Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#68635
Hallo,

Wij kunnen voor onze 13 honden aan de volgende ingredienten komen voor een redelijke prijs:

-rodi, energique of duck,
-vuile pens,
-spiervlees rund,
-kippennekken,
-gemalen kippenkarkas/vlees/afval (soort kipgehakt dus van de poelier waar we ook de nekken kopen),
-yoghurt,
-eieren.

Nu wilden we 3 dagen brokken geven en dan 4 dagen vlees. Als wij bijv 's morgens versvleeskompleet geven en 's avonds zelf iets samenstellen met de bovenstaande ingredienten, bijv kippennekken met spiervlees en pens, is dit dan redelijk kompleet ?
Of komen we belangrijke dingen te kort ?
We kunnen het versvleeskompleet ook laten varieren door bijv van rodi de ene keer hart/pens en de andere keer rund/lam te geven ? Of maakt dat weinig uit ?

Krijgen ze genoeg groenten binnen via de brok en de versvlees ? Hoe vaak moeten/kunnen we yoghurt geven en hoe vaak een rauw ei met schil ??

Kun je je hond eigenlijk ook een vitaminepil geven zodat je zeker weet dat ze niets te kort komen en zo ja, hoe vaak moet je die dan geven ? Wij zijn erg bang dat ze van het een of het ander te weinig krijgen als wij op deze manier samenstellen, of valt dat wel mee als je versvleeskompleet 's morgens geeft ??

Ik weet dat variatie nog veel beter is en er nog veel meer te koop is, maar ons budget laat op dit moment het bovenstaande lijstje toe en wij willen toch liever vlees geven dan brokken....maar ik wil ook dat ze niets te kort komen....Hoe vaak zou ik met bovenstaande ingredientenlijst de brokken kunnen vervangen zonder dat ze dingen te kort krijgen ?

Is dit menu wat ? Graag jullie kommentaar !!

groetjes Marit
Door Lizzy
#68866
serradomar schreef: Hallo,

Wij kunnen voor onze 13 honden aan de volgende ingredienten komen voor een redelijke prijs:

-rodi, energique of duck,
-vuile pens,
-spiervlees rund,
-kippennekken,
-gemalen kippenkarkas/vlees/afval (soort kipgehakt dus van de poelier waar we ook de nekken kopen),
-yoghurt,
-eieren.
Klinkt goed.
Nu wilden we 3 dagen brokken geven en dan 4 dagen vlees. Als wij bijv 's morgens versvleeskompleet geven en 's avonds zelf iets samenstellen met de bovenstaande ingredienten, bijv kippennekken met spiervlees en pens, is dit dan redelijk kompleet ?
Of komen we belangrijke dingen te kort ?
Ik denk zelf dat je met dit eten niet zo bang hoeft te zijn dat je tekorten krijgt hoor. Ik mis alleen groentes.
We kunnen het versvleeskompleet ook laten varieren door bijv van rodi de ene keer hart/pens en de andere keer rund/lam te geven ? Of maakt dat weinig uit ?
Ik denk dat afwisselen binnen versvlees juist alleen maar goed is!
Krijgen ze genoeg groenten binnen via de brok en de versvlees ? Hoe vaak moeten/kunnen we yoghurt geven en hoe vaak een rauw ei met schil ??
Ik vind persoonlijk van niet. Alleen Energique bevat een klein beetje gekookte groentes. Brokken bevat nauwelijks groentes en als er al wat in zit, dan is het dood gekookt. Ik zou zelf dus gepureerde groentes gaan geven. Yoghurt hoef je niet te geven, maar het mag wel. Ik geef zelf ongeveer 4 keer per week een klein scheutje kefir-yoghurt (paar eetlepels per hond). Ik denk dat twee rauwe eieren per week per hond wel genoeg is.
Kun je je hond eigenlijk ook een vitaminepil geven zodat je zeker weet dat ze niets te kort komen en zo ja, hoe vaak moet je die dan geven ? Wij zijn erg bang dat ze van het een of het ander te weinig krijgen als wij op deze manier samenstellen, of valt dat wel mee als je versvleeskompleet 's morgens geeft ??
Je zou een keer of 2 of 3 per week een vitamine/mineralenpil/poeder kunnen geven. Hoeft niet, maar kan wel. Je kunt gewoon een vitamine-pil geven die je zelf ook gebruikt. Ik zou dit trouwens absoluut NIET iedere dag geven. Ik denk overigens dat je zo bang niet hoeft te zijn hoor, dat ze te weinig binnen krijgen!

