Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Annemieke
#690854
Ik ben nu al vanaf eind oktober in de weer met vlooien bij Flint. Ik heb ondertussen van alles geprobeerd, Frontline, Strongholt, Tea tree, vlooienshampoo, het huis ingesprayed. Hij heeft een prednison gehad bij de DA voor de jeuk en nog een kuur erachteraan. En ik begin langzamerhand een beetje moedeloos te worden.
Deze week weer 3 vlooien van hem af gehaald. Het is niet dat hij stikt van de vlooien, ik vind geen poep maar hij heeft wel jeuk.
Zijn vacht is ook heel droog en hij heeft heel veel schilfers. Ik geef Kivo met zalmolie en hij krijgt regelmatig biogarde. Ook krijgt hij probiotica voor de vele diaree die hij heeft gehad.
Eind oktober is onze andere hond ingeslapen en sindsdien zijn de problemen begonnen. Nu heb ik hem ook knoflook door zijn eten gedaan maar dan gaat hij spontaan in hongerstaking dat vindt hij echt heel erg smerig. Kan ik hem ook pillen geven of doen die niks???

Heeft iemand een gouden tip voor me om Flint weer in goeie conditie te krijgen???
Door Lizzy
#690893
Als het begonnen is met de dood van jullie andere hond: dan is misschien bloesemtherapie geen gek idee: http://www.bloesemtherapie.com/

Kun je hem niet eens tijdelijk een ander merk voer geven? Misschien ligt het daar wel aan. Ik vind de omschrijving van Kivo in ieder geval helemaal niet zo bemoedigend (bij een hond met huidproblemen). Dit staat op de site: "Vers (diepgevroren) vlees, aangevuld met goed verteerbare granen en mineralen". Wat moet eens mens daar nou mee/ Wat voor vlees? En zit er vleesbot in? En spiervlees? Bovendien: een hond kan niks met granen. Het zou dus nog wel eens best kunnen dat jouw hond ook moeite heeft met de granen (allergie-veroorzaker numero uno!).

Overigens hoeft er maar 1 vlo te hebben gebeten en ze hebben weken jeuk.... Je zou het homeopathische middel : Ctenovetsem van VSM eens kunnen proberen!
Ctenovetsem van VSM
Samenstelling:
Per 100 gr: Ctenocephalum D30 25 gr, Ledum palustre D30 25 gr, Cardiospermum D12 25 gr, Galphimia glauca D12 25 gr; alcoholgehalte 51% (v/v).
Indicaties
Bij huidjeuk en vacht- en huidbeschadigingen door overgevoeligheid voor vlooien.

Eigenschappen
Ctenovetsem helpt huidjeuk door overgevoeligheid voor vlooien verminderen, zodat ook vacht- en huidbeschadigingen die door krabben, bijten en schuren ontstaan, worden voorkomen.
Ctenocephgalum D30: is bereid uit een mengsel van Ctenocephalides Canis (hondenvlo) en Ctenocephalides Felis (kattenvlo). De werking van Ctenocephalum beperkt zich tot de primaire huidreactie op vlooienbeten en vlooienspeeksel. De beschadigingen aan de huid die het dier zelf veroorzaakt, kunnen met Ctenocephalum wel voorkomen maar niet genezen worden.
Ledum palustre D30: is een bekend homeopathisch middel bij de gevolgen van insectenbeten (zoals muggenbulten). Waarschijnlijk wordt door krabben, bijten, schuren en likken - wat de jeuk niet doet afnemen - de huid op sommige plaatsen (bijvoorbeeld op het kruis of onder het oor) zeer beschadigd. Warmte verergert de jeuk, ook al doordat de overlevingskansen van de vlo dan beter zijn en de voortplantingssnelheid en de bijtactiviteit verhoogd zijn.
Cardiospermum D12 en Galphimia glauca D12: zijn in de homeopathie bekend om hun anti-allergische werking. Niet alleen bij de primaire reacties, maar ook bij het onderbreken van de vicieuze cirkel van jeuk, krabben, bijten, likken en schuren en de daaruit voortvloeiende huidbeschadiging.

Dosering
Kleine huisdieren: 1-2 keer daags 10-20 druppels.
Toediening: rechtstreeks in de mond met wat water (met behulp van een thee- of paplepeltje of plastic wegwerpspuit zonder naald) of op een stukje brood of iets dergelijks. Het geneesmiddel bij voorkeur niet direct voor, tijdens of direct na het eten toedienen.

Ctenovetsem kan zonder bezwaar in combinatie met andere geneesmiddelen worden gebruikt. In een enkel geval kan na het innemen van de druppels een onschuldige en kortdurende beginverergering van de klachten voorkomen. Dit past in het werkingsbeeld van de homeopathie en geeft aan dat het dier intensief op het middel reageert. Als deze beginverergering hinderlijk is dient u de geadviseerde dosis te halveren of een dosis over te slaan. Bijwerkingen zijn niet waargenomen.

