Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mariek
#6930
Hallo allemaal,
Ik heb een pup van 12 weken. De fokster was tegen versvleesvoeding en raadde brokjes aan. Die ik ook mee kreeg. Vanaf de eerste dag dat ik mijn pup in huis heb, heb ik versvleesvoeding gegeven. Ze vloog het uit mijn handen zo lekker vond ze het. Nu vijf weken later wil ze er niets meer van weten. Gisteren heeft ze wat brokjes gegeten, en als ik versvlees neerzet, gaat ze er met een boog omheen. Ik geef overigens BB.
Nou heb ik gehoord dat een pup dagelijks alles binnen moet krijgen, ik maak me zorgen. Ze komt ook minder hard aan dan haar nestzusjes, die allen gewoon brokken gekregen hebben. Ook zijn zij veel groter. Wel 6 cm groter. Wat moet ik doen om mijn pup aan het eten te krijgen en wat moet ik geven. Voorheen kreeg ze ook nog vervangende moedermelk + de verschillende BB producten. Maar nu zit ik dus brokjes te voeren om toch nog iets naar binnen te krijgen.
Het is mijn eerste pup. Kan iemand me alstjeblieft raad geven.

Gr. Mariek
Door Admin
#6931
Hallo Mariek, begrijp ik uit jouw verhaal goed dat jouw hondje ook niet graag de brokjes eet? Misschien toch verstandig om even naar de dierenarts te gaan. Eerst even uitsluiten dat er niks lichamelijks mis is met de pup.

Als er lichamelijks niks mis is met de pup, dan zijn er een paar dingen waar je aan kunt gaan denken.

Heb je er, voor jouw pup, een heel feest gemaakt van het niet-eten? Spreek je hem smekend of bestraffend toe? Is het zo langzamerhand een vorm van aandacht geworden (negatieve aandacht is ook aandacht). Het antwoord daarop is: eten klaar maken en eerst maar even net doen alsof je zelf ervan eet (bakje pinda's achter de bak van de hond zetten of zo), bak neerzetten ZONDER iets te zeggen of hem aandacht te geven (ook niet aankijken), niet eten? Onmiddellijk weghalen! En, een paar uurtjes later het ritueel weer herhalen. Want pups zijn al jong uitgekookte dondersteentjes! Ze vinden het geweldig dat het baasje zich superdruk maakt om hun eetgedrag.

Als dit allemaal niet aan de orde is en jij jouw pupje niet het idee hebt gegeven dat "eten = aandacht" is, dan zou ik zelf een ander versvlees voer gaan geven. Misschien vind hij Bibi gewoon niet meer lekker.... Er zijn gelukkig nog meer goede merken hoor!

Maar, ga dus geen toestand van het eten maken, want sommige honden vinden dat gewoon geweldig! Inmiddels weet jouw pup waarschijnlijk dat: "als ik A niet eet, krijg ik Z aangeboden".

Mag ik trouwens vragen wat voor hondje jij hebt? Het is natuurlijk heel zorgelijk, voor jou, dat jouw hond te langzaam groeit. Over het algemeen groeien honden op brokken TE snel, dus mogelijk heb jij niet direct reden tot zorgen, maar hij moet natuurlijk wel voedingsstoffen binnen blijven krijgen.... Laat even door jouw dierenarts kijken of de groeiachterstand ernstige vormen aan begint te nemen.