In de groente kun je ook alfalfakiemen pureren. Dat bevat ook veel vitamines en mineralen. Een paar maal per week visolie vind ik wel een aanrader!
Ik weet dat variatie nog veel beter is en er nog veel meer te koop is, maar ons budget laat op dit moment het bovenstaande lijstje toe en wij willen toch liever vlees geven dan brokken....maar ik wil ook dat ze niets te kort komen....Hoe vaak zou ik met bovenstaande ingredientenlijst de brokken kunnen vervangen zonder dat ze dingen te kort krijgen ?

Is dit menu wat ? Graag jullie kommentaar !!

groetjes Marit
Je kunt ook nog kijken of je ergens gratis aan viskoppen kunt komen. Ook gezond en vaak gratis te krijgen.

Qua ingredientenlijst en hoevaak je de brokken kunt vervangen: In jouw lijst staat Energique, Rodi en Duck. Met alleen dit versvlees kun je de brokken al 100% vervangen. Maar ik denk niet dat dat is wat je bedoelt. Of wel?

Hoe vaak wil je dan Energique/Duck/Rodi geven en hoe vaak wil je zelf iets samenstellen?
Groetjes, Lizzy
Door serradomar
#69440
Hallo,

Met nog wat (privé) tips van Lizzy ben ik aan de slag gegaan voor een menu voor onze honden. Uitgangspunt is 5 dagen vlees waarvan 's morgens kompleet (rodi, energique of duck) en 's avonds zelf samengesteld. De andere 2 dagen brok :-[ ???
Ik heb geprobeerd een zo volledig mogelijk menu samen te stellen en heb het volgende bedacht:
( o ja, we hebben 13 honden die tijdens 1 maaltijd gezamenlijk zo'n 7 kilo naar binnen werken, dus ben ik uit gegaan van 7 kilo totaal)

dag 1 RUND: ochtend:
4 kg rundvlees (snijling/vleesbrokken)
1 kg kippennekken
2 kg groentenpuree
avond:
6 kg Duck

dag 2 PENS: ochtend:
6 kg pens
1 kg groentenpuree
avond:
6 kg Energique

dag 3 KIP: ochtend:
4 kg kipgehakt (incl.karkassen etc)
2 kg kippennekken
een ei (rauw met schil)
1 kg groentenpuree
avond:
6 kg Rodi

dag 4 VIS: ochtend:
5 kg vissenkoppen/hele vis
2 kg groentenpuree
avond
6 kg energique

dag 5 DUCK: ochtend
5 kg Duck
1 kg kippennek toe
avond
6 kg Duck
1 kg kippennek toe

Verder 4x per week een scheutje yoghurt erbij.

Wat vinden jullie hiervan ?

In totaal kom ik dan op:
- 35 kg versvleeskompleet
samengestelde maaltijden:
- 24 kg vers vlees waarvan:
- 9 kg kip
- 6 kg pens
- 5 kg vis
- 4 kg rund
- 6 kg groentenpuree
- 1 ei

Kloppen de verhoudingen dan een beetje ? Zit er niet te weinig bot in ? Want dat zit alleen in de kip....Kan ik er anders meer kip instoppen of wordt het dan te kippig ?
Als orgaanvlees heb ik dus alleen pens, maar in de kompleetvlees schijnt al veel orgaanvlees te zitten dus dat heb ik er verder niet veel ingedaan.

Zit er op deze manier niet te véél vlees in ? Ik ben namelijk ook altijd bang voor het all-meat-syndroom, of hoef ik daar op deze manier niet bang voor te zijn met de helft aan kompleetvlees ???

Dan heb ik nog een andere vraag, want ik moet op deze manier aan 6 kilo groenten zien te komen.... :-\
Ik heb daar nog geen groenteboer of marktkraam voor gevonden dus heb geen idee of dit een probleem gaat worden want het lijkt mij best veel....
Kun je ook iets anders nemen ? Bestaan er ook groentenmizen kant en klaar en wat kosten die ? Want als ik dit allemaal aan groenten vers bij de Super moet kopen wordt het flink prijzig vrees ik... ???
Kun je geen blik of pot groenten gebruiken ?????

Nou ik hoop op een aantal reacties dan kan ik nog wat aanpassen voor we aan de slag gaan....
De tweede diepvrieskist is dit weekend al op de kop getikt en staat te wachten op inhoud.... ;)

groetjes
marit
Door laura
#69443
Harstikke goed dat je nu zover over gaat op vers... Ik ben net deze week begonnen met helemaal vers.

Als je aan het einde van de markt komt kun je denk ik best goedkoop aan groente komen met een plekje ofzo.... Bij de super is het inderdaad niet te betalen. Ik koop ook wel eens iets bij een turkse winkel bij ons in de buurt, scheelt ook.
Ik heb lieve ouders die voor 3 gezinnen en een hond groente verbouwen ;D.
Groente uit blik en pot is gekookt, veel vitamientjes zijn dus weg! Het is juist de bedoeling om het rauw te geven!