Opmerking:
Huidjeuk door overgevoeligheid voor vlooien treedt in het bijzonder op bij een slechte huid-/vachtconditie, dus vooral tijdens de verharingsperioden in het voor- en najaar. Maatregelen ter verbetering van de huid/vachtconditie zullen de kans op een succesvolle behandeling aanzienlijk verhogen. Optimale voeding, beweging en vlooienbestrijding zijn noodzakelijk voor een optimaal resultaat.


Verder zou ik zeker visolie blijven geven. En voeg daar gerust ook borage-olie aan toe. Knoflook: ik zou beslist geen knoflookpillen gaan geven. Ten eerste is knoflook bij vlooien leuk door de geur en hebben pillen juist geen geur, ten tweede geeft een teveel aan knoflook bloedarmoede en daar zit je ook niet op te wachten en ten derde is het maar helemaal de vraag of knoflook uberhaubt werkt... Bij vlooienallergieen in ieder geval nooit genoeg!

Heb je toevallig vloerbedekking of houten vloeren?
Door 202Spots
#690900
Annemieke schreef: Ik ben nu al vanaf eind oktober in de weer met vlooien bij Flint. Ik heb ondertussen van alles geprobeerd, Frontline, Strongholt, Tea tree, vlooienshampoo, het huis ingesprayed. Hij heeft een prednison gehad bij de DA voor de jeuk en nog een kuur erachteraan. En ik begin langzamerhand een beetje moedeloos te worden.
Deze week weer 3 vlooien van hem af gehaald. Het is niet dat hij stikt van de vlooien, ik vind geen poep maar hij heeft wel jeuk.
Zijn vacht is ook heel droog en hij heeft heel veel schilfers. Ik geef Kivo met zalmolie en hij krijgt regelmatig biogarde. Ook krijgt hij probiotica voor de vele diaree die hij heeft gehad.
Kan het zijn dat zijn vacht zo slecht is omdat jer er al zoveel mee hebt gedaan?
Eind oktober is onze andere hond ingeslapen en sindsdien zijn de problemen begonnen. Nu heb ik hem ook knoflook door zijn eten gedaan maar dan gaat hij spontaan in hongerstaking dat vindt hij echt heel erg smerig. Kan ik hem ook pillen geven of doen die niks?
1 - 2 verse teentjes knoflook per week is gewoon gezond, en hoewel het vaakt helpt...is het geen garantie tegen vlooien.
Pillen ben ik geen voorstander van omdat de hoeveelheid knoflook dat nodig is om 1 pil of capsule te maken vrij hoog is.
zie ook:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... on=search2

Ik denk dat Flint misschien allergies voor vlooien is?
1 bijt is genoeg om maandenlang jeuk te geven.... :-\
Cis heeft dat ook en is moeilijk om iets te vinden wat helpt..
Door Annemieke
#690924
Dank je wel voor jullie antwoorden.
Om een paar vragen te beantwoorden, ik denk inderdaad dat Flint zijn vacht zo slecht is door alle medicijnen en rotzooi die hij heeft gehad. Dat is ook de reden dat ik die een paar weken geleden de tent uit heb gegooid. Allergie voor granen verwacht ik niet, hij is 4 jaar en heeft echt nog nooit vacht of huidproblemen gehad. Het is begonnen met vlooien, volgens de DA heeft hij een behoorlijke vlooienallergie. Net de dood van Jelle is het verergerd, daar kwam een fikse darminfectie achteraan dus heeft hij ook aan de antibiotica gezeten. Op aanraden van Lizzy heb ik hem toen aan de probiotica gezet en sindsdien absoluut geen diarree meer. Ik denk dat door de vlooienmiddelen, de prednison en de antibiotica hij helemaal geen weerstand meer heeft en daardoor op het moment in zo'n slechte conditie is.

Ik heb inderdaad een walhalla voor vlooien thuis: houten vloer, stoffen banken, gordijnen enz. Daar valt niet tegenop te sprayen.....

Over een paar maanden krijgen we er een pup bij, ik denk dat Flint zich daardoor wat beter gaat voelen, maar zover is het nog niet.
Dat middel van VSM ga ik achteraan, kan ik in ieder geval proberen.

Dit krijgt Flint op een dag:
's ochtend biogarde
's avonds Kivo met zalmolie en 1 probiotica capsule.