Groetjes en sterkte, Lizzy en laat je ons weten hoe het met de pup gaat?
Door Mariek
#6932
Hallo Lizzy,
Bij de da zijn we al drie keer geweest. Toevallig is het nestzusje bij dezelfde da, dus kan je goed het verschil zien. Ik dacht het zo goed te doen door mijn pupje direct versvlees te geven. Ze was er in het begin ook gek op. Ze was nogal een vachtbijter en ik zag ook allemaal schilfertjes in haar vacht, wat na bijna twee weken bibi over was. Nu geef ik haar weer brokjes, want ze neemt de bibi echt niet. Ze begint nu ook weer te bijten. Volgens de da moet ik gewoon andere brokjes proberen. Hij is net als vele andere da geen voorstander van versvlees. Maar ik weet nu niet meer wat ik moet geven. Pff, ze eet amper een handje vol brokjes.
En nee, bij mijn weten heb ik er niet teveel aandacht aan besteed, maar nu vind ik het zorgelijk worden. Haar riempje moet ik kleiner maken i.p.v. groter.
Het gaat me wel om de gezondheid van de pup, maar ik had tevens op een beetje groot uitgevallen hond gehoopt en dacht als ik goede voeding geef, dan doe ik het beste en groeit ze ook het best.
Maar ze is veel kleiner en nu ook nog magertjes. Da kan verder niets vinden.
Al met al heb ik spijt dat ik niet naar de fokker geluisterd heb en gewoon brokjes heb gegeven vanaf het begin.
Nu weet ik niet meer wat ik moet doen. Want langzamerhand wil ik wel smeken of ze wil eten. Ze is overigens goed levendig als ze wakker is. Soms heb ik wel moeite om haar wakker te krijgen.
Ze is overigens een Irish Softcoated Wheaten Terriër, van een zeer goede fokster met echt hart voor haar honden.
Gr. Mariek
Door Mari-anne
#6933
Hoi Mariek

Als je nou eens een ander merk vleesvoeding geeft?
Misschien gaat het dan beter. Hier bij mij lusten ze ook niet alle merken. Niet te zeggen dat het dan geen goeie voeding is elke hond is weer anders.
Misschien zit er iets in de vleesvoeding wat het voor haar onaantrekkelijk maakt of waar ze niet goed op reageert
En hoe is haar ontlasting?
Door Paul_Barte
#6934
Mariek,

Het is heel jammer dat het zo loopt maar dat heeft absoluut niets te maken met het geven van vleesvoeding!!

Je schrijft: De fokster was tegen versvleesvoeding en raadde brokjes aan.
Mariek, bijna alle foksters zijn tegen vleesvoeding en dat is niet zo gek ook want die weten niets van voeding af evenals het gros van de DA's. Hetgeen uiteraard niet wilt zeggen dat het geen goede fokster zou zijn maar indien haar brokjes zo supergoed waren dan zouden ALLE maar dan ook ALLE foksters in Nederland deze brokjes geven.....de rest is niet gek!!
De beste brokjes zijn in de praktijk meestal van de vertegenwoordiger die van die leuke puppypakketjes (gratis) meegeeft :-))

Een hond die het voer al 5 weken gegeten heeft zonder problemen en dan opeens niet meer eet is vreemd, heel vreemd zelfs. Verklaren kan ik het dan ook niet echt.

Een hond op vlees wordt echt even groot als een brokkenhond al duurt het meestal wat langer omdat het wat gelijkmatiger gaat en misschien heb je wel pech gehad en blijkt je hond de kleinste uit het nest te zijn i.p.v. de grootste zoals je gehoopt had. Je kunt dit echt niet beinvloeden met voer hoor!!! Niet door brokken, niet door vlees en het helpt ook niet om de hond meer of vaker te voeren.

Indien de hond absoluut niet wilt eten denk ik dat je toch op zoek moet gaan naar een goede DA.
Door Lizzy
#6935
Hoi Mariek, ik kan me voorstellen dat je je radeloos voelt en schuldig Maar, stop met je schuldig te voelen hoor! Je hebt een wijs besluit genomen en het had heel goed gekund dat je met brokken was begonnen en jouw hond nu ook niet goed had gegeten. Je weet het gewoon niet.... Tenslotte eet ze nu de brokjes ook niet van harte......

Ben jij trouwens niet dezelfde Mariek die nog wat ruzie met de fokker heeft gehad over versvlees?

OK Mariek, ik raad je aan met Bibi te stoppen. Ze voegen wat levertraan toe en wie weet vind jouw hondje dat echt niet te eten! Honden kunnen categorisch hun eten weigeren omdat er IETS in zit dat ze niet lekker vinden.

Ik zou, als ik jouw was, overgaan op Carnibest of Energique of Duck of AHV.

Je kunt ook altijd een combinatie geven van brokken en versvlees (NIET mengen, maar apart voeren).

