Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kaszi
#690911
Hallo allemaal, ik ben nu een week bezig met barfen (kippennekken, groentenpuree en pens).  Sinds echter een paar dagen heeft 1 van de honden een bijna witte ontlasting die heel hard is én die verkruimelt. De ontlasting is ook kurkdroog. Ze moet nogal moeite doen om naar het toilet te gaan.  Moet ik meer groente geven? Er zijn geen stukjes bot of zo in de ontlasting te vinden.
Door kaszi
#690936
Ze krijgt ongeveer 5 kippennekken à +- 40 gr per nek.  70-80 gr groentemix en dan nog eens 100 gr pens per keer.
Vanaf morgen zijn het kippennekken-vleugels.  Weet niet hoeveel procent bot er in kippennekken zit.
Door kaszi
#690939
Oh ja, in het begin kreeg ze enkel 50 gr pens per dag, maar dat heb ik sinds een 3tal dagen verhoogd naar 100 gr in verband met die ontlasting.
Het is pens van duck.
Door Lizzy
#690953
Je voert in totaal dus ongeveer 375 gram voer? Waarvan 200 gram kippennekken? Dat is zo'n 53% vleesbot dus. En kippennek bevat ongeveer de helft vlees en de helft bot. Ik denk dat je even iets minder nek moet gaan geven. En geef er wat meer spiervlees voor in de plaats.

Mag ik vragen wanneer je het menu uit gaat breiden met andere (orgaan)vleessoorten?
Door Happy Tail
#690961
en mischien niet ook onbelangrijk. waaruit bestaat de groentemix.
Als je daar wat meer bladgroenten in verwerkt, dan werkt dat ook op de darmen. Veel knollen en onder de grond groenten kunnen ook stoppend werken
Door kaszi
#690989
Begin de eerste week bijv. met alleen kippennekken (platgeslagen) en groentemix (geef niet teveel verschillende groentes en houdt bij welke je gebruikt - altijd handig om later terug te zien welke van de groentes mogelijk problemen heeft veroorzaakt) en pens. Geef de week erop bijv. kippenvleugels (en knip deze goed in!) met groentemix en pens. Geef de week daarop bijv. ook lamsvlees (met groente). De week daarop rundvlees/hart en bijv. pens. De week daarop een klein beetje lever. Geef de week daarop bijv. 1 keer hele/rauwe vissen (en nog steeds kip). Bestudeer de hond goed. Geef dan een keer bijv. lamsribben of kalfsribben/nekken. Blijf de hond bestuderen.
Hier staat in waarom ik nu enkel kippennekken geef en dan volgende week ook nog kippenvleugels.  De week erop zou ik nog ander vlees toevoegen: vis en lamsribben, runds. En dan daarna een volledige barfweek met verschillende vleessoorten.
Ze krijgen vanaf volgende week ook lamsniertjes en kippenmagen en hartjes.
Denk dat ik het dan toch verkeerd doe?  Het valt me wel op dat de hond die normaal problemen heeft met diarrhee als hij iets anders extra krijgt het nu prima doet. Ik had vooral voor hem wat schrik!

In de groentenmix zit;  wortelen, broccoli, gourgette, witloof, selder, enkele blaadjes witte kool. 
Door Lizzy
#691305
kaszi schreef: Begin de eerste week bijv. met alleen kippennekken (platgeslagen) en groentemix (geef niet teveel verschillende groentes en houdt bij welke je gebruikt - altijd handig om later terug te zien welke van de groentes mogelijk problemen heeft veroorzaakt) en pens. Geef de week erop bijv. kippenvleugels (en knip deze goed in!) met groentemix en pens. Geef de week daarop bijv. ook lamsvlees (met groente). De week daarop rundvlees/hart en bijv. pens. De week daarop een klein beetje lever. Geef de week daarop bijv. 1 keer hele/rauwe vissen (en nog steeds kip). Bestudeer de hond goed. Geef dan een keer bijv. lamsribben of kalfsribben/nekken. Blijf de hond bestuderen.
Hier staat in waarom ik nu enkel kippennekken geef en dan volgende week ook nog kippenvleugels.  De week erop zou ik nog ander vlees toevoegen: vis en lamsribben, runds. En dan daarna een volledige barfweek met verschillende vleessoorten.
Ze krijgen vanaf volgende week ook lamsniertjes en kippenmagen en hartjes.
Denk dat ik het dan toch verkeerd doe?  Het valt me wel op dat de hond die normaal problemen heeft met diarrhee als hij iets anders extra krijgt het nu prima doet. Ik had vooral voor hem wat schrik!

In de groentenmix zit;  wortelen, broccoli, gourgette, witloof, selder, enkele blaadjes witte kool. 

Ja, OK, prima! Ga zo gerust door! Je groentemixje ziet er ook wel lekker uit!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door