Ik weet zeker dat de vlo de veroorzaker is van Flint zijn problemen, maar ik kom niet van die krengen af.
Door Lizzy
#690941
Annemieke schreef: Allergie voor granen verwacht ik niet, hij is 4 jaar en heeft echt nog nooit vacht of huidproblemen gehad.
Een allergie bouw je op. En het is een feit dat Flint niet in optimale conditie is, toch? En granen horen niet in het menu van een hond thuis... Met andere woorden: die helpen niet om de conditie te verbeteren. Ergo, ze belasten het lichaam.
Dit krijgt Flint op een dag:
's ochtend biogarde
's avonds Kivo met zalmolie en 1 probiotica capsule.

Ik weet zeker dat de vlo de veroorzaker is van Flint zijn problemen, maar ik kom niet van die krengen af.
Als ik heel eerlijk ben, dan vind ik dit weinig afwisselend. En ik zou dat van ieder merk versvleesvoeding zeggen, waarbij iemand maar 1 smaak geef, dag in dag uit. Persoonlijk geloof ik namelijk niet echt in complete voeding. Complete voeding is samengesteld voor de 'gemiddelde hond'. Maar de meeste honden zijn niet gemiddeld. En als Flint van stofje Y nou net een beetje meer nodig heeft als dat er van stofje Y in de voeding zit: dan loopt hij dus tekorten op, op den duur, wanneer je hem dag in dag uit hetzelfde geeft. En een beetje yoghurt helpt daarbij gewoon niet voldoende. Daarom vind ik het concept van 'meerdere smaken hondenvoeding' binnen die complete voedingen een goed idee. En het afwisselen van de diverse merken ook een goed idee. En het aanvullen met andere voedingsmiddelen (dagje barf) ook een zeer goed idee.

Ik denk dat het helpt om Flint extra gezonde extra voedingsstoffen te geven zodat hij zijn weerstand kan opbouwen. Die heeft hij zeker nodig, na alle troep die hij gekregen heeft. En, om z'n allergie tegen de vlooien beter te doorstaan. Is mijn mening tenminste.

Dus als je persee alleen Kivo wil blijven voeren (je zou Kivo ook af kunnen wisselen met bijvoorbeeld Smuldier of Runner of Rodi. Ook makkelijk verkrijgbaar - en dan nog kan het aanvullen met de volgende producten alleen maar baten!): dan zou ik zeker toch wat extra's aan zijn menu gaan toevoegen. Ik denk daarbij aan 2 keer per week een rauw eitje, 1 keer per week een vette vis zoals een hele (rauwe) sardien of zalmkop. En als hij dat niet lust; dan tenminste een blikje vis zoals makreel of sardien of haring. En bijvoorbeeld 1 keer per week een deel van een hele eend. Of eendenekken. Of parelhoenkarkas. Of geitenribben. Of lamsribben. Ofzo. En dan bijvoorbeeld nog 1 a 2 keer per week een handje rauwe gemalen (ongezouten) nootjes en zaden. Zoals sesamzaad, pompoenpitten, walnoten, amandelen, hazelnoten. En dan ook al je gezonde tafelrestjes. Dus je groenterestjes (behalve prei en ui) enzo.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 13 jan 2007, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemieke
#690975
Oke. Daar zit wat in. Toevallig heeft ie van de week een rauw ei gekregen en restjes groente krijgt ie wel vaker. Dus ik heb niet een kompleet beeld gegeven. Vlees afwisselen doe ik inderdaad niet hij krijgt alleen maar Kivo.

Heeft het ook nut als ik fytomix ga toevoegen?
Door eefje
#691109
ik kan vanuit een eigen ervaring zeggen dat de problemen ook alleen maar aan het overlijden van de andere hond kunnen liggen.
Mijn vader overleed 2,5 jaar geleden en twee maanden erna kwam er een pupje,tot grote telleurstelling van de hond van mijn vader......
Hij is ruim een jaar helemaal van slag geweest,zelfs toen ze op KVV gingen en extra visolie kregen zag hij er niet uit.
Zijn vacht was plukkerig en dof en heel erg dun.....
nu ziet hij er pas weer een beetje goed uit het laatste jaar,hij lijkt nu pas gewend te zijn aan het nieuwe leven zonder de echte baas en natuurlijk is de pup nu weg(die woont bij ons,sinds een jaar op onszelf)