Verder zou ik (maar misschien kan Paul B hier verder mee helpen), lekker wat pap aan jouw hondje gaan geven. Bambix of Nutrix. Dat zet lekker aan. Volgens mij moet dit gemengd worden met lammerenmelk. Paul? Hoe zit dat?

Eventueel kun je nog zelf voer gaan samen stellen. Wij willen jou daar met alle liefde mee helpen. Misschien kun je eens een paar kippennekken kopen en kijken of ze dat lekker vindt?

OK, verder zou ik graag willen weten of jouw dierenarts al een compleet bloedonderzoek heeft gedaan. Zo niet: ik zou dit zelf onmiddellijk laten doen! Ik zou erg graag willen weten wat het bloedbeeld zegt. Want, iets zegt mij dat er misschien iets niet klopt....

Mariek, het heeft echt geen zin om jezelf nu in de venieling te laten helpen door het idee dat JIJ een fout hebt gemaakt. Die heb je niet. Versvlees is gewoon per definitie gezonder als brokken en jij hebt jouw hondje een goede start willen geven...

Groetjes en veel sterkte, Lizzy
Door Mariek
#6938
Hoi,
Ze is vorige week maandag pas geent voor de tweede puppy-enting. Dit i.v.m. een kennelhoest. Nu moet ze 14 april voor de coctail.
Zou die enting ermee te maken hebben?
Het is ongeveer sinds die tijd dat ze heel slecht eet.
Maar dat is nu alweer 10 dagen geleden. Kan ze daar nog last van hebben?

Ik ga morgen even op pad voor andere vleesvoeding en zaterdag zal ik naar de markt voor kippennekken. Maar daar zit toch ook niet genoeg in?

Gr. Mariek

En Lizzy, Ja ik ben dezelfde Mariek die problemen had  met de fokster over de brokjes. Zij is tegen versvlees.
Daarom vind ik het ook zo rottig dat ik het toch gedaan heb en dat het nu niet zo geweldig uitpakt.

Groet, Mariek
Door Mari-anne
#6939
Hoi Mariek

De reden dat ik het vroeg van het enten is omdat ik het zelf met mijn hond heb meegemaakt.
Alleen bij ons was het een zoektocht en wij kwamen er pas veeeelll later achter.
Het kán zijn dat haar lichaam daar niet goed op reageert.  Schilferige huid had mijn hond ook.
Alleen zij had ontzettend veel diarree. en dat heeft een behoorlijke lange tijd geduurd tot wanhoop van ons.
Waarschijnlijk heeft de ene hond een ergere reaktie daarop dan de andere hond. Had de hond er geen last van toen ze nog bij de fokster was? Ik neem aan dat ze daar ook geent is. Je zou het eventueel kunnen vragen.
Hou het in ieder geval in je achterhoofd.
Meld het ook bij je da. Hou haar in ieder geval in de gaten want het moet natuurlijk niet veel langer duren dat ze niet wil eten. Vertrouw je het niet dan naar de da. Houd dit aan en hij doet er niets mee ga dan eens naar een ander.
En Mariek, JE HEBT HELEMAAL NIETS ROTTIGS GEDAAN.
Hou daarmee op hoor.
Je zou die 'krielkip'van mij nu eens moeten zien.
Ze is 'groot' geworden op de vleesvoedingen, praatjes voor tien! Diezelfde 'jongedame' waarmee we zoveel problemen hebben gehad.
Ga jezelf geen schuldgevoel aanpraten want dat is niet nodig. De fokster heeft de wijsheid ook niet in pacht.
Jij wel want het is jouw hond en jij beslist.
Je wilt het beste en dat heb je gedaan dus vertel mij dan wat je verkeerd hebt gedaan......... ;)
Knuffel voor je pup, jij je rug recht  ;) en ik hoop dat het allemaal snel in orde komt.
Groetjes.
Door Lizzy
#6940
Hoi Mariek, jouw hondje kan wel degelijk veel last hebben van de entingen. Ik zou, als ik jou was, contact opnemen met een homeopathisch dierenarts. Hij kan jou middelen geven (waarschijnlijk Thuja D6) om de schadelijke bijwerkingen van de enting te verhelpen. Ik zou ook bij hem een algeheel bloed onderzoek laten doen.

