdaad dat het pees is. Vet kan ook, maar het zou me niet verbazen als het pees is. Heb je Traumavetsem of Traumeel in huis? Ik denk dat je buiten AB en pijnstillers weinig anders kan doen. Ik zou het zelf gewoon in de gaten houden, veel vitamine C geven (dat werkt weerstandverhogend en belangrijker: dat bevorderd de genezing).

Getsie de getsie Erna, zielig voor Maartje. Veel knuffels voor haar :-*!
Door Erna
#696582
Na een nachtje op bed slapen loopt ze weer een stuk soepeler en ook werkt de blaffert weer. Het gaat dus goed met mevrouw. Ik laat het verband nog even een dagje zitten en haal het er vanmiddag af.

Door al dat gedraai van haar heb ik wat minder geslapen maar het was voor een goed doel zal ik maar zeggen.  8) Zometeen nog even ab erin en wat metacam en ze kan de dag weer aan. Tussen de middag zal ik ff op zoek gaan naar Traumavetsem.
Door *Natasja*
#696586
Gelukkig, dat ze zich weer een beetje beter voelt. Ik ben benieuwd hoe de wond er vanmiddag uitziet. Hopelijk geneest de wond goed uit zichzelf en is verder ingrijpen niet nodig.
Door conleeuw
#696645
gelukkig gaat het wel weer...... tja, schoon en droog houden was altijd de advies.... maar er gaan ook geluiden op dat juist vochtig houden genezing versnelt. Ik zou zeggen, het is schoon, en blijkt dat ze er nu nauwelijks last van heb, dan heb je het toch goed gedaan ;) sterkte ermee :-*
Door Truus
#696817
Erna schreef: Ik denk wel dat ze vannacht nog een nachtje mee naar bed moet.  8) 8)
Ja dat denk ik ook ;) ;D, Gelukkig gaat het weer wat beter..pffff je maakt toch wat mee met die honden :(
Door Ine
#696836
Waardeloos, dat dat net haar moet overkomen. :-\
Meer dan wat je nu doet, kun je helaas niet doen.
Sterkte voor jullie allemaal, ook vannacht weer ;) :-* :-*
Door Anita*
#696843
Getsie Erna wat vervelend nou voor Mara, sterkte ermee en ik hoop dat je vanacht wat beter slaapt.
Door Lizzy
#696989
Sh*t, vergeet ik te zeggen dat honing/propoliszalf ideaaaaaal is bij dit soort wonden....!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door