Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door westie
#690803
Hallo allemaal,
Sommige van jullie kennen het verhaal van Isis misschien niet (meer) dus even in het kort.
Isis is een westie van nu bijna 3 jaar oud. Ze heeft altijd maag-darm problemen gekent tot ik overging op bibi (later carnibest). Ze heeft we sinds 1.5 jaar aanvallen die lijken op epilepsie. ben ook naar internist geweest enz. Conclusie was dat ze waarschijnlijk epilepsie heeft en dat als ze het vaak kreeg ik medicijnen moest gaan geven. Echter gebeurde het niet weer.

NU is ze sinds september erg sloom een echte wandeling hoefde ik niet te maken. Vervolgens begon ze weer met diaree en braken. Dus ik naar de dierenarts. Vermoedelijk toch een voedselallergie. (o, vergat even te vertellen dat ze al geen graanproducten kreeg). Dus op een koolvis (rauw natuurlijk gegeven) en rijst. Binnen 7 dagen had ik weer een vrolijke speelse hond. Dit heb ik 8 weken gedaan. Alles ging perfect. Ik moest volgens afspraak weer terug naar de dierenarts. Die zei dat het dus duidelijk een voedselallergie moest zijn. Ik kon twee dingen doen of weer carnibest geven met het risico dat het weer fout gaat of hypoallergeenvoer geven (tja, mensen toch weer die brokken he). Ik dacht ach laat ik die brokken maar even proberen :-[, dan weet ik in iedegeval als het goed gaat dat ze wel tegen die stoffen kan die daar in zitten en dan kan ik dat aanpassen in vers voer. FOUT DUS
Na 2 weken begon ze te weigeren de brokken te eten (geef haar eens ongelijk ::)). Alleen het probleem is dat ze dat al met 3 maanden ook had met brokken. Met kerst heb ik haar bijgevoerd met koolvis en rijst. Ze begon op haar poten te bijten (allergie reactie).Op 2 januari kreeg ze weer een aanval (verlamd aan de achterpoten). Ze begon ook weer met braken ('s ochtends vooral). Soms bestaat toeval, of at ze de brokken niet omdat ze een aanval voelde aankomen of toch omdat na het lezen van de verpakking ik granen zag staan? Terug naar dierenarts. Die wil nu blikvoer zalm geven, ook hypoallergeen (ja ja zeg maar niets). Dit verwacht ik dinsdag. Nu zit ze weer op koolvis. Ergens hoop ik dat het werkt.

Zijn er mensen die dit herkennen, wat was het en zijn zij instaat geweest om weer vers te gaan gebruiken en in welke samenstelling dan?
In ieder geval alvast bedankt voor jullie reactie,
Groetjes Rebecca
#690846
Onze boxer heeft ook al jaren een probleem met braken. Niet willen eten.
Ze heeft al diverse onderzoeken gehad en er zijn ook biopten uit d'r maag genomen. Hieruit bleek dat ze diverse soorten ontstekingen had in d'r maag. Maar ze wisten niet waar die vandaag kwamen.
Ze kreeg hier dagelijks medicijnen voor (zitac en metacloparide).
Nu was ze als laatste oplossing aan de prednisom hiervoor gezet.

Door een beetje googlen kwam ik op deze site uit. En ben me hier eens in gaan verdiepen. En heb toen besloten om d'r op Energique 4 (maag darm) te zetten.
Ze krijgt het nu bijna 2 weken en heeft sinds dien niet meer gespuugd. En dat is al heel wat (normaal bijna dagelijks).

Ze eet weer graag want dat deed ze ook nog maar amper (1/4 van wat ze hebben mocht).