Geef jouw hondje, alsjeblieft, GEEN entingen voordat hij HELEMAAL beter is!!! Een hond mag alleen geent worden wanneer hij 100% gezond is, en jouw hondje is nu niet lekker. Het immuunsysteem krijgt sowieso (ook bij gezonde honden) een enorme opsodemieter en dat kan hij nu NIET gebruiken. Echt, zoek hulp bij een homeopathisch dierenarts....

De kippennekken zijn inderdaad niet compleet. Maar, je kunt dit wel als voedzame tussendoortjes geven en, zo kun je zien of jouw hondje dit soort dingen wel lekker vindt om te eten.

Hopelijk vind jouw hondje een andere voeding gewoon lekker en gaat hij weer zalig eten! Ik hoop het ENORM voor je!! Want, ik kan me zo goed voorstellen dat je verdrietig en boos en hopeloos bent... Het is een eenzaam gevecht ja, wanneer je een fokker hebt die toch al anti versvlees is.... Bah. Echt heel naar voor je...

Nou Mariek, ik hoop ontzettend dat je morgen een ander voer gevonden hebt en dat jouw hondje weer lekker gaat eten. Welke brokjes heb je trouwens gegeven? Probeer anders ook even een zakje Farmfood brokjes te scoren morgen (OK, dit is een rauw hondenvoer forum - maar ik wil het toch even zeggen). Misschien dat jouw hondje deze lekkerder vindt dan die je nu hebt. En, deze brokjes combineren vaak erg goed met versvlees.

Heb je trouwens al geprobeerd dingen als yoghurt aan jouw hondje te geven? Lekkere volle yoghurt vinden ze vaak heerlijk. OK, hij moet natuurlijk ook normaal portie versvlees hebben, maar misschien krijg je hem weer aan het eten (en een beetje dikker) wanneer je ook wat volle yoghurt aan hem geeft. Desnoods met een rauw eitje er door.

Groetjes en sterkte Mariek! En houd je ons op de hoogte?
Door Paul_Barte
#6942
Mari-Anne..perfect! Weet je dat ik er nog aan gedacht had toen ik mijn reactie plaatste, ben er echter aan voorbij gelopen.
Jammer dat ook die DA het compleet heeft gemist..dat vind ik kwalijker.
Door Mariek
#6943
Hallo Lizzy Mari-anne en Paul,
Hartelijk dank voor jullie hulp en suggesties. Vandaag heb ik wat Yoghurt door de versvleesvoeding gedaan en ze nam het.
Ik durfde bijna niet te blijven kijken toen ze at. Even later staat ze voor me, ik al teleurgesteld, maar ze had alles op. Ik heb haar direct nog een beetje gegeven met yoghurt en ze heeft het weer op.
Nu net kreeg ze weer een maaltijd en ik probeerde het zonder Yoghurt en ze liet het weer staan.
Nou is natuurlijk mijn vraag hoeveel Yoghurt mag je geven en kan ik er nog iets anders aan toevoegen als je niet elke dag yoghurt mag geven.
In ieder geval is er een pak van m'n hart, dat ze weer eens een fatsoenlijke versvleesmaaltijd op heeft.

Ik zal de da waarschuwen en vragen hoe het met de volgende enting moet. Want ik denk nu dat het toch wel met de enting te maken had.
Ik dank jullie werkelijk heel erg voor de suggesties, maar nog meer voor de belangstelling en woorden van steun.

Toch maar geen brokjes meer geven?

Ze slaapt trouwens vandaag ook stukken minder.

Groeten, Mariek.
Door Lizzy
#6944
Hoi Mariek, nou, het is mij OOK een pak van m'n hart!! Gelukkig!! JIPPIE, feitelijk!

Je kunt gerust een kop yoghurt per dag geven. En, als ze op de yoghurt uitgekeken is, dan horen we het wel he!

Met de entingen zou ik ZEER voorzichtig zijn! Desnoods, in overleg met een homeopathisch dierenarts (er zijn middelen die de schade van de entingen een beetje kunnen beperken).

Veel succes, Lizzy
p.s., ik ben ECHT opgelucht!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door