Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Knoeppie
#689279
Sinds een maand of 3 krijgt Knoeppie in op vrijdag KVV en in het weekend BARF, ik uiteindelijk de avonden gaan Barfen en de ochtende brokken (Carocroc kip en rijst).
Het liefst zou ik volledig gaan Barfen maar dat ziet mijn vriend niet zitten en aangezien ik het niet alleen kan betalen heb ik hem erbij nodig.

Affijn...
Knoeppie is een beagle en heeft, net als de meeste beagles, aanleg om dik te worden.
Als ze ook maar iets teveel krijgt zie je haar al dikker worden en wij willen absoluut geen dikke hond en gezien haar hartkwaal houden we haar liever zo slank mogelijk.
Nu heb ik gemerkt dat sinds ik haar kvv en barf voer ze sneller dik word, ze krijgt dus duidelijk teveel.
Ik heb me gehouden aan 2% van haar lichaamsgewicht (12,5 kg).
Uiteraard ga ik haar nu minder voeren maar ben bang dat ze honger gaat krijgen, heb toch al het idee dat ze minder gevuld is wanneer ze vlees krijgt dan wanneer ze brokken krijgt al lijkt me dit sterk want met brokken krijgt ze 50 gram per dag en met Barf 260 gram...
Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen doen? Welke soorten vlees zijn callorierijk en welke minder?
Door Lizzy
#689284
Knoeppie schreef: Sinds een maand of 3 krijgt Knoeppie in op vrijdag KVV en in het weekend BARF, ik uiteindelijk de avonden gaan Barfen en de ochtende brokken (Carocroc kip en rijst).
Het liefst zou ik volledig gaan Barfen maar dat ziet mijn vriend niet zitten en aangezien ik het niet alleen kan betalen heb ik hem erbij nodig.

Affijn...
Knoeppie is een beagle en heeft, net als de meeste beagles, aanleg om dik te worden.
Als ze ook maar iets teveel krijgt zie je haar al dikker worden en wij willen absoluut geen dikke hond en gezien haar hartkwaal houden we haar liever zo slank mogelijk.
Nu heb ik gemerkt dat sinds ik haar kvv en barf voer ze sneller dik word, ze krijgt dus duidelijk teveel.
Ik heb me gehouden aan 2% van haar lichaamsgewicht (12,5 kg).
Uiteraard ga ik haar nu minder voeren maar ben bang dat ze honger gaat krijgen, heb toch al het idee dat ze minder gevuld is wanneer ze vlees krijgt dan wanneer ze brokken krijgt al lijkt me dit sterk want met brokken krijgt ze 50 gram per dag en met Barf 260 gram...
Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen doen? Welke soorten vlees zijn callorierijk en welke minder?
Koolhydraten vullen meer. Geeft loze energie. Net als wij een bord witte pasta eten. Dus dat vult wel lekker, brokkies.

Ik zou toch iets minder gaan geven qua vlees en vleesbot en iets meer groentemix geven. Mager vlees: kip, kalkoen, paard, wild (hert, konijn, etc), magere stukken rundvlees.
Door Knoeppie
#689295
Lupa schreef: als ik het goed begrijp:
260 +50 per dag?
hoe oud is Knoeppie?
Nee, op een brokkendag krijgt ze 2x 50 gram brokken en op een Barfdag krijgt ze 260 gram.
Door Knoeppie
#689296
Lizzy schreef: Koolhydraten vullen meer. Geeft loze energie. Net als wij een bord witte pasta eten. Dus dat vult wel lekker, brokkies.

Ik zou toch iets minder gaan geven qua vlees en vleesbot en iets meer groentemix geven. Mager vlees: kip, kalkoen, paard, wild (hert, konijn, etc), magere stukken rundvlees.
OK, de eigenlijk de vleessoorten die voor ons ook mager zijn, die zijn voor honden ook mager?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#689322
Knoeppie schreef: Nu heb ik gemerkt dat sinds ik haar kvv en barf voer ze sneller dik word, ze krijgt dus duidelijk teveel.
Die van ons lijkt op volledig kvv/barf ook sneller dik te worden.  :-\
Hij krijgt afwisselend barf en kvv van smuldier: compleet/vlees/kip. Ik geef hem er altijd groentenmix bij voor de vulling. Ook bij de kvv compleet.

Is het een idee om op de dagen dat jouw beagle brok krijgt wat minder te geven?
Misschien went hij er dan aan om niet zoveel in z'n maag te hebben.
Ik weet niet of dit werkt hoor!  :-\
Succes!  :)
Door Knoeppie
#689497
tristan schreef: Die van ons lijkt op volledig kvv/barf ook sneller dik te worden.  :-\
Hij krijgt afwisselend barf en kvv van smuldier: compleet/vlees/kip. Ik geef hem er altijd groentenmix bij voor de vulling. Ook bij de kvv compleet.