Over de samenstelling zeg ik maar niet veel, ben zelf nog zoekende.
1 ei op 13 honden, heeft dat wel zin?? Volgens mij mag een hond toch 1-2 per week?
Tenminste, dat doe ik...

Succes ermee...
Je krijgt vast meer reacties op het samenstellen, daar ben ik dus geen expert in....
Door Lizzy
#69449
OK, eerst maar even over het zelf samengestelde gedeelte en de percentages. Ik zou het even narekenen als ik jou was want rekenen is niet mijn sterkste kant.

Ik ben er vanuit gegaan dat het kippengehakt met karkas ongeveer voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaat. Je moet dit zelf bij jouw leverancier navragen natuurlijk.

Ik heb de kippennekken voor 50% bot en 50% vlees gerekend.

Ik heb de vis voor grootste gedeelte vlees en klein gedeelte bot gerekend (3.5 kilo vlees en 1.5 kilo bot = totaal 5 kilo vis).

OK, kom ik op:

6 kilo bot
12 kilo vlees (rundvlees + kippenvlees van gehakt en nek)
6 kilo groentes
6 kilo pens
-----
30 kilo voer totaal (zelf samengesteld)

Kom ik op:
20% bot
40% vlees
20% groentes
20% pens
-------
100%

Ik denk dat jouw percentages voor het zelf samengestelde deel dus wel in orde zijn. Blijven we natuurlijk een beetje zitten met het feit dat het veel kip bevat en niet heel veel afwisseling. Maar, ik begrijp ook wel dat dat ook niet te doen is met zoveel MEGA grote honden. En, aangezien je dit zelf samengestelde deel afwisselt met complete voeding: denk ik dat het wel goed zal komen. Maar, houd je honden goed in de gaten! Wissel de groentes wel zoveel mogelijk af en geef zoveel mogelijk verschillende soorten.
Door Lizzy
#69455
serradomar schreef: Kloppen de verhoudingen dan een beetje ? Zit er niet te weinig bot in ? Want dat zit alleen in de kip....Kan ik er anders meer kip instoppen of wordt het dan te kippig ?
Als orgaanvlees heb ik dus alleen pens, maar in de kompleetvlees schijnt al veel orgaanvlees te zitten dus dat heb ik er verder niet veel ingedaan.
Nou, zoals je boven kunt zien kloppen de percentages wel, mits mijn gok qua kippengehakt klopt!

Het is natuurlijk een beetje kippig. Maar ik begrijp ook wel dat dit het meest voordelig is om te geven. Probeer nog even bij slagers/slachthuizen te kijken of je gratis wat kale botten kunt scoren (of geef je geen botten buiten kippennekken?). Eventueel zou je kunnen proberen of je nog aan ander goedkoop vlees kunt komen (schaap ofzo).

Ja, in versvlees is het orgaanvlees al ruim vertegenwoordigd. Ik zou het dus zelf bij pens laten.
Zit er op deze manier niet te véél vlees in ? Ik ben namelijk ook altijd bang voor het all-meat-syndroom, of hoef ik daar op deze manier niet bang voor te zijn met de helft aan kompleetvlees ???
Nou, als je vlees + pens samen neemt, is het inderdaad wat veel. Je zit op 60% vlees. Ik zit zelf op 55%. Je zou iets minder pens of rundvlees kunnen geven en in plaats daarvan iets meer groente of fruit of (om het betaalbaar te houden) een schepje rijst of pasta ofzo. Een procent of 5 aan rijst ofzo zou prima zijn!
Dan heb ik nog een andere vraag, want ik moet op deze manier aan 6 kilo groenten zien te komen.... :-\
Ik heb daar nog geen groenteboer of marktkraam voor gevonden dus heb geen idee of dit een probleem gaat worden want het lijkt mij best veel....
Ja, het is ook veel.... Ik zou zelf naar de groenteboer/supermarkt gaan en vragen of ik de groentes mocht hebben die ze niet meer verkopen (en normaal ook vaak weggeven aan paardenboerderijen enzo). Het geeft helemaal niets om groentes te geven waar hier of daar een plekje aan zit.
Kun je ook iets anders nemen ? Bestaan er ook groentenmizen kant en klaar en wat kosten die ? Want als ik dit allemaal aan groenten vers bij de Super moet kopen wordt het flink prijzig vrees ik... ???
Kun je geen blik of pot groenten gebruiken ?????
Helaas... het antwoord is nee en nee en misschien. En ja, dit kan prijzig worden, maar nogmaals, probeer met je lokale groenteboer of supermarkt een deal te maken.

