Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elise
#690262
Histiocytoma, een goedaardige tumor, dat heeft Phoebe op haar voorpoot. http://www.marvistavet.com/html/body_histiocytoma.html

Ik ben begin van de week met haar naar de DA geweest en hij wil het gewoon laten zitten, omdat er normaal gesproken 3-6 maanden voor staat dat het weer weg is. Het zit alleen op zo'n rotplek, precies waar ze haar pootje buigt en ze had het dus al een keer open geschaafd. DA zei dat ik er wel als bescherming Hansaplast vloeibare pleister op kan doen. Maar hebben jullie nog tips?

Overigens moet het wel weg worden gehaald als het gaat ontsteken of als het groter wordt. Heeft iemand hier ervaring mee, of het nog veel groeit? En hoe groot groeit het dan?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#690286
Indy heeft een histiocytoom aan z'n neus gehad. Ik heb het gewoon laten zitten, het is vanzelf weg gegaan. Met een paar weken was het weg en zag je er niks meer van.
Hoe oud is Fieps eigenlijk? ik dacht dat het bij honden ouder dan 2 niet meer voorkomt?
Door Elise
#690289
Phoebe is 2 en op de site die ik in bovenstaande berichtje post staat ook idd "The typical patient is a young adult dog (usually less than 2 years of age) with a round eroded growth somewhere on the front half of its body."
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#690291
[quote="Elise"]
Phoebe is 2 en op de site die ik in bovenstaande berichtje post staat ook idd "The typical patient is a young adult dog (usually less than 2 years of age) with a round eroded growth somewhere on the front half of its body."


[/quote]

Ok dan kan het nog net.
Ik had Indy z'n bultje aan laten prikken en de oncoloog snapte er helemaal niks van. Dit kan niets anders dan een histiocytoom zijn, maar dat kan helemaal niet bij een hond van 4. Toen ik zei dat Indy 1,5 was, toen was het mysterie gelijk opgelost.

Wel lastig hoor dat het op zo'n rotplek zit. Je kan het wel laten verwijderen, maar dan zit je weer met een wond op een rotplek en krijg je misschien een lelijk litteken.
Door Elise
#690292
Dorothea2 schreef: Wel lastig hoor dat het op zo'n rotplek zit. Je kan het wel laten verwijderen, maar dan zit je weer met een wond op een rotplek en krijg je misschien een lelijk litteken.
Er is gewoon heel weinig ruimte om het weg te halen, want op dat buigpunt zit bijna geen extra vel. We houden het strak in de gaten, als het ook maar iets groter wordt dan laat ik het toch maar weghalen...hopelijk verdwijnt het snel (ik zit het haast weg te kijken)
Door Elise
#690299
Ben nog even verder aan het zoeken op internet en op de leeftijd is inderdaad ongeveer. Het komt meestal voor bij jonge honden iig. http://www.histiocytosis.ucdavis.edu/histiocytoma.html

"The age specific incidence rate for histiocytomas drops precipitously after 3 years, although histiocytomas do occur in dogs of all ages."

Trouwens wat betekent "ulcerate"; dat het er uit gaat zien als een zweer? Dat kom ik nl ook een aantal keer tegen icm histiocytoom
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#690308
´To ulcerate´ is zweren inderdaad.

Ik kan me voorstellen dat je dat bultje wel kunt wegkijken!!! Kus op de poot voor Fieps!!!  :-*
Door Elise
#690311
Lupa schreef: ik heb ervaring ermee
lupa had dat op haar achterpoot precies waar de buiging zit
ik heb het wel laten weghalen het risico dat het terug zou komen of uitzaaien was me te groot

de hechtingen enz enz zijn een ellende geworden maar dat kwam door de behandelende DA die had er een prutje van gemaakt

als je het weg laat halen de DA moet dubbele hechtingen erop zetten!!!!!
Wat bedoel je precies met uizaaien of terug komen? Zover ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat niet gebruikelijk?

Mocht ik het weg laten halen, ik hoop overigens echt dat dat niet nodig is en dat het vanzelf weggaat, dan moet het idd goed gehecht worden, omdat het net als bij Lupa op een buigpunt zit.
Door Elise
#690313
Judith van Sam schreef: ´To ulcerate´ is zweren inderdaad.

Ik kan me voorstellen dat je dat bultje wel kunt wegkijken!!! Kus op de poot voor Fieps!!!  :-*
Dank voor de vertaling.
Kus gegeven ;)
Door Elise
#690366
Bedankt voor je stukje. Ik heb het laten onderzoeken, biopt, en het is een histiocytoma.
Door Elise
#690370
Lupa schreef: :-[ had gemist dat je het hebt laten onderzoeken
Stond er ook niet zo duidelijk hoor ;) Maar toch bedankt voor je info!!
Door Lizzy
#690390
Whoofer heeft er een gehad: vanzelf weggegaan. Brutus heeft er een gehad: vanzelf weggegaan. Ik zou 'm niet weg laten halen...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#690408
Lizzy schreef: Whoofer heeft er een gehad: vanzelf weggegaan. Brutus heeft er een gehad: vanzelf weggegaan. Ik zou 'm niet weg laten halen...
Ik ook niet. Je ziet er niks meer van hè, als het weg is?
Bovendien kan het niet uitzaaien.

Ik help op afstand wel met wegkijken van die gekke puist.
Door Mevroi Kruim
#690422
kátur heeft er een gehad die op z'n lip zat en niet erg typisch was. Hij zat echt op een rotplek en de da was er niet heel gelukkig mee (Kátur is 3,5) dus hij is ruim weggehaald en onderzocht. Niks aan de hand gelukkig maar wel blij dat ik eht toch heb laten doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door