Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#690212
Gisteren dacht ik dat Sam met een geknepen staart liep door de wind en regen (waar ze geen fan van is). Nu ben ik net met ze naar het bos geweest en Sam heeft de hele weg met strakke staart en de oren naar achteren aan mijn been vastgeplakt gelopen. En dat is dus helemaaaaal niet des Sams. Onderweg heb ik heel regelmatig even haar rug gemasseerd en dat vond ze lekker. Ze ging er van kwispelen, dus er is niets mechanisch met haar staart. Verder mocht ik overal aankomen en gaf ze op niets een pijnreactie. Ze heeft normaal gepoept (keurige barfdrol) en geplast. Sam eet nooit vreemde dingen (zoals plastic of schuimrubber bedoel ik). Ze heeft ook geen (mensen- en/of paardenpoep) gegeten de laatste dagen.

Thuisgekomen heb ik haar eerst maar eens getemperatuurd. Ze had 39.6. Was ook rillerig en iets bleek op het tandvlees. Ik ga om 11.30 uur met haar naar de DA. Ze wilde geen kopvlees eten net, maar lustte wel een banaantje en yoghurt  ::).

Heeft iemand een idee in welke richting we moeten zoeken? Zelf dacht ik als eerste aan baarmoederontsteking, maar volgens mij moet ze dan ook veel gaan drinken en dat doet ze dus niet. Ze heeft geen typische buikpijnverschijnselen, zoals ik die een paar jaar geleden wel eens van haar heb gezien. Ze is niet onlangs geënt, niet ontwormd en is normaal gesproken zo gezond als een vis.

Kan het iets bacterieels zijn? Wat ik wil voorkomen is dat de DA er zomaar een AB-kuur in kletst namelijk. Maar als het niet anders kan: de probiotica staan klaar...

Graag jullie suggesties. Bedankt!
Door Lizzy
#690218
Ja oei, dit zijn dus van die lastige dingen... Ze kan koorts hebben door een infectie maar ook van de pijn (Whoofer heeft een keer tegen de 40 gehad, puur van de pijn. Ze had een hernia). Ik ben bang dat ik het niet weet en je niet eens tips durf te geven... Heel veel sterkte zometeen bij de DA! Knuffels voor Sam!
Door Elise
#690247
Oeii Sam, geen gekke dingen doen hoor! Ik hoop echt dat het geen baarmoederontsteking is en ze "alleen maar" een koudje heeft.
Sterkte bij de DA en knuffels voor de prinses :-*
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#690274
Zo, we zijn er weer.

Pyometra is gelukkig in ieder geval uitgesloten door de DA (baarmoeder was in de verste verte niet te voelen en er zijn ook geen andere symptomen die daar op wijzen). Hart uitstekend, longen prima, slijmvliezen keurig, spieren en gewrichten soepel , nergens pijnreacties op. En kwispelen als een gek natuurlijk  ::