Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daphne
#694259
Al vanaf het begin dat we volledig BARF voeren, lassen we 2x per 2 weken een vastendag in. De dag ervoor krijgt hij dan ongeveer een dubbele portie om vervolgens 48 uur niets te krijgen.
Nu dacht ik me te herinneren eens ergens gelezen te hebben dat een hondenmaag er 24 uur over doet om volledig leeg te raken.

Aangezien Balou meestal alleen 's avonds laat te eten krijgt, krijgt hij dus eigenlijk maar eens per 24 uur eten.
Hoe zit dit precies, zodat ik weet wat wijsheid is?
Door 202Spots
#694319
tja...ik heb al moeite met 1 vastendag (van 24 uur)
per week ..
laat staan 2 vastendagen (van 48 uur) per week... :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op do 18 jan 2007, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kaszi
#694413
Inderdaad en daarom is het niet slecht om af en toe een vastendag in te lassen, dit deden mijn ouders vroeger ook al en ik deed het af en toe ook soms...
Door Lizzy
#694469
Tja, wat is wijsheid..... Ik durf je daar geen antwoord op te geven. Toch heb ik, over het leeg raken van de maag, andere gegevens:

Uit onderzoeken is gebleken (Ellenberger en Scheunert) wat de tijd is voordat vlees de maag heeft gepasseerd.

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.
Door peerle
#694573
Hoi Daphne,

Toen je gelezen hebt dat een hondenmaag er 24 uur over doet om volledig leeg te raken, is dat waarschijnlijk in een stuk van of geïnspireerd op Mogens Eliasen geweest. Hij is voor het voeren van honden tot ze niet meer kunnen (een "volledige maaltijd") om de maag dan te laten werken tot ze weer helemaal leeg is. Als je dit doet (een hondenmaag volsteken dus) kan het tot 24 uur of soms zelfs langer duren voor alles helemaal verteerd is en de "resten" afgevoerd worden.

Het is me al vaker opgevallen dat mensen denken dat Mogens nu gezegd heeft dat voer altijd 24 uur nodig heeft om te verteren. Dat heeft hij dus niet gezegd (denk ik toch). Daarom is het ook begrijpelijk dat mensen die hun hond 2x per dag of vaker voeren, merken dat hun hond sneller verteert dan Mogens aangeeft.

