Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tijn
#695775
Rekent men hart nu onder spiervlees of orgaan vlees of beide?
het is een orgaan van spier, dat weet ik, maar waar lijkt het het meeste op?

Inhoeverre is de samenstelling anders dan gewoon spiervlees?

kan namelijk moeijlijk aan zuiver kwaliteits rood spiervlees komen, maar heb wel varkens en runderhart krijgen.

gr tijn
Gebruikersavatar
Door *Monique
#695777
tijn schreef: Rekent men hart nu onder spiervlees of orgaan vlees of beide?
het is een orgaan van spier, dat weet ik, maar waar lijkt het het meeste op?

Inhoeverre is de samenstelling anders dan gewoon spiervlees?

kan namelijk moeijlijk aan zuiver kwaliteits rood spiervlees komen, maar heb wel varkens en runderhart krijgen.

gr tijn
orgaan
Door Lizzy
#695789
Hart is een spier. Maar ik reken het tot orgaanvlees. De reden waarom? Omdat hart, qua eiwitcompositie en qua vitamines en mineralen niet lijkt op spiervlees. Ook niet op een orgaanvlees als nier of lever, maar dus ook niet op spiervlees. Een 'prooidier' bestaat ook maar voor een paar procent uit hart. En als je meer als 5% hart op het totaal gaat voeren, dan trek je de balans uit je menu.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#695803
Lizzy schreef: Hart is een spier. Maar ik reken het tot orgaanvlees. De reden waarom? Omdat hart, qua eiwitcompositie en qua vitamines en mineralen niet lijkt op spiervlees. Ook niet op een orgaanvlees als nier of lever, maar dus ook niet op spiervlees. Een 'prooidier' bestaat ook maar voor een paar procent uit hart. En als je meer als 5% hart op het totaal gaat voeren, dan trek je de balans uit je menu.
kijk zo'n uitgebreide uitleg ga ik in de toekomst vast nog wel leren geven :)
thanx
Door Lizzy
#695805
trimsalon schreef: kijk zo'n uitgebreide uitleg ga ik in de toekomst vast nog wel leren geven :)
thanx
Nou, jij hebt gewoon in 1 keer goed antwoord gegeven op de vraag dus da's toch perfect!
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#695860
Lizzy schreef: En als je meer als 5% hart op het totaal gaat voeren, dan trek je de balans uit je menu.
Oh daar heb ik dan een vraagje over. Mijn honden krijgen 16% orgaan, dit komt voor de ene hond neer op 134 gr per dag. Hij krijgt 2 keer per week hart dus 268 gr per week.
Verder krijgt hij 2 keer pens een dag nier, een dag lever en een dag long.
Is het menu qua orgaan dan wel in balans?
Gebruikersavatar
Door pike
#695869
Geldt zo'n percentage ook voor ander orgaanvlees?
Ik heb even zitten rekenen en kom voor hart op 4,4% dus dat zit wel goed. Lever en nier staan elk voor 2,2% op het menu en pens voor 6,4%. Zijn deze percentages ook goed?
Door Lizzy
#695874
In principe geldt dit natuurlijk voor ieder orgaanvlees. Je moet niks teveel gaan voeren en een beetje het hele prooidier als voorbeeld nemen om jezelf op het rechte pad te houden. Maar zoooo krap komt het natuurlijk ook weer niet! Als je eens 7% hart voert per week en de week erop geen hart: dan is dat natuurlijk prima. Maar mij gaat het er meer om dat je niet structureel 15% hart gaat voeren, omdat je denkt "het is een spier". Net zo goed als dat je geen 15% lever per week moet gaan voeren (omdat je hond dan ook permanent aan de slinger gaat ;D). En net zo goed als dat je (in mijn ogen) ook geen 30% pens moet gaan voeren (whatever Mogens Eliasen er ook van zegt. Ik ben het dus ook qua pens helemaal niet met hem eens). Als je 15% orgaanvlees voert, inclusief pens, dan zit je prima (20% inclusief pens is ook nog prima). En dan hoef je heus niet uit te gaan zitten rekenen hoeveel % lever, pens, hart, nier je voert. Maar nu zie je waarschijnlijk ook direct waarom ik er qua orgaanvlees ook altijd wat op hamer om niet alleen lever of niet alleen hart of niet alleen pens te voeren. Maar een combinatie van organen. Ben ik nog te volgen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 jan 2007, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door arenda
#695876
Hamer???? ::) spijkers????  :o

Kortom het gaat om de variatie dus  :)

Ik volg het nog helemaal  ;) 
variatie blijft het toverwoord
Gebruikersavatar
Door pike
#695878
Ja hoor helemaal te volgen. Ik had het ook nog nooit eerder zo berekend, gewoon van alles wat in die 15% gestopt en over de week verdeeld. Maar ja, soms begin ik dan weer te twijfelen  ??? als ik zoiets van "niet meer dan zoveel procent " zie staan. Stom eigenlijk want je hebt ooit zelf mijn menu goedgekeurd! ;)
Door 202Spots
#695987
Hart is het enige "orgaan" dat ook als spiervlees gerekend kan worden.
Lever,nier e.d is orgaan wat geen spiervlees genoemd word.
Door Lizzy
#696328
202spots schreef: Hart is het enige "orgaan" dat ook als spiervlees gerekend kan worden.
Lever,nier e.d is orgaan wat geen spiervlees genoemd word.
Ja, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, zoals boven uitgelegd.
Door 202Spots
#696358
tijn schreef: Rekent men hart nu onder spiervlees of orgaan vlees of beide?
het is een orgaan van spier, dat weet ik, maar waar lijkt het het meeste op?

Inhoeverre is de samenstelling anders dan gewoon spiervlees?

kan namelijk moeijlijk aan zuiver kwaliteits rood spiervlees komen, maar heb wel varkens en runderhart krijgen.

gr tijn
Handig om te kijken en vergelijken wat er in alle voeding zit:
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 22 jan 2007, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door