Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#696207
ik vraag me af,kennen jullie veel katten die volledig op versvlees/barf staan en last hebben van blaasproblemen?

ik vind van mijn kater steeds als ie ergens heeft gezeten 1druppel met donker gekleurde urine/bloed.
ik weet dus niet zeker of het bloed is of gewoon vuil wat aan zijn achterste blijft hangen.
Ik hou het zowieso in de gaten maar echte problemen met plassen heeft ie niet.
Hij krijgt al appelazijn door zijn eten heen(anders lukt gewoon niet,in zijn bek doen levert een gevecht op leven en dood op >:( )

nou vraag ik me dus af of dit is omdat hij nu een beetje geslachtsrijp gaat worden of dat ik me echt zorgen moet gaan maken,hij gaat volgende week naar de da voor zijn enting en ik ga proberen om urine op te vangen maar ik wil eigenlijk kostte wat kost geen dieetbrokken dus als iemand nog aanvullende tips heeft hoor ik dit graag.

groetjes eefje
Laatst gewijzigd door eefje op wo 24 jan 2007, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#696212
Zonder dat de urine gecontroleerd is op gruis en ontstekingscellen: valt hier eigenlijk weinig van te zeggen... Ik denk dat, als je geen urine kunt opvangen, dat je urine uit de blaas zal moeten laten halen, zodat dat onderzocht kan worden. Blaasstenen zou goed helpen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee: http://www.blaasgruis.nl/
Door eefje
#696230
oke bedankt Lizzy,
ik ga het even aankijken want de echte verschijnselen zie je niet bij mijn kater,het is een echte schootkat maar ik vind dus geen druppels als ie op schoot heeft gelegen.
ik hou die link die je gaf in mijn achterhoofd en als de DA ook twijfelt bestel ik het gewoon.
Ik heb vroeger een kater gehad en die is op 3jaar overleden door blaasgruis dus misschien ben ik wel te scherp op dit soort dingen.


Maar het is dus niet onmogelijk dat hij dit krijgt ondanks dat hij 90% vlees eet?hij krijgt sinds 3weken helemaal geen brokjes meer maar heeft ze in de maanden daarvoor wel gegeten maar wat ik zeg,maar hooguit 10% van de dagelijkse maaltijd(misschien zelfs minder)

groetjes eefje
Door Lizzy
#696231
Nee, zelfs katten op verse voeding kunnen nog steeds blaasgruis krijgen, ook al komt het echt veel minder vaak voor. Op de een of andere manier lijken sommige katten een (erfelijke?) aanleg te hebben. Met verse voeding ben je alleen altijd beter af als met welk dieetbrokje/blikje dan ook dus ik zou me echt nevernooit dieet voer aan laten smeren, als ik jou was. Welk versvlees geef je nu?
Door eefje
#696488
ik heb vanmiddag vit.C 50mg per pilletje gekocht,zowieso is dat voor mezelf niet slecht maar de lage dosering zorgt ervoor dat ik er veel van moet nemen......maar voor de hond en de katten is dit niet slecht denk ik?
beter te doseren dan die 500mg of 1000mg pilletjes.....toch?

als je appelazijn of vit.c teveel geeft,is dat dan heel slecht?
ik weet dat overal waar te voor staat niet goed is,maar het is toch niet direct schadelijk?
als het natuurlijke middelen zijn voeren ze die toch ook weer af door middel van de ontlasting en urine?
Of is mijn denkwijze niet de juiste?
ik ben al heftig aan het rondzoeken maar tips zijn nog steeds ten alle tijden welkom......ben nog niet zo heel erg thuis in het zelfgenezing met natuurlijke middelen..... :-[

groetjes eefje
Door eefje
#696597
nou ik heb geen rust wat dit betreft ookal  zie ik niet echt een ziektebeeld bij de kat dus we gaan maar even naar de DA woensdagavond en dan gaan ze even urine testen(ik hoef het niet zelf op te vangen,dat doen hun,auw  :-\ )
maar dan weten we gelijk hoe of wat,want anders blijf ik toch gissen.
Nou vraag ik me alleen af  of ik dan van te voren nog vit.C zal geven of niet,als ik nou niks toevoeg dan is de urine zoals ie door zijn lichaam gemaakt word toch?

