Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kdecoene
#690315
Als ik hier runderstrot geef komt alles er weer uit en eet hij het voor een 2de keer op. Gevolgd met slappere stoelgang (geen diaree maar toch bijna).
Geef ik runderstrot met een 300g kipnekken dan eet hij ook 2keer maar  is er niets aan de hand met zijn stoelgang.
Is spiervlees zonder bot dan ook laxerend?
Geef ik een goed bevleesd vleesbot met meer vlees dan bot, dan gaat hij ook vaak aan de dunne.
Zou het kunnen dat hij te weinig bot krijgt door het vele vlees dat er nog aanhangt.
In de natuur is er toch ook veeeel meer vlees dan bot, hier eten wij mensen het meeste vlees op.

Nog een vraagje hoe berekenen jullie hoeveel bot jullie geven?
Vb kipkarkas en nekken rekenen jullie 50/50?
Vb eendkarkas= kop, nek, karkas en wat ingewanden ik vermoed de longen en het hart hoeveel rekenen jullie daarvoor?
Vb zalmkop?

Dat vind ik nu het moeilijkst aan het barfen, schatten hoeveel vlees of bot je nu heeft.
Ook de twijfel die toeslaat als ze eens ziek worden, ik denk dan onmiddelijk dat mijn % toch ergens niet kloppen.
Ik kan dan wel alles afwegen maar vlees en bot blijft gokken.
Of hebben jullie alles eens ontleed en het vlees er eens afgehaald?
Hoe doen jullie het?

Blijkbaar kan hij goed weg met bot al 1keer een lamskop gegeven met huid en haar en zijn stoelgang was wit van de haren maar zeker geen last omdat het te hard was.
Kan het zijn dat hij meer bot nodig heeft of zou er toch iets niet helemaal in orde zijn met zijn maagdarm-stelsel.

Ik weet het niet meer zie eventjes het bos niet meer door de vele bomen >:(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#690387
kdecoene schreef: Als ik hier runderstrot geef komt alles er weer uit en eet hij het voor een 2de keer op. Gevolgd met slappere stoelgang (geen diaree maar toch bijna).
Geef ik runderstrot met een 300g kipnekken dan eet hij ook 2keer maar  is er niets aan de hand met zijn stoelgang.
Is spiervlees zonder bot dan ook laxerend?
Geef ik een goed bevleesd vleesbot met meer vlees dan bot, dan gaat hij ook vaak aan de dunne.
Zou het kunnen dat hij te weinig bot krijgt door het vele vlees dat er nog aanhangt.
In de natuur is er toch ook veeeel meer vlees dan bot, hier eten wij mensen het meeste vlees op.

Blijkbar heeft ouw hond dan in combi met spiervlees wat meer bot nodig. Spiervlees is niet extra laxerend oid, maar zonde rbot kun je inderdaad soms een wat dunnere ontlasting krijgen. Het vlees rond een strot is wel vaak heel bloederig, misschien dat daar een verschil in zit.

Nog een vraagje hoe berekenen jullie hoeveel bot jullie geven?
Vb kipkarkas en nekken rekenen jullie 50/50?
Vb eendkarkas= kop, nek, karkas en wat ingewanden ik vermoed de longen en het hart hoeveel rekenen jullie daarvoor?
Vb zalmkop?

Ik geef in totaal zo'n 50 tot 60% vleesbot. Of dat vleesbot dan 50/50, of 60/40 of 40/60 is dat is dan niet zo spannend. Bij voldoende afwisseling kom je dan atijd uit op een prima percentage kaal bot.
Zo'n eend met bijna alles erop en eraan die zou bij mij onder de hele prooidieren vallen en die zou ik eerst van het hele percentageplaatje aftrekken voordat je de rest gaat berekenen.


Dat vind ik nu het moeilijkst aan het barfen, schatten hoeveel vlees of bot je nu heeft.

Het komt niet op een paar grammen aan. Voldoende afwisselen en met de tijd zie je dan vanzelf op welk percentage vleesbot jouw hond het het best doet.

Ook de twijfel die toeslaat als ze eens ziek worden, ik denk dan onmiddelijk dat mijn % toch ergens niet kloppen.

Toen je nog brok voerde belde je meteen de fabrikant met de vraag of hij weer had zitten rommelen met de ingrediënten. :P

Ik kan dan wel alles afwegen maar vlees en bot blijft gokken.

Gewoon gokken en als je het een keer precies bij benadering wilt weten dan ga je ontleden. Maar dat is ook alleen weer handig als je vleesribben altijd dezelfde hoeveelheid vlees bevatten, evenals de kip en eendkarkassen e.d.
Of hebben jullie alles eens ontleed en het vlees er eens afgehaald?
Hoe doen jullie het?

Ruwe schatting maken.

Blijkbaar kan hij goed weg met bot al 1keer een lamskop gegeven met huid en haar en zijn stoelgang was wit van de haren maar zeker geen last omdat het te hard was.
Kan het zijn dat hij meer bot nodig heeft of zou er toch iets niet helemaal in orde zijn met zijn maagdarm-stelsel.

Wisselende ontlasting is helemaal niet erg, ergo het zou vreemd zijn als je hond iedere dag wat anders eet en iedere dag dezelfde ontlasting zou hebben. Voer je bot, dan is de ontlasting harder en witter dan wanneer je b.v. een penslap geeft, of wanneer ze enkel spiervees met wat orgaan hebben gehad enz. enz.
Twee keer opeten doen ze hier alleen als ze het te vlot nar binnen hebben gewerkt, dan gaan ze het naderhand rustig herkauwen. Een vervelende gewoonte natuurijk, maar zeg er maar iets van ;D


Ik weet het niet meer zie eventjes het bos niet meer door de vele bomen >:(
Door tieneke
#690536
Hier poepen ze ook dunner dan gewoonlijk na een runderstrot maaltijd maar ik maak mij daar niet zo druk om eerlijk gezegd.
Dit hebben ze alleen bij de runderstrotten en niet bij gewoon spiervlees.
Je zou er in het vervolg inderdaad wat kippennekken bij kunnen geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door