Ik denk trouwens dat groentes in potjes (moet je niet hebben - is gekookt) of diepvries of kant-en-klare groenteprutten veel duurder zijn dan dat je het zelf maakt. Maar, neem anders eens contact op met Pam (ook lid van Barfplaats). Zij maakt volgens mij nog steeds groentemixen.
Nou ik hoop op een aantal reacties dan kan ik nog wat aanpassen voor we aan de slag gaan....
De tweede diepvrieskist is dit weekend al op de kop getikt en staat te wachten op inhoud.... ;)

groetjes
marit

Ik hoop dat je wat aan mijn reacties hebt en dat er meerdere reacties komen van andere mensen!!
Groetjes, Lizzy
Door amoureux de Labrad
#70568
Hallo Hondenliefhebbers,

Rol hier voor het eerst binnen via iemand opgekregen.
1e vraag: wat is serra-do-mar hondjes?
2e vraag: wat is er mis met kant en klare brokken van een gerenomeerd merk, als je hond niet tegen vers vlees etc. etc kan?

Ben in het bezit van 2 labradors ( blond en zwart )
2jaar en 4 maanden. Groeien als kool, gezond als een vis. Die van 2 jaar weegt 28 kilo (teefje) en die van 4 maanden bijna 16 kilo.

Ik heb niet het idee dat ze vers vlees missen, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Graag een reactie! Wel eerlijk graag.

Groetjes Rob
Door ine
#70573
Hoi Rob, welkom hier!
Eerlijk zijn we hier altijd, laten we dat voorop stellen ;)
1: serra-do-mar hondjes zijn honden uit de kennel Serra do mar.
Als je bij het eerste berichtje van deze topic kijkt, zie je de naam serradomar staan. Daaronder staat een wereldbol, klik daarop en je ziet de website van deze fokker!
2: Het eten wat goed is voor je hond, is dat eten, waar je honden het het beste op doen!
Maar, dan moet je het wel allemaal uitproberen! ::)
Lees gewoon op dit forum en kom maar op met al je vragen! ;)
Veel plezier en een lang verbijf hier toegewenst! ;) ;D
Serieus: Ik hoop, dat je hier heel veel leest en heel veel leert!
Door amoureux de Labrad
#70585
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Sorry.
Maar ik heb hiervoor ook 2 honden gehad, 1 Labrador en een wat zal ik zeggen, een hebride teefje.
(ook zwart) Met deze Lab had ik veel problemen met eten gehad, Praat dus over pak weg 18 jaar terug, vlees, pens hart, wat ik gaf constant, Dia..... Van de dokter de raad gekregen nooit geen vers vlees enzo geven want daar kunnen deze honden niet tegen. Overgegaan op droog voer en een perfecte hond gekregen. 13 en een half jaar geworden.
Dus vandaar dat ik met mijn nieuwe honden gelijk met een "goed" merk ben begonnen. En ze doen het geweldig, mag ik wel zeggen, wat ik ze wel af en toe geef is gekookte groenten uit het water zonder toevoegingen, dat vinden ze erg lekker.

Groetjes rob
Door Truus
#70610
Heb je de topic over "brokken/versvlees"wat ik hiervoor gegeven heb, al gelezen Rob?

Wat de dierenarts betreft, daar heb ik qua voedingsadvies geen hoge pet van op. Vaak weten ze niks over het belang van deze voeding en prijzen alleen de brokken.
Wat jij met jouw vorige hond hebt mee gemaakt kan een hele andere oorzaak hebben.
Lees eerst eens en..je moet er wel achter staan.
Ik kan je wel zoveel dingen opnoemen, waarom het beter is!
Door ine
#70622
Hoi Rob,
Pakweg 18 jaar geleden was er nog niet zoveel kompleet versvlees te koop!
In die tijd kochten we zelf het vlees bij de slager en voegden dan gistocal toe, of iets anders voor de kalk!
Wat ik toen niet wist, en misschien jij ook niet, dat alles in verhouding gegeven moet worden!
Ik gaf gewoon een kilo hart, of pens of nieren etc. zonder te weten, dat orgaanvlees met mate gegeven moet worden en dat spiervlees eigenlijk de hoofdmoot moet zijn!
Als ik nu mijn honden lever geef, gaan ze ook aan de race!
Ik heb dus ook jaren brokken gegeven en ben sinds 2 jaar geleden over vers na gaan denken!
Heel voorzichtig ben ik eerst met 1 dag per week begonnen. Sinds oktober of zo geef ik alleen nog kompleet vers, dus geen brokken meer!
Mijn honden zien er prima uit, hebben geen darmproblemen en nette poep. En wat ook fijn is, maar 1x per dag! ;)
Het laatste nestje is ook met versvlees opgegroeid totdat ze naar de nieuwe mensen gingen.
Lees op je gemak hier en kom maar met vragen!
Als je het ergens niet mee eens bent, moet je dat ook gewoon zeggen hoor! ;) ;D
Laatst gewijzigd door ine op do 25 mar 2004, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door