nou wil ik helemaal niet zeggen dat dit de reden persee is maar het kan wel.
Uiteraard kan het heel goed zijn dat de vlooien er geen goed aangedaan hebben maar het kan dus ook zijn dat ie gewoon heel erg moet wennen aan het nieuwe leven zonder maatje.....
Tips heb ik eigenlijk niet(wij hebben het aangekeken en zagen hem vanzelf weer opleven,hebben 1keer de anaalklieren laten legen bij DA)
Maar wilde toch even de ervaring delen ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes eefje
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#691121
Annemieke schreef: Eind oktober is onze andere hond ingeslapen en sindsdien zijn de problemen begonnen.
Hier precies hetzelfde! :o :o Onze tweede hond is in september ingeslapen en sindsdien heeft Tristan ontzettend last van vlooien (jeuk).
Hij heeft altijd frontline gehad (de andere hond ook) en dat werkte prima. Sinds september is het een ramp. :( :(
Ik heb de afgelopen maand een knock-down pipet gebruikt, in combinatie met omgevingsspray. Hij heeft nu een tablet program (vlooien anticonceptie, het heet nu anders) gehad en het lijkt rustiger.
Wel is hij nog heel gevoelig met aaien; hij gaat dan gelijk krabben.
Wat het geweest is: ik weet het niet. Ik vond het wel erg toevallig, en helemaal nu ik jouw verhaal lees....
Aan de andere kant: hij heeft bij andere honden in de auto gezeten en we zijn met hem op visite geweest bij mensen met een kat (met vlooien). Zeg het maar....
Ik doe wel altijd knoflook door de groentenmix die hij elke dag krijgt. Ik hoop dat ik na deze aanval kan stoppen met de vlooienmiddelen want ik heb er niet zo'n vertrouwen meer in... :(

Ik heb geen gouden tip voor je, maar wens je wel veel succes in je strijd tegen de vlooien (jeuk). ;)
Door Annemieke
#691160
Toch fijn om te lezen. Niet fijn voor jullie problemen natuurlijk maar het versterkt een beetje mijn gevoel. Het is overduidelijk dat Flint last heeft van het verlies van Jelle maar hij heeft ook vlooien, ik heb er nog 3 gevangen van de week. Flint krijgt al kvv sinds zijn geboorte en nooit 1 vlo gehad, tot Jel overleden is. Ze vinden hem nu schijnbaar erg lekker nu hij niet lekker in zijn vel zit.
Daarom hoop ik dat als er over een paar maanden een pup bij is dat hij weer helemaal opbloeit en dat verwacht ik eigenlijk wel. Maar tot die tijd probeer ik er van alles aan te doen.........
Door Annemieke
#692398
Ik zag vandaag weerstand compositum van Groene Os. Is dat wat om erbij te geven??
Ik heb inmiddels de Ctenovetsem van VSM ook gehaald en ga zijn voer wat uitbreiden. Ga ik zo de goeie kant op?
Of kan ik beter de drainage gebruiken???
Laatst gewijzigd door Annemieke op ma 15 jan 2007, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#692726
Annemieke schreef: Ik zag vandaag weerstand compositum van Groene Os. Is dat wat om erbij te geven??
Ik heb inmiddels de Ctenovetsem van VSM ook gehaald en ga zijn voer wat uitbreiden. Ga ik zo de goeie kant op?
Of kan ik beter de drainage gebruiken???
Weerstand Compositum kan nooit kwaad. Drainage compositum is ook een goed middel. Dat werkt meer reinigend. Ik weet eerlijk gezegd niet waar je beter aan doet.... Volgens mij zou in feite beide ook geen kwaad kunnen.

En of je de goede kant op gaat: ik ben bang dat de tijd dat moet uitwijzen... Maar de veranderingen die je aan gaat brengen in het voer: dat komt hem sowieso ten goede. En tja, ik ben bang dat je moet afwachten of de Ctenovetsem aan gaat slaan! Laten we duimen!
Door Annemieke
#692730
Lizzy schreef: Weerstand Compositum kan nooit kwaad. Drainage compositum is ook een goed middel. Dat werkt meer reinigend. Ik weet eerlijk gezegd niet waar je beter aan doet.... Volgens mij zou in feite beide ook geen kwaad kunnen.

En of je de goede kant op gaat: ik ben bang dat de tijd dat moet uitwijzen... Maar de veranderingen die je aan gaat brengen in het voer: dat komt hem sowieso ten goede. En tja, ik ben bang dat je moet afwachten of de Ctenovetsem aan gaat slaan! Laten we duimen!
Ik heb de weerstand gekocht, dat geef ik nu in combinatie met de Ctenovetsem, probiotica en zalmolie. Hij heeft nu al zalm door zijn eten gehad, boerenkool en komkommer en hij vind het allemaal zalig. Zelfs de teen verse knoflook at hij gewoon op!
Ik ben er nu achter dat ze in de buurt Carnibest en AHV verkopen en natuurlijk gewoon Rodi bij de supermarkt.
Ik heb goeie hoop, we gaan ervoor, nu nog even een goedkope blender scoren op marktplaats en dan ga ik groenteprutjes voor hem maken. Keb er helemaal zin in! :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#693017
Annemieke schreef: Bruin. Hoezo, wat bedoel je?
Nee, ik dacht me te herrineren dat hij grijs was en in dat geval zou de vacht er op de foto zo wel heel doods uit zien. Maar als hij bruin van zichzelf is dan valt het qua kleur in ieder geval nog mee.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door