Ik heb een hele andere hond voor terug gekregen ;D
Door westie
#690910
Hallo,
Isis is in juli ingeent. Hoezo? Ik weet dat honden met epilepsie beter niet ingeent kunnen worden, maar....
Ik weet het eigenlijk ook niet meer.  :-\
Door westie
#691241
pallas schreef: Misschien heel kort door de bocht, maar waarom hou je haar niet op de koolvis en rijst?? (ik neem aan met gistocal en megaderm erbij)
Dat is niet kort door de bocht, maar weet ik veel wat ik erbij moet doen. Toen ik parttime barf deed gaf ik vlees met bot (uiteraard alleen lam anders ging het verkeerd) en af en toe een appel en wortel. En daarnaast dus het volledige voer carnibest.

Ik  begrijp dat ze calcium erbij nodig heeft (vanwege het ontbreken van bot) en extra vitamine, maar wat?
Ik mocht van de DA ook max. 8 weken alleen die koolvis en rijst geven, ze zei het is geen compleetvoer en daar kan ze niet echt oud op worden. Heb dus ook niets toegevoegd. Was echt puur om te kijken of het inderdaad een allergie betrof.

Wat is gistocal en megaderm en is dat makkelijk verkrijgbaar? En is het dan wel voldoende om oud op te worden? En wordt dat op een gegeven moment niet te saai?

Overigens in overleg met DA kabeljauw gegeven (nergens meer koolvis te krijgen, een plotselinge run hierop of mag men het niet meer vissen? ::))
Ze heeft braaf haar rijst opgegeten en haar vis laten staan.
Door charmed
#691330
Mijn sheltie die altijd brokken heeft gehad, had altijd moeite met brokken. Na een narcose kreeg ze haar eerste epi aanval en daarna begonnen de problemen. Ze kreeg al brokken die goed waren voor epi honden (waar zo min mogelijk rotzooi inzat, maar wel gluten en granen) Savannah kreeg eerst eens in de paar maanden een aanval en dat werd steeds sneller op elkaar en steeds heviger, De aanvallen waren op het laatst niet meer te tellen, aanval na aanval volgden elkaar zo'n zeven dagen na elkaar op! En dan was ze weer drie weken aanvalsvrij, homeopatische medicijnen gekregen, die leken niet te helpen, maar haar frequentie van aanvallen was zo omhoog gegaan, dat het niet leek te helpen. Toen we dus 1 gift hadden gemist, omdat we moesten stoppen, ging het pas echt mis. Zo'n 4 uur nadat ze de medicijnen had gemist, kreeg ze een aanval onafgebroken van 3 1/2 uur, die maar moeilijk met stesolid te stoppen was :(

De aanvallen bleven komen, de medicijnen weer gegeven, maar het duurde een week voordat ze weer op regel was. Daarna kwam de dierenarts met het idee (na het lezen van haar aanvallen verslag) om gluten en granenvrij te geven en het liefst vers. Carnibest was voor mij het enige wat ik zag zitten, omdat hier hele stukjes vlees in zitten. Dit zijn we gaan geven.

Savannah begon te veranderen! Ze werd langzaamaan vrolijker, minder agressief, haar oude ikje kwam weer een beetje terug, dingen die ze voorheen deed kwamen weer terug. Na de eerste epi aanval was ze zo veranderd dat ik er geen eigen Savannah meer in herkende.

Na 14 dagen kreeg ze een "beetje oude brok" te pakken en daarop kreeg ze 4 aanvallen in 2 minuten. Sindsdien echt alles uit huis gedaan, wat brok is, wat oude beloning zoals hondenkoekjes e.d. Daarvoor in de plaats pensstaafjes en andere gedroogde (van verse) dingen gehaald. Dus gedroogde kip (als beloning)

Ze bleef opknappen, en het ging goed met haar. Ze ging weer spelen met de andere honden. Helaas kreeg ze na 5 maand en 9 dagen een aanval door stress. Maar daarna ging het weer helemaal goed met haar, Inmiddels is ze nu alweer langer aanvalsvrij dan 4 maanden (afkloppen)

Tussendoor heeft ze wel een stukje cake (kruimeltje) te pakken gehad, ze heeft een dag tegen een aanval aan gezeten, gelukkig is deze niet gekomen, maar ze heeft wel een bijtwond opgelopen, de andere dames vonden haar anders ( ze is als ze tegen aanvallen aanzit, zelf heel agressief naar andere honden, iedereen moet bij haar uit de buurt blijven) en die hebben haar gegrepen. De wond is inmiddels weggesneden en ze is gehecht. De aanval is gelukkig uitgebleven.

Het verschil tussen brok en vers is toch behoorlijk, ik heb nog zeven andere shelties, die komen amper nog bij de dierenarts nadat ze vers hebben gerkegen. Schildklierpatientje loopt beter, hart/schildklierpatientje krijgt minder medicijnen, het hart functioneerd beter. Savannah krijgt zichtbaar minder aanvallen. Ylanie heeft helaas na eten van een kalfsribbetje weer diarree gehad voor een periode, maar daarvoor is het 8 maanden goed gegaan. Whisper heeft geen last meer van anaalklieren die elke maand uitgedrukt moeten worden. En eigenlijk hebben ze nu allemaal het voordeel dat ze nooi tmeer met lege maag lopen en nooit meer hoeven over te geven tot bloedens toe. Kan gerust een uurtje later voeren indien nodig.

Gr. jacqueline
Door pallas
#691388
westie schreef:

Wat is gistocal en megaderm en is dat makkelijk verkrijgbaar? En is het dan wel voldoende om oud op te worden?


Ik heb van de dierenarts hetzelfde dieet gekregen maar dan wel met gistocal (calcium en vitaminen) er megaderm (vetzuren) erbij. Zij vond het dan compleet (ik heb toch zo m'n twijfels....het liefste natuurlijk barfen, maar....is helaas niet voor alle allergie honden mogelijk :(

Didot doet het nu wel goed op dieetbrokjes :-[ na wat uitzoeken krijgt hij nu tilapa en tapioca brokken.
Met dit als beginpunt willen we weer langzaam aan gaan uitproberen welke vis/vlees soorten hij wel kan verdragen en hopelijk kunnen we ooit weer zelf zijn prakkie maken.
Door westie
#692940
pallas schreef: Ik heb van de dierenarts hetzelfde dieet gekregen maar dan wel met gistocal (calcium en vitaminen) er megaderm (vetzuren) erbij. Zij vond het dan compleet (ik heb toch zo m'n twijfels....het liefste natuurlijk barfen, maar....is helaas niet voor alle allergie honden mogelijk :(

Didot doet het nu wel goed op dieetbrokjes :-[ na wat uitzoeken krijgt hij nu tilapa en tapioca brokken.
Met dit als beginpunt willen we weer langzaam aan gaan uitproberen welke vis/vlees soorten hij wel kan verdragen en hopelijk kunnen we ooit weer zelf zijn prakkie maken.
Ga toch binnenkort terug, naar de DA. Heb leuke zalmblik gehad, die ze echt lekker vind, maar het is erg erg erg duur :-[. Leuk om uit te proberen of ze niet allergisch is (enkele weken?), een paar weken zelf op water en brood oke maar geen 10 jaar! Neem ik bovenstaande meteen mee als optie.

Tja, een andere DA, volgens mij denken ze er allemaal (commercieel gezien) toch brok, maar goed misschien is een andere kijk op de situatie opzich niet zo verkeerd. Misschien denkt DA Jansen er wel anders over, momenteel ben ik bereid alles te proberen. Ga eerst nog een keer naar eigen DA en wordt het niets dan toch naar jansen (mijn man vind onze DA toch al niets).

Het is zo jammer dat de enige manier is om te testen het uitproberen is. Op die brok zag ik ook niet meteen veel verschil, behalve dat haar humeur in het begin beter was.
Door westie
#693403
:o Tannetje? Sorry weet even niet meer wie dat is. :-[
Eerst nog even langs Zeeman.
Niet te geloven, maar ik kon weer koolvis krijgen. Ga haar nu om en om voeren.
Ik bel volgende week voor een afspraak (of telefonisch, zie niet in waarom Isis mee moet). Bevalt het me niet bel ik je meteen over een andere DA.
Groetjes Rebecca
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door