Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mac1
#693443
Hoi,
heb gister al een vraag gesteld, omdat mijn hond zo mager is....

nu wil ik graag weten welke voeding ik hem het beste(meer) kan gaan geven waar hij snel van aankomt....

gr,
Mac
Door Boefke
#693448
Ik heb zelf mijn hond heel lang een flinke hoeveelheid moeten voeren om hem op gewicht te houden, maar echt speciale dingen toegevoegd heb ik eigenlijk niet. Ik voerde dus de gebruikelijke hoeveelheden en samenstelling maar dan ipv 500 gram (wat voor hem voldoende zou 'moeten' zijn) 1kg. Inmiddels hoef ik niet meer van die grote porties te voeren (na 10 maanden barf leek het ineens bij hem aan te slaan en begon hij spontaan aan te komen en nu voer ik hem nog maar de helft).
Wat ik weet is dat sommigen af en toe een beetje vet voeren (bv schapenvet, kan ik bij mij in de supermarkt kopen). En zoveel mogelijke kiezen voor de vettere vleessoorten.
Door mac1
#693452
hOI bOEFKE,

jA, dat lijkt mij ook logisch om hem van lalles meer te geven.... ik geloof dat ik ergens las, dat groentenmix ietsje lager kan en dan wat meer vlees bijvbeeld.

Heb hem nu op 1,5 kilo per dag staan!! Maar hij is echt vel over been...dus dat moet gewoon. Ik gaf hem altijd rond 1 kilo. Hij is 13 maanden (boxer)
Hij verbruikt dus veel energie en ik heb hem dus gewoon te weinig gevoerd :-[
gr,
Mac
Door Boefke
#693471
mac1 schreef: hOI bOEFKE,

jA, dat lijkt mij ook logisch om hem van lalles meer te geven.... ik geloof dat ik ergens las, dat groentenmix ietsje lager kan en dan wat meer vlees bijvbeeld.

Heb hem nu op 1,5 kilo per dag staan!! Maar hij is echt vel over been...dus dat moet gewoon. Ik gaf hem altijd rond 1 kilo. Hij is 13 maanden (boxer)
Hij verbruikt dus veel energie en ik heb hem dus gewoon te weinig gevoerd :-[
gr,
Mac
Kan gebeuren. Ik voerde in het begin ook minder dan 1 kg en kwam er met vallen en opstaan achter wat voor mijn hond goed was. Al doende leren we ;)
Door Fynn
#693612
Hoi

Je moet het jezelf niet kwalijk nemen dat je te weinig voer gegeven hebt .
Onze ridgeback van 17 maanden heeft altijd rond de 900 gram vlees per dag gezeten en is goed van bouw die heeft dus gewoon minder nodig.
Terwijl onze teef van bijna 3 jaar 700 gram per dag krijgt en iets te dik word,ze krijgt nu minder vlees eniets meer groente.

Succes en groetjes
Rian,Ijuba en Fynn
Door evds
#693827
Je kan evt. wat extra (schapen)vet geven en als  je hond de hele dag door hongerig is gewoon meer van alles. Maar voor een jonge hond die gezond en actief is en een goede eetlust heeft, is aan de magere kant veeeeel beter voor zijn ontwikkeling dan "mollig". Ik zou dus zeker niet "snel vetmesten"  ;)
Door Lizzy
#693831
Als ik heel eerlijk ben? Denk ik persoonlijk niet dat je je hond 'vet moet mesten'. Je hebt een jonge hond, die moet je niet eens teveel eten gaan geven. Ook al is hij al 13 maanden. Ik zou hem gewoon lekker meer eten gaan geven en hem de tijd geven om vanzelf dikker te worden, zonder kunst en vliegwerk. Komt vanzelf goed, echt.
Door Helen
#693898
Lizzy schreef: Als ik heel eerlijk ben? Denk ik persoonlijk niet dat je je hond 'vet moet mesten'. Je hebt een jonge hond, die moet je niet eens teveel eten gaan geven. Ook al is hij al 13 maanden. Ik zou hem gewoon lekker meer eten gaan geven en hem de tijd geven om vanzelf dikker te worden, zonder kunst en vliegwerk. Komt vanzelf goed, echt.
Mee eens. Naast dat feit ik zou me wel fors schuldig voelen als ik mijn hond in die mate te weinig zou hebben gevoerd...Je hond een beetje te schraal, tja gebeurt mij ook wel eens als ik de verhouding tussen beweging en verbranding onderschat. Maar zo mager dat zijn ruggengraat uit steekt en zijn bekken en heupen zichtbaar zijn...Ik zou me kapot schamen.
Door mac1
#694199
Nou nou Helen, kan het ook ff wat minder met je uitspraken!

