Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cylke
#691450
HALLO ALLEMAAL,
Even voorstellen: ik ben de trotse eigenares van een 2 jaar oude bordercollie teef en (sinds gisteren) een 5 maand oude kater  :)
En net als iedereen hier op het forum wil ik het beste voor mijn dieren!!
Maar: hoe begin ik er aan om hen Barf te geven?
Ik heb het boek van Lonsdale gedownload, en ga dat in ieder geval lezen.
Een beetje gegevens over mijn dieren: mijn hond weegt +/- 17.5kg en is van normale bordercollie lengt  ;). Het is een actieve, gezonde hond die zowel Engelse obedience als agility doet. Ze staat momenteel op brokken van nutro choice en heeft nog geen gezondheidsproblemen gehad (tot nu toe!)mijn kat weegt 2.2 kg (en is in volle groei hé) en krijgt hill's kittenvoer.
Een vriendin van mij heeft hart van koe en vlees (met en zonder beenderen) en lever meegebracht van een kleine slachterij, maar hoeveel zou ik daar van aan mijn dieren geven en hoe bouw ik hen brokken af enz???
En er is wel een verschil hé, tss kat en hond?
O ja, ik woon in Ledeberg (Gent, Oost-Vlaanderen).
Als er nog dingen zijn die jullie willen weten, kan je het mij altijd laten weten [email protected] of via het forum natuurlijk.

Een vriendin van mij wil ook graag overgaan op Barf. Zij heeft een Schotse Collie van 2 jaar oud die ongeveer 20 kg weegt. We zouden samen ons vlees delen, maar hoeveel heeft zo'n hond nodig?

Heel erg bedankt!!!
Groetjes
Cylke
en poot van Chelsey en Folle
Door Lizzy
#691800
cylke schreef: HALLO ALLEMAAL,
Even voorstellen: ik ben de trotse eigenares van een 2 jaar oude bordercollie teef en (sinds gisteren) een 5 maand oude kater  :)
En net als iedereen hier op het forum wil ik het beste voor mijn dieren!!
Maar: hoe begin ik er aan om hen Barf te geven?
Ik heb het boek van Lonsdale gedownload, en ga dat in ieder geval lezen.
Een beetje gegevens over mijn dieren: mijn hond weegt +/- 17.5kg en is van normale bordercollie lengt  ;). Het is een actieve, gezonde hond die zowel Engelse obedience als agility doet. Ze staat momenteel op brokken van nutro choice en heeft nog geen gezondheidsproblemen gehad (tot nu toe!)mijn kat weegt 2.2 kg (en is in volle groei hé) en krijgt hill's kittenvoer.
Een vriendin van mij heeft hart van koe en vlees (met en zonder beenderen) en lever meegebracht van een kleine slachterij, maar hoeveel zou ik daar van aan mijn dieren geven en hoe bouw ik hen brokken af enz???
En er is wel een verschil hé, tss kat en hond?
O ja, ik woon in Ledeberg (Gent, Oost-Vlaanderen).
Als er nog dingen zijn die jullie willen weten, kan je het mij altijd laten weten [email protected] of via het forum natuurlijk.

Een vriendin van mij wil ook graag overgaan op Barf. Zij heeft een Schotse Collie van 2 jaar oud die ongeveer 20 kg weegt. We zouden samen ons vlees delen, maar hoeveel heeft zo'n hond nodig?

Heel erg bedankt!!!
Groetjes
Cylke
en poot van Chelsey en Folle
Een volwassen hond eet ongeveer 2% tot 7% van het lichaamsgewicht waarbij 2% van de grotere hond is en 7% voor de hele kleine hond. En het hangt natuurlijk ook wel af van de activiteit van de hond. Dus zeg dat een hond van 20 kg ongeveer 2% a 3% van het lichaamsgewicht per dag eet. Dat is 400 a 500 gram per dag.

Overigens is hart, vlees en lever niet voldoende om je hond goed mee te voeren. Je hebt beslist geschikte vleesbotten nodig. En bovendien heb je meer afwisselende vleessoorten nodig. Om te beginnen je hond aan vleesbotten te wennen: zijn kippennekken heel geschikt.
Door Copin
#692097
Hallo,

Ik ben dus de vriendin met de 2 jaar oude collie...
Aangezien Copin al tijdje op Duck staat, heeft ie minder probleem met het verteren van rauw voedsel.
En een kauwbot kreeg ie al tijd tot tijd eens.

Nu heb ik eindelijk een hoeveslagerij gevonden die met plezier afval e.d. afstaat :)

Het hart en de lever krijg ik er bij de kennismaking gewoon bovenop :D

Het enige wat ik moet doen is bestellen wat er nodig is (enkel rund & schaap).
Gisteren heeft Copin netjes 2 stukken hart van 100gr weggekauwd, voor zalmkop trekt ie z'n neus op :)

Nu gaan we dus verder op ingrediëntenjacht  ;)
Door chrisje
#692962
Hart en lever geef ik 50 gr. per 10 kg. hond per week.
Door Jantien
#693020
Copin schreef:
Het enige wat ik moet doen is bestellen wat er nodig is (enkel rund & schaap).
Gisteren heeft Copin netjes 2 stukken hart van 100gr weggekauwd, voor zalmkop trekt ie z'n neus op :)

Nu gaan we dus verder op ingrediëntenjacht  ;)


Ik weet niet waar je woont, maar kijk even op de vraag en aanbodpagina.
Als aanvulling op het rundmenu haal ik altijd kip,vaak ook bij een islam-slager voor ongeveer 10 euro voor 10 kilo
succes met zoeken
Door Copin
#693363
Kip / kalkoen / piepkuiken / lam zit nu ook in vriezer :)
er was een snelverkoop in warenhuis, dus maar flink veel in de kar gedeponeerd :)

de kippevleugels werden flink krakend verorberd, vleesbot is goed voor 25 min kauwplezier,
en er zijn totaal geen problemen, niks kotsen, niks dunne, en geen splinters terug te vinden :)
en dat op dag 4 van het barf-verhaal  ;) groenten worden minder enthousiast begroet, maar samen met tafelrestje gemengd en hup, alles naar binnen...
Laatst gewijzigd door Copin op za 20 jan 2007, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#693678
Hallo Copin  ;) mjammie he, barf  :P. Het wordt steeds gezelliger hier met al die collies en shelties!
Groentemix gaat vaak goed als het gemengd is met bv. sardine (evt.  blik)
Door Copin
#695538
achja, juist, dat moet ik nog inslaan, vis...
aangezien hij totaal niet te vinden is voor de geschubde dieren, zal het dan maar de blikversie worden  :-[
vanavond worden het lamskoteletjes, mjammie, met groenten!
En nog altijd geen verteringsproblemen, ben ik wel gelukkig mee  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door