groetjes eefje
Door Lizzy
#696602
Ik denk dat je niet teveel vitamine C en appelazijn moet geven maar TEveel is heeeeel veel hoor, bij deze middelen. Dat krijg jij bij je katten volgens mij gewoon niet eens naar binnen. Ik vind 50 mg vitamine C dus gewoon erg weinig. Ik zou daar gerust 100 en zelfs 200 mg van durven maken. Dus, voor schadelijkheid: daar zou ik me voor alsnog dus geen zorgen over maken. Maar de urine kan, door teveel verzurende middelen ook de andere kant op slaan en te zuur worden.

Ik sluit me verder bij Astrid aan.
Door eefje
#696640
oke dan laat ik hem vanaf vanavond schoon en ga ik wat extra water bij de cb doen zodat ie genoeg binnenkrijgt,hoop ik.

die vit.c ga ik dan wat meer van geven als ie bij de DA is geweest,het zijn pilletjes en hij laat ze er mooi in het bakje liggen dus toch maar eens kijken of ik ze in zijn bekje kan stoppen.......pff dat word nog wat  ::)

bedankt!!

groetjes eefje
Door eefje
#696841
1 vraagje nog,
iklees op diverse sites dat je een kat met (eventuele) blaasproblemen geen hart moet voeren vanwege teveel magnesium?

is dit larie?
want ik heb dus juist vanmiddag lekker hart en lever gekocht voor ze om samen met een kippenvleugel op te peuzelen en nu lees ik dat dat dan niet wijs is,het zijn wel pro brok sites en dierenartsen die dat zeggen maar toch vraag ik het me af........sorry ::)

groetjes eefje
Door - pien -
#697174
eefje schreef: oke dan laat ik hem vanaf vanavond schoon en ga ik wat extra water bij de cb doen zodat ie genoeg binnenkrijgt,hoop ik.

die vit.c ga ik dan wat meer van geven als ie bij de DA is geweest,het zijn pilletjes en hij laat ze er mooi in het bakje liggen dus toch maar eens kijken of ik ze in zijn bekje kan stoppen.......pff dat word nog wat  ::)

bedankt!!

groetjes eefje
Misschien heb je een vijzel en stamper? Ik stampte voor mijn kater de pilletjes fijn per keer en mengde dat door z'n kvv.
Succes met je kat!
Door eefje
#697266
ik ben er al naar op zoek geweest maar heb hem nog niet kunnen vinden maar blijf stevig doorzoeken.
Wil ook iets meer met kruiden en dergelijke voor onszelf gaan doen dus ga ik als ik van het weekend tijd heb eens goed op zoek.

groetjes eefje
Door Lizzy
#697289
eefje schreef: 1 vraagje nog,
iklees op diverse sites dat je een kat met (eventuele) blaasproblemen geen hart moet voeren vanwege teveel magnesium?

is dit larie?
want ik heb dus juist vanmiddag lekker hart en lever gekocht voor ze om samen met een kippenvleugel op te peuzelen en nu lees ik dat dat dan niet wijs is,het zijn wel pro brok sites en dierenartsen die dat zeggen maar toch vraag ik het me af........sorry ::)

groetjes eefje
In 100 gram hart zit 21 mg magnesium
In 100 gram rundvlees zit 19 mg magnesium
In 100 gram kippenvlees zit 23 mg magnesium

Nou, ik denk dat je hiermee het antwoord al hebt he ;)! (dat het gewoon onzin is, dus).

Weet je welke voedingsmiddelen echt rijk zijn aan magnesium? Chocolade, schelpdieren, garnalen, sojabonen en noten bevatten meer dan 100 milligram magnesium per 100 gram. Ook groene groenten, ongepelde granen en noten zijn rijk aan magnesium. Allemaal dingen die een gemiddeld mens niet aan z'n kat voert. Tenzij je brokjes geeft waar veel soja in zit.
Door eefje
#697296
oke nou ja ze hebben het gister ook gewoon gegeten,en alles is goed gegaan dus.......

thanx voor je antwoord,dan ga ik me er gewoon geen zorgen meer over maken,laat ik ze gewoon lekker alles eten wat ik kan verzamelen ;)

groetjes eefje
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door