Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jumlai
#695799
Voor vlees bot geef ik Laika geitenribben van het IC.
Hierover heb ik toch een vraag,
er zit hier en daar wat van die klodders vet, kan ik dit gewoon geven?
Uiteraard let ik er wel op of dat er genoeg vlees aan zit,
anders krijg ze er gewoon extra spiervlees bij.
Maar dat vet is dat wel goed voor ze zoveel.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#695800
jumlai schreef: Voor vlees bot geef ik Laika geitenribben van het IC.
Hierover heb ik toch een vraag,
er zit hier en daar wat van die klodders vet, kan ik dit gewoon geven?
Uiteraard let ik er wel op of dat er genoeg vlees aan zit,
anders krijg ze er gewoon extra spiervlees bij.
Maar dat vet is dat wel goed voor ze zoveel.

Hier zit ook wel eens wat vet aan de ribben, en ik denk zolang je het niet TEveel geeft, dit geen kwaad kan. Tenminste ik neem niet aan dat je iedere dag vette ribben voert :). Dit is mijn bescheiden mening. Weet niet hoe andere hier over denken
Door Lizzy
#695801
Nou, honden met alvleesklierproblemen of honden die eens een alvleesklierontsteking hebben gehad: die moet je dat vet zeker niet geven. Oudere honden die levenslang op brokken hebben gestaan: daar is het een beetje twijfelachtig, of je die zoveel vet moet voeren. Ik snijd het er overigens af en gooi het weg. Echt teveel aan vet (hompen) geef ik niet aan mijn honden.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#695802
Lizzy schreef: Nou, honden met alvleesklierproblemen of honden die eens een alvleesklierontsteking hebben gehad: die moet je dat vet zeker niet geven. Oudere honden die levenslang op brokken hebben gestaan: daar is het een beetje twijfelachtig, of je die zoveel vet moet voeren. Ik snijd het er overigens af en gooi het weg. Echt teveel aan vet (hompen) geef ik niet aan mijn honden.
maar af en toe een reepje (wat aan de ribben o.i.d ) zit kan toch geen kwaad???
Begin alweer gelijk beren te zien :-\ :o
Door Lizzy
#695804
trimsalon schreef: maar af en toe een reepje (wat aan de ribben o.i.d ) zit kan toch geen kwaad???
Begin alweer gelijk beren te zien :-\ :o
Nee, zeker niet! Maar echt grote hompen vet moet je dus niet aan honden met een alvleesklierprobleem geven. En ook niet aan honden die al eens een alvleesklierontsteking hebben gehad.
Door jumlai
#695806
Ik heb het er ook van afgesneden voor dat ik het aan Laika gaf,
dus ze heeft het nog niet van mij gekregen.
ik hou niet zo van klodders vet dus wegermee. ;D ;D
Nu weet ik dat het beter is om het in de kliko te doen.

Maar ik heb nog een vraag,
Een vleesbot om af te kluiven kan ik hiervoor een mergpijp geven?
of een heel bot met van die knoesten?
Ik heb haar gisteren een stuk mergpijp gegeven(niet gekookt hoor) ze heeft daar heerlijk aan liggen kluiven en na een half uurtje heb ik het weggehaald. Kan dat wel.
Door Lizzy
#695807
jumlai schreef: Ik heb het er ook van afgesneden voor dat ik het aan Laika gaf,
dus ze heeft het nog niet van mij gekregen.
ik hou niet zo van klodders vet dus wegermee. ;D ;D
Nu weet ik dat het beter is om het in de kliko te doen.

Maar ik heb nog een vraag,
Een vleesbot om af te kluiven kan ik hiervoor een mergpijp geven?
of een heel bot met van die knoesten?
Ik heb haar gisteren een stuk mergpijp gegeven(niet gekookt hoor) ze heeft daar heerlijk aan liggen kluiven en na een half uurtje heb ik het weggehaald. Kan dat wel.
Ja, ik doe het niet. Om de simpele reden dat mergpijpen giga hard zijn en ware tandenslopers zijn. Ten eerste slijten de tanden en kiezen bovenmatig, op deze botten. Door dat geschraap, langs het harde bot. En bovendien kunnen ze er zelfs tanden/kiezen echt mee beschadigen. Bij Brutus is er door een te hard bot 1 kies echt totaal gebroken. En dat heb ik toch liever niet.... Overigens: de tandreinigende werking van zo'n hard bot is ook echt nihil. Juist omdat het bot te hard is en de tanden er alleen maar langs kunnen schrapen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#695809
jumlai schreef: Ik heb het er ook van afgesneden voor dat ik het aan Laika gaf,
dus ze heeft het nog niet van mij gekregen.
ik hou niet zo van klodders vet dus wegermee. ;D ;D
Nu weet ik dat het beter is om het in de kliko te doen.

Maar ik heb nog een vraag,
Een vleesbot om af te kluiven kan ik hiervoor een mergpijp geven?
of een heel bot met van die knoesten?
Ik heb haar gisteren een stuk mergpijp gegeven(niet gekookt hoor) ze heeft daar heerlijk aan liggen kluiven en na een half uurtje heb ik het weggehaald. Kan dat wel.

Mergpijp kregen ze hier in het begin nog wel eens (toen ik nog niet zo heel ertg "fulltime" aan het barfen was. Nu bijna niet meer omdat ik het toch te hard vind, en omdat Didge pogingen deed om het doormidden te krijgen, en ook eens gelukt is ???. Ze krijgen hier wel een s grote stukken bot (heupbot o.i.d) maar dan laat ik ze er inderdaad een half uurtje aan knagen (en Didge blijf ik bijna bij zitten :o) en dan haal ik ze weg.
Er staat ergens een topic over slijten van de tanden door dit soort botten.
Vienna en Kay knagen heel beheerst en voorzichtig, terwijl Didge toch zoiets heeft van, hoe krijg ik dit het snelste binnen.
En ik moet zeggen dat de dames ook nogal eens weglopen bij het bot als het te hard is. Maar dat merk ik ook sommige nekken die te hard zijn. Laten ze gewoon liggen :)
Didge werkt alles naar binnen :o
Gebruikersavatar
Door pike
#695875
Als er wat laagjes vet op de ribben zitten lijkt me dat niet zo'n probleem, een hond heeft ook vet nodig, maar de laatste weken had ik dus centimeters dikke lagen erop. Die heb ik er dus allemaal uit zitten snijden en toen bleef er nog genoeg vet over aan de ribben! Ik gaf 2x per week ribben, nou als ik dat allemaal laat zitten heb ik straks twee bolronde tonnetjes! Voorlopig voer ik nu helemaal geen geitenribben meer. De kiloprijs valt wel even heel anders uit als je 30 to 50% weg moet snijden!
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#695975
pike schreef: De kiloprijs valt wel even heel anders uit als je 30 to 50% weg moet snijden!

Ja dan worden ze wel duur.Ik snij het meeste vet er ook al.Shelties zijn toch al vrij snel dik.Dus hier ook de kliko in.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#695985
Ik voer dus altijd heel mager vlees en toevallig kregen ze eergisteren geitenribben van het IC met wat vet eraan. Ik heb ze er een gedeelte van gegeven en ze hebben ervan gesmuld. Het overige stukje heb ik gisteren bij het graatmagere rundvlees gevoegd en dat ging er ook in als zoete koek. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door