Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Amaryllis
#694931
Mijn hond reageert op dit moment allergisch op brandnetels.Ze staat op antibiotica en daardoor is de weerstand ff minder denk ik, en is haar allergie aktief.Ze reageert door poten bijten en heen en weer lopen.Na een speurtocht in wat het geweest kan zijn ben ik eruit: brandnetels.Nu heb ik uiercrem geprobeerd, hielp redelijk.Acedermzalf omdat het wat ontstoken uit zag.Nu na een paar dagen weer reaktie en heb ik mentholgel gesmeerd omdat dit alles was wat ik huis had.
Iemand hier nog een tip die snel werkt, dus met paar minuten de ergste klachten verminderd
Door 202Spots
#694965
Meestal groeit er naast de brandnetel (of in de buurt)zuring, weegbree of hondsdraf.daar wat blaadjes vanaf halen en op de brandnetelprikken wrijven..
Of thuis azijn erop doen...
~~~~~~~~~~~~~
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetel
Door azijn over de plek te wrijven lost de kalk op, en de andere stoffen worden verdund en verliezen hun werkzaamheid. Naast, of in de buurt van brandnetels groeit meestal ook wel zuring, weegbree of hondsdraf, waarvan het sap dat bij wrijven vrijkomt, een soortgelijk effect heeft als azijn.

zuring weegbree hondsdraf

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Door Amaryllis
#694992
Bedankt voor de tip.Moet zeggen ik had azijn ookal geprobeerd maar de huid werd erg rood en de reaktie erger, dus heb ik het gelijk afgespoeld.Ik heb wel calendulacreme in huis of werkt de emulsie verfrissender.


Ik zie inderdaad vaak die planten in de buurt, bedankt voor de plaatjes erbij want ben niet zo erg plantkundig ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#695283
de emulsie werkt erg verkoelend (zelf ondervonden), en het sap van de weegbreeblaadjes (Plantago) werkt idd ook erg goed tegen de jeuk  ;)
Laatst gewijzigd door pike op vr 19 jan 2007, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#696175
je zou inwendig misschien nog Apis Mellifica kunnen proberen. Dit helpt bij bulten, zwellingen en allergische reacties.
Door Nicky
#696367
Mijn hond reageert ook heftig op sommige plantjes, vooral brandnetels! Ik spoel na het wandelen dr pootjes af, goed drogen en dan Prodier Huidlotion erop van VSM. Smeren met zalfjes en cremes bleef het nat van en werd het erger en ging het ontsteken...Ik probeer haar nu ook vaker op een harde ondergrond te laten lopen in de hoop dat haar pootjes wat harder worden en ze er op de lange termijn minder last van zal hebben..Succes!
Door ZsaZSa
#710567
ZsaZsa heeft ook zo'n vreselijke last van brandnetels. Gewoon zielig. En het duurt uren. Ze trekt met haar pootjes, schiet als een raket door het huis en is helemaal in paniek.
Haar voetzooltjes zijn heel warm en gezwollen.
Ik heb al van alles geprobeerd, calendula, tandpasta (kwam ik op een brandnetel site tegen), azijn. Noem het en ik heb het erop gesmeerd.
Nu heb ik zelfs corticosteroïden-zal van de DA (ja, ik weet het het is erg......) Heeft iemand nog een ander idee????
Door van de Berner beren...
#710682
Prrrikweg gelei van VSM... te lezen staat : "homeopathisch geneesmiddel toegepast bij insectensteken, kwallenbeten en huidirritatie ten gevolge van brandnetels" !!!
Deze gelei bevat o.a Echinacea angustifolia, Ledum palustre en Urtica urens...

Wat betreft insectensteken heb ik zeer goede ervaringen met deze gelei, bij mens en dier, maar ik kan je niet uit eigen ervaring zeggen hoe het op brandnetel-allergie uitwerkt...
Je kunt het altijd even proberen...
Door Lil
#711459
Calmiderm helpt bij mij ook en het verkoelt ook meteen, maar het allerbeste is inderdaad meteen weegbree of dovennetel kneuzen en dat sap erop wijven, hoe sneller je reageert hoe beter het resultaat. Suc6!
Door Jojo
#714367
Anje schreef: Prrrikweg gelei van VSM... te lezen staat : "homeopathisch geneesmiddel toegepast bij insectensteken, kwallenbeten en huidirritatie ten gevolge van brandnetels" !!!
Deze gelei bevat o.a Echinacea angustifolia, Ledum palustre en Urtica urens...

Wat betreft insectensteken heb ik zeer goede ervaringen met deze gelei, bij mens en dier, maar ik kan je niet uit eigen ervaring zeggen hoe het op brandnetel-allergie uitwerkt...
Je kunt het altijd even proberen...
Ja die is goed! Mijn reu heeft vlooienallergie en op de jeukbultjes smeer ik het ook bij hem en dat verlicht dan weer even!
Door Amaryllis
#714449
Ik gebruik nu mentholgel en dit werkt supergoed en snel binnen 5 min is de reaktie minder/weg , gebruik het bij mezelf ook voor jeuk.Het droogt snel in het houd de poten niet vochtig.Het probleem is iets minder nu gelukkig.Maar houd de tips van jullie bij de hand!
Door Ponneke
#714570
Amaryllis schreef:
Iemand hier nog een tip die snel werkt, dus met paar minuten de ergste klachten verminderd


Hier zijn vooral de jonge honden gevoelig voor brandnetel, die hier in grote getale aanwezig zijn.

In het voorjaar komen de jonge brandnetel volop in de wei te staan.
Weegbree helpt goed, mits gekneusd opdat de sappen vrij komen.
Nog beter helpt het om de hond met zijn pootjes door zijn eigen urine te laten lopen/staan.Dan even wandelen totdat de voetjes goed droog zijn.

Wij hebben dat ieder voorjaar dan komen de jonge brandnetels boven de grond.....maar die zijn het gemeenst.

Wij zelf komen ook regelmatig met onze handen in aanraking met de brandnetel....na verloop van tijd prikken ze minder en de jeuk valt te verwaarlozen.
Wij denken dat het lichaam na een paar keer in aanraking te zijn geweest met die kwelgeesten. een minder heftige reactie geeft, dus er gewoon beter tegen kan.
vermoedelijk heeft dit te maken dat ons lichaam zeer snel antihistamine kan aanmaken.
tevens hebben mijn honden nooit meer problemen als over de wei gelopen hebben, die vol staat met brandnetels.
de jonge honden reageren in t begin ook best heftig, door met hun pootjes te trekken...maar ik doe er niets aan.
Mocht de prik/jeuk blijven dan toch maar als ze plassen, even met de voetjes in de urine.
Door Nicky
#714848
hmmm dan ga ik haar maar eens leren om over dr eigen poten te piesen  ::)
Door Jolly
#715230
Nicky schreef: hmmm dan ga ik haar maar eens leren om over dr eigen poten te piesen ::)
Ik moet echt minder snel verder willen met lezen,want ik las dus
: "dan ga ik haar maar eens leren om op dr eigen potje te piesen"
;D :D
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door