Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#695296
Ik ben niet zeker of dit topic hoort onder deze rubriek, maar ik kon geen ander passende rubriek vinden.

Een paar maanden geleden had ik bij "medisch" een verontruste vraag gesteld over het waterige plassen en veel drinken van mijn reu Chess bij fysieke inspanning. Van Lizzy kreeg ik de tip om peterselie te mengen door het voer. Dat advies heb ik stipt iedere dag opgevolgd en de urine ziet er veel beter uit en het "waterige" plassen is bijna helemaal over.  ;)

Nu viel mij het volgende op. Chess was een hond met een beetje een penetrante en typische hondengeur. Hij had een beetje een "zurige" reuk. Laatste tijd is die geur bijna helemaal verdwenen. Zou dit kunnen komen door de peterselie?
Door 202Spots
#695344
Yup..

Medicinaal gebruik

Peterselie blijkt de afscheidign van urine te verhogen door het afremmen van de Na+/K+-ATPase- pomp in de nieren. Hierdoor wordt de afscheiding van water en natrium versterkt en terzelfdertijd de absorptie van kalium verhoogd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterselie
Door Lil
#695445
Even off topic. Zijn dat huskeys die aan behendigheid doen? Wowie....
Door Jolly
#696385
Lil schreef: Even off topic. Zijn dat huskeys die aan behendigheid doen? Wowie....
nee geen husky's wel malamutes ;D en ja Pia doet behendigheid met ze en is errug goed.
Door Kick4Toi
#696493
Jolly schreef: nee geen husky's wel malamutes ;D en ja Pia doet behendigheid met ze en is errug goed.
Oei, hier wordt ik bijna verlegen van  :-[
Door Kick4Toi
#696498
202spots schreef: Yup..

Medicinaal gebruik

Peterselie blijkt de afscheidign van urine te verhogen door het afremmen van de Na+/K+-ATPase- pomp in de nieren. Hierdoor wordt de afscheiding van water en natrium versterkt en terzelfdertijd de absorptie van kalium verhoogd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterselie
Nou, dan weet Chess voor de komende 6 of 7 jaar wat er dagelijks op het menu staat: "...... met een garnering van peterselie". Ik heb aan collega's, met brokkenhonden, verteld dat mijn honden ragfijn gesnipperde peterselie over het voer krijgen. Jullie hadden deze mensen moeten zien kijken  :uglystupid2: Voor hen is "garnering van peterselie" een extratje. Of de keer dat ik vergeten was om bij mijn zaterdagboodschappen peterselie te halen en een wildvreemde groenteboer in Schoorl binnenviel met de opmerking ik moet een bos peterselie voor mijn hond hebben. Groenteboer dacht waarschijnlijk, daar heb je weer iemand uit Huize Avondrust.  ;D ;D ;D
Door Lizzy
#696616
;D ;D ;D ;D ;D

Maar, ze denken maar een end in de ruimte! Want tenslotte heb jij een hond die weer lekker piest ;D

Ik zou de peterselie overigens wel weer eens afbouwen naar nul, als ik jou was. Om te kijken hoe dat dan gaat.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#696804
Kick4Toi schreef: Ik heb aan collega's, met brokkenhonden, verteld dat mijn honden ragfijn gesnipperde peterselie over het voer krijgen. Jullie hadden deze mensen moeten zien kijken  :uglystupid2:
;D je collega's denken waarschijnlijk aan een kattenreclame waarbij 't kuipje voer op 't schoteltje ligt en waar eerst een takje peterselie op moet; anders eet de kat 't natuurlijk niet. In dit geval dus de honden  :D
Door Kick4Toi
#708400
Lizzy schreef: ;D ;D ;D ;D ;D

Ik zou de peterselie overigens wel weer eens afbouwen naar nul, als ik jou was. Om te kijken hoe dat dan gaat.
Oh? Ik was juist zo blij met de peterselie; de hond plast in een goede kleur/hoeveelheid  en hij "riekt" niet meer. Ik was zo blij met de tip van de peterselie dat nu alle drie honden hun voer "met een garnering van peterselie" krijgen. Ik dacht als het goed is voor de nieren van Chess, dan is het vast ook goed voor de nieren van de andere twee.

Groetjes - Pia
Door Kynida
#724260
Volgens mij kan het geen kwaad hoor. In kruiden zitten vaak heel veel vitaminen ed. Zo ook in brandnetel, hartstikke gezond dat spul, ik zou het zo zelf gaan eten  :D
Door conleeuw
#724435
ik zou maar eens wat peterselie gaan planten in de tuin, groeit als kool, veel handiger dan de groenteboer als je het een keertje vergeet, en het zou natuurlijk erg interessant zijn om te zien of de honden aan zelfmedicatie gaan doen ;) wel weer goed om te lezen dat het nu zo goed gaat met Chess
Door panthera
#725860
Kick4Toi schreef: Nou, dan weet Chess voor de komende 6 of 7 jaar wat er dagelijks op het menu staat: "...... met een garnering van peterselie". Ik heb aan collega's, met brokkenhonden, verteld dat mijn honden ragfijn gesnipperde peterselie over het voer krijgen. Jullie hadden deze mensen moeten zien kijken  :uglystupid2: Voor hen is "garnering van peterselie" een extratje. Of de keer dat ik vergeten was om bij mijn zaterdagboodschappen peterselie te halen en een wildvreemde groenteboer in Schoorl binnenviel met de opmerking ik moet een bos peterselie voor mijn hond hebben. Groenteboer dacht waarschijnlijk, daar heb je weer iemand uit Huize Avondrust.  ;D ;D ;D

Huize Avondrust !! :2funny: :2funny:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door