Je hoeft het er nou ook weer niet in te wrijven..

Mijn hond krijgt 99% alleen maar complimenten over hoe mooi en goed hij eruit ziet, alleen verloor hij in een paar dagen tijd aardig wat gewicht doordat hij niet at.  En omdat het al geen dikkerd was, zie je dat gelijk bij hem.
Is al erg genoeg. Het feit dat hij waarschijnlijk iets te weinig voer (let wel ) ruim 1 kilo per dag kreeg, blijkt dat hij toch meer nodig heeft.
Ik schaam me niet ,jij moet je schamen met je beledigende toon die je aanslaat.
Door Boefke
#694348
mac1 schreef:Mijn hond krijgt 99% alleen maar complimenten over hoe mooi en goed hij eruit ziet, alleen verloor hij in een paar dagen tijd aardig wat gewicht doordat hij niet at.  En omdat het al geen dikkerd was, zie je dat gelijk bij hem.
Is al erg genoeg. Het feit dat hij waarschijnlijk iets te weinig voer (let wel ) ruim 1 kilo per dag kreeg, blijkt dat hij toch meer nodig heeft.
Ging hier bij Boef ook zo snel hoor! Echt, een paar dagen iets te weinig en te actief was al genoeg om zijn botten te zien uitsteken. En aankomen ging gewoon heel erg moeilijk, dus liep hij er dan zo een paar dagen 'botterig' bij. Maar ik denk dat als je doorzet met gewoon een heel grote portie te voeren dat het op een goed moment wel zal veranderen. Ik moet vandaag de dag zelfs oppassen dat Boef niet te dik wordt ;)
Door Helen
#697244
Even een quote van twee van jouw berichten:
Boefke schreef: ...Hij is nu zo mager, dat je zelfs zijn ruggenwervels ziet en zijn bekken/ribben.

Maar hij is echt vel over been...

Mijn toon was exact zo bedoeld als jij hem leest. Ik zou mij kapot schamen. Dat jij dat wat nonchalanter opvat, kan. Niet iedere is hetzelfde.
Door Helen
#697247
Lupa schreef: er zal een reden zijn waarom het zo is
je moet niet zo hard oordelen
want zo kunnen we over alles en iedereen ordelen

.
Ik geef mijn mening en dat is dat ik mij kapot zou schamen als iets dergelijks mij zou overkomen. Welke reden het ook heeft ;)

Oordelen doen wij allemaal. Je hebt op internet slechts de beschikking over geschreven text en op basis daarvan vorm je een mening.
Door Helen
#697250
Lupa schreef: oordelen doe we niet allemaal!
sorry maar ik vind je behoorlijk hard als je zoeits schrijft

er kan ook iets anders aan de hand zijn met de hond(bv addinson) ik noem maar wat

Mac1 komt hier om advies te vragen en dat is alleen aan te prijzen!

maar laten we deze topic niet storen
Dat doet er niet toe of de hond wat heeft. Als je zo lang wacht todat je hond vel over been is voordat je uit gaat zoeken wat je hond heeft,  ben je in mijn ogen iets te laat en ik zou me dan kapot schamen. Dat is mijn mening. Hard, nee hoor, gewoon mijn mening. En idd fijn dat de eigenaar nu wel aan het kijken is wat er aan de hand is. Beter laat dan nooit.

Niet iedereen oordeelt nee, als je achternaam Theresa en je voornaam Maria is misschien niet.
Door Netty
#697254
ik zou je hond gewoon meer voeding geven, of die satinballs.
maar kijk eens om je heen.....mensen puppies die aan het puberen zijn, vreten als dijkwerkers en zijn vaak lange slungels, ik heb het over de boys ;)
het groeien zelf kost een energie waar je akelig van wordt, en dus hebben ze meer brandstof nodig.......gewoon meer geven voor een periode en als die eenmaal een beetje stabiel is kan je gaan minderen en dan komt het best voor elkaar ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door