Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mac1
#693328
Hallo Allemaal,

Mijn hond (boxer van 13 maanden) is al nooit geen vetpot geweest...ben al gelijk met Barfen begonnen als pup. Ik gaf hem altijd al meer dan de 3% die voor een pup staat en heel lang 3 x per dag eten. Hij valt zienderogen af, heeft wel een mooie glanzende vacht ,verder ook geen rare ontlasting en is heel levendig en beweeglijk. Ik heb hem nu op ruim 1 kilo eten per dag gezet, maar wil niet baten...Hij is nu zo mager, dat je zelfs zijn ruggenwervels ziet en zijn bekken/ribben.

Wat moet ik doen? Bloedonderzoek/ faeces/ Parasietentest??
B.v.d.
Mac
Door 202Spots
#693334
Is er verder niks verkeerds met 'm?

Wat geef je precies te eten?

Ik zou de schildklier funtie laten onderzoeken,dmv bloed onderzoek.
Hoewel hyperthyroidism meer bij katten voorkomt dan bij honden,kan het zijn dat zijn schilkdklier TE hard werkt.

Of probeer de satinballs om te kijken of ie daar wat van aankomt:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 015.0.html
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 17 jan 2007, 03:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#693377
Ik zou hem sowieso om te beginnen al meer voeren. Als je er in de eerste instantie vanuit gaat dat je hond niets mankeert hij is te mager, dan betekent dat simpelweg dat hij niet genoeg binnenkrijgt. Een jonge boxer is een actieve bewegelijke hond, mogelijk is 1 kg veels te weinig!! Mijn boerenfox van ongeveer 11kg krijgt als we op vakantie zijn en heel veel lopen 500g per dag te eten!!!!Je voert niet met cijfertjes, je voert moet je ogen. Ik zou er simpelweg om te beginnen je hond een stuk meer voeren!
Door Ine
#693399
Natuurlijk weet ik niet, of je hond iets mankeert, maar zelf heb ik een labradorteefje van bijna 2 jaar, wat inplaats van de 420 gram, 750 per dag krijgt.
Ik kijk meer naar de behoefte, dan naar gewichten.
Door Lizzy
#693423
3% voor een pup is sowieso te weinig. Pups eten (zeker tot een maand of 7) zo'n 5% tot 10% van het lichaamsgewicht (waarbij 10% is voor hele mini kleine pupjes en 5% is voor pups van hele grote rassen). Dus ik sluit me helemaal bij Helen aan: voer hem meer.

En als hij niet heel snel bij komt; dan moet je zeker naar de DA voor een bloedonderzoek.
Door mac1
#693434
Goed, bedankt voor al julie tips. Ik ga de hoeveelheid dan opvoeren naar 1,5 kilo per dag.

Heb ik nog 1 vraagje; waarom wordt het aantal keren dat je de hond voert, afgebouwd van drie x per dag naar 1 keer?? Ik houd het nu nog op 3 keer, dit omdat ik hem wil laten aankomen en omdat ik denk dat twee keer 750 gram teveel is om te geven.....
Is dit juist of ?? Graag zie ik jullie kennis tegemoet!

gr,
Mac
Door charmed
#693440
Het wordt vaak afgebouwd naar 1x omdat makkelijk is. Wij voeren gewoon drie keer hoor. Bij mijn shelties is 1 x of 2 x voeren echt niet gunstig, dan krijgen ze veel te veel in 1x en later hebben ze weer honger. Als jij denkt dat 3 x beter bij je hond past dan gewoon doen.

Het is gewoon makkelijker voor sommige mensen om 1 x te voeren.

Gr. jacqueline
mac1 schreef: Goed, bedankt voor al julie tips. Ik ga de hoeveelheid dan opvoeren naar 1,5 kilo per dag.

Heb ik nog 1 vraagje; waarom wordt het aantal keren dat je de hond voert, afgebouwd van drie x per dag naar 1 keer?? Ik houd het nu nog op 3 keer, dit omdat ik hem wil laten aankomen en omdat ik denk dat twee keer 750 gram teveel is om te geven.....
Is dit juist of ?? Graag zie ik jullie kennis tegemoet!

gr,
Mac
Gebruikersavatar
Door Angelique
#693635
charmed schreef: Het wordt vaak afgebouwd naar 1x omdat makkelijk is. Wij voeren gewoon drie keer hoor. Bij mijn shelties is 1 x of 2 x voeren echt niet gunstig, dan krijgen ze veel te veel in 1x en later hebben ze weer honger. Als jij denkt dat 3 x beter bij je hond past dan gewoon doen.

Het is gewoon makkelijker voor sommige mensen om 1 x te voeren.

Gr. jacqueline
Niet alleen maar makkelijker. Eén maal per dag voeren heeft als voordeel dat de hond één maal een flinke maaltijd krijgt waar hij voldoening uithaalt. Meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden voeren levert in veel gevallen schooierige hongerige honden op omdat ze nooit eens ff lekker vol zitten. Soms levert één keer per dag voeren een galkotsende hond op, en die moet je gewoon minimaal 2x per dag voeren.

Ik vind trouwens voor een volwassen hond 1x per dag voeren gewoner dan 3x per dag.
Door kaszi
#693637
Het aantal voeren per dag wordt afgebouwd omdat het eten van de hond gewoon veel langer in de maag blijft dan bij ons mensen.  Bij ons is de maag reeds leeg na 2-3 uur en bij de hond is dat veel langer.  De maag heeft ook een rustperiode nodig en indien je 3 keer per dag voert krijgt de maag niet voldoende rust.  Maar bij honden die gevoelig zijn voor een maagtorsie zou ik dan weer niet slechts 1 keer een grote portie voeren.
Door Lizzy
#693642
Gemiddeld genomen voer je ze tot 6 maanden zo'n 3 keer per dag. Vanaf 6 maanden ga je ze dus 2 keer per dag voeren en als ze volwassen zijn, kun je over naar 1 keer per dag.
Door Boxergek
#694156
1 kilo voor een jonge boxerreu is gewoon te weinig. Mijn volwassen reu (van 3,5) weegt 35 kilo en eet ook 1 kilo per dag. En die krijgt af en toe nog wat extra, omdat hij anders ook te mager wordt. Meer geven dus!  :)
Laatst gewijzigd door Boxergek op do 18 jan 2007, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mac1
#694210
Hallo Allemaal,

Ik geef hem 2 x per dag eten nu. Hij woog 30 kilo en nu 28.
Heb hem dus nu op 1,5 kilo voer per dag....puur om hem aan te laten komen, zodat als hij een keer niet lekker is en niet eet, niet gelijk zo afvalt.
Bedankt voor jullie tips.

gr,
Mac
Door Ponneke
#694654
Mijn PONpups aten op de leeftijd van 6 maanden  750 gram Carnibest, verdeeld over 3 maaltijden.
dat was 8 a 9 % van hun lichamsgewicht.
Kort daarna ben ik iets minder gaan geven....werden iets te dik.
                                        Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door