Ik weet niet of ik je met dit antwoord 'wijzer' heb gemaakt ( :D), maar ik wilde dit toch even aangeven, dat de hoeveelheid van de maaltijden ook invloed heeft op hoelang de vertering duurt. Als jouw hond in 20 uur verteert, heeft hij 4 uur 'rust' per dag, door die vastendag krijgt hij dan een langere periode rust. Als dit bij hem past kan het een goed idee zijn, elke hond is anders.
Door hellenbanjerbo
#694723
Lizzy schreef: na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.
maar hoe zit dat dan bij bot? zou dat er niet langer over doen om te verteren?
ik vind het prettig om mijn honden 1x per week een enorme portie te geven en vervolgens een dag te laten vasten. ook de overige maaltijden zijn verschillend van gewicht. bovendien geef ik ze op wisselende tijden. dit met het idee (en inderdaad geïnspireerd op Mogens boek) dat ik zo sterke hondenmagen 'train'. mijn honden doen het hier goed op maar er zullen er ook zijn voor wie dit echt niet geschikt is.
Door Lizzy
#694779
hellenbanjerbo schreef: maar hoe zit dat dan bij bot? zou dat er niet langer over doen om te verteren?
Ik denk eerlijk gezegd hetzelfde. Als ik mijn honden 's avonds een kalfsbot geef, dan poepen ze direct de volgende ochtend wit. En 's middags poepen ze alweer een bruine kleur.
Door peerle
#694790
hellenbanjerbo schreef: maar hoe zit dat dan bij bot? zou dat er niet langer over doen om te verteren?
ik vind het prettig om mijn honden 1x per week een enorme portie te geven en vervolgens een dag te laten vasten. ook de overige maaltijden zijn verschillend van gewicht. bovendien geef ik ze op wisselende tijden. dit met het idee (en inderdaad geïnspireerd op Mogens boek) dat ik zo sterke hondenmagen 'train'. mijn honden doen het hier goed op maar er zullen er ook zijn voor wie dit echt niet geschikt is.
misschien heb je dan ook wel langere vertering opgemerkt ? Ik weet toch dat als ik Lucy iets 'zichtbaar' geef (als ze een ganse wortel opeet bv. zie je dat nog een beetje 'achteraf', of als ze gras heeft gegeten zit er garantie zo'n prop) pakweg vandaag om 10u, dan zie ik dat meestal pas de volgende namiddag in de ontlasting terug. Ik denk echt dat het per hond nog anders kan zijn, en zoals je hier zelf zegt "mijn honden doen het er goed op maar..." je kan idd niet invullen, omdat jouw honden er gezond op zijn, dat dit voor alle honden zo geldt. Ik vind het echt wel interessant eigenlijk :) .
Door hellenbanjerbo
#695382
een poosje geleden heeft Bó bijna een halve appeltaart opgegeten. zelf gebakken stond af te koelen op het aanrecht en nooit, nee echt nóóit hadden ze iets van het aanrecht gepikt. ik wist niet zeker of het Banjer of Bó was geweest. maar de volgende dag verraadde ze zichzelf. ongeveer 24 uur later poepte ze  toch een ouderwetse brokkendrol, nog met stukjes walnoot erin. granen doen er dus, concludeerde ik want die krijgt ze anders nooit meer, een heel etmaal over.
Door 202Spots
#695387
peerle schreef: Toen je gelezen hebt dat een hondenmaag er 24 uur over doet om volledig leeg te raken, is dat waarschijnlijk in een stuk van of geïnspireerd op Mogens Eliasen geweest. Hij is voor het voeren van honden tot ze niet meer kunnen (een "volledige maaltijd") om de maag dan te laten werken tot ze weer helemaal leeg is. Als je dit doet (een hondenmaag volsteken dus) kan het tot 24 uur of soms zelfs langer duren voor alles helemaal verteerd is en de "resten" afgevoerd worden.
Ik geloof dat Mogen niet alleen de maag bedoeld,maar het hele darmgestel....het voer blijft nooit geen 24 uur in de "maag" maar word verder verwerkt in de darmen en dat rekend Mogens denk ik ook als  "vertering"??

Bij mijn honden hoef ik trouwens geen 24 uur te wachten op de maaltijd van vanavond...dat komt er morgenochtend uit, NA dat ze de ochtend RMB hebben gehad, en de RMB van ontbijt zie ik na de avond maaltijd weer terug.. :-\
Door Daphne
#695466
202spots schreef: tja...ik heb al moeite met 1 vastendag (van 24 uur)
per week ..
laat staan 2 vastendagen (van 48 uur) per week... :-\
We vasten niet 2x per week hoor  ;).
Hij krijgt elke dag eten en dan per menu van 2 weken zijn er 2 dagen dat hij niets krijgt.  Maar dat doen we alleen omdat het goed voor Balou moet zijn.
Door Daphne
#695718
hellenbanjerbo schreef: een poosje geleden heeft Bó bijna een halve appeltaart opgegeten. zelf gebakken stond af te koelen op het aanrecht en nooit, nee echt nóóit hadden ze iets van het aanrecht gepikt. ik wist niet zeker of het Banjer of Bó was geweest. maar de volgende dag verraadde ze zichzelf. ongeveer 24 uur later poepte ze  toch een ouderwetse brokkendrol, nog met stukjes walnoot erin. granen doen er dus, concludeerde ik want die krijgt ze anders nooit meer, een heel etmaal over.
Wat een lekker wijf is het toch ook hè! Geweldig hoe de dader zichzelf verraden heeft. :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door