Is het een idee om op de dagen dat jouw beagle brok krijgt wat minder te geven?
Misschien went hij er dan aan om niet zoveel in z'n maag te hebben.
Ik weet niet of dit werkt hoor!  :-\
Succes!  :)
Hoi, nog minder brokken kunnen we echt niet geven, volgens de fabrikant (waar ik al niet naar kijk maar even als voorbeeldje) zou ze zo'n 200 gram 'moeten' hebben. Ik weet dat je een hond met je ogen voert mar wij geven dus maar 2 x 50 gram en dat is echt maar een handje vol, brok of 15/20 dus minder ga ik echt niet geven  ;)
Ik zal wat van de kvv/Barf af moeten halen..
Door Knoeppie
#689506
Lupa schreef: schildklier onderzoek?
Waarom? Er is niets mis met haar hoor, na de castratie komt ze gewoon snel aan als ze wat extra's krijgt, zoals bijna alle beagles
Door Daphne
#689608
Knoeppie schreef: Waarom? Er is niets mis met haar hoor, na de castratie komt ze gewoon snel aan als ze wat extra's krijgt, zoals bijna alle beagles
Kan ze de brandstof (voeding) die ze krijgt ook wel kwijt qua beweging?
Door Yves
#689621
Even iets ander. De zuurgraad van de maag is verschillend bij brokken honden en een vers etende hond. Het is dus niet verstandig om op dezelfde dag brok en vers te voeren.

De maag heeft ongeveer twee dagen nodig om zich aan te passen van brok naar vers en visa versa. Het is daarom beter om achtereen twee dagen brok en drie dagen vers te voeren.

Wil je vriend niet volledig op barf? Of wil hij niet volledig op barf of volledig op kvv? Want beter is het natuurlijk op de brokken helemaal de deur uit  te gooien.
Door Knoeppie
#690242
Yves schreef: Even iets ander. De zuurgraad van de maag is verschillend bij brokken honden en een vers etende hond. Het is dus niet verstandig om op dezelfde dag brok en vers te voeren.

De maag heeft ongeveer twee dagen nodig om zich aan te passen van brok naar vers en visa versa. Het is daarom beter om achtereen twee dagen brok en drie dagen vers te voeren.

Wil je vriend niet volledig op barf? Of wil hij niet volledig op barf of volledig op kvv? Want beter is het natuurlijk op de brokken helemaal de deur uit  te gooien.
Ja ik zou ook liever vers gaan voeren dan brokken maar mijn vriend is 1 van die mannen die het allemaal maar onzin vind en het te duur vind voor wat het oplevert.
Ik zie duidelijk een meer glimmende hond en wéét gewoon dat het veel beter is omdat ik me in de voeding verdiep maar hem overtuigen, dat lukt helaas nog niet..
Door Mevroi Kruim
#690256
Knoeppie schreef: Ja ik zou ook liever vers gaan voeren dan brokken maar mijn vriend is 1 van die mannen die het allemaal maar onzin vind en het te duur vind voor wat het oplevert.
Ik zie duidelijk een meer glimmende hond en wéét gewoon dat het veel beter is omdat ik me in de voeding verdiep maar hem overtuigen, dat lukt helaas nog niet..
Ik bof maar dat de honden en katten van mij zijn. Ik bepaal wat ze eten, wanneer we naar de da gaan, wat voor cursussen de honden doen, wat er aan andere zaken nodig is (lijnen, halsbanden, veiligheidsvesten, superdeluxe kattenverblijven etc.)
Geen gezeur van Heer Kruimel.
Door Knoeppie
#690267
Kruimel schreef: Ik bof maar dat de honden en katten van mij zijn. Ik bepaal wat ze eten, wanneer we naar de da gaan, wat voor cursussen de honden doen, wat er aan andere zaken nodig is (lijnen, halsbanden, veiligheidsvesten, superdeluxe kattenverblijven etc.)
Geen gezeur van Heer Kruimel.
Ik mag het ook wel zelf weten alleen moet ik het dan zelf betalen en aangezien in 22 ben en maar 3 dagen in de week werk lukt me dat niet  ;)
Door tiny
#690563
Tessa (11,5 kg) werd ook te dik. Ik ben gestopt met kvv, in plaats daarvan krijgt ze 't ochtends nu biogarde yoghurt, 2 eetl. en 's avonds krijgt ze 150 gr barf. Ze is nu een pond afgevallen ondanks dat zij wel een schildklierafwijking heeft (die werkt te traag) gaan we sinds we barfen (nu 4 maanden) de hele goeie kant op. Maar het is wel belangrijk dat ze niet meer krijgt dan 150 gr. daarom weeg ik het voer iedere dag. Is het stuk te groot, dan knip ik het eraf en gaat dat naar Rosco. Die kan het wel hebben. Kooikers hebben ook aanleg tot vetzucht. Lastig maar als je heel goed oplet en gaat voor een voeding (beter overzicht) is er heel goed mee te leven. Ach...na een tijdje wordt het gewoon een sport. 8)
Door Knoeppie
#690571
tiny schreef: Tessa (11,5 kg) werd ook te dik. Ik ben gestopt met kvv, in plaats daarvan krijgt ze 't ochtends nu biogarde yoghurt, 2 eetl. en 's avonds krijgt ze 150 gr barf. Ze is nu een pond afgevallen ondanks dat zij wel een schildklierafwijking heeft (die werkt te traag) gaan we sinds we barfen (nu 4 maanden) de hele goeie kant op. Maar het is wel belangrijk dat ze niet meer krijgt dan 150 gr. daarom weeg ik het voer iedere dag. Is het stuk te groot, dan knip ik het eraf en gaat dat naar Rosco. Die kan het wel hebben. Kooikers hebben ook aanleg tot vetzucht. Lastig maar als je heel goed oplet en gaat voor een voeding (beter overzicht) is er heel goed mee te leven. Ach...na een tijdje wordt het gewoon een sport. 8)
Bij Knoeppie gaat het er gelukkig heel makkelijk weer af, beetje meer lopen en een beetje minder eten en met een paar dagen is ze weer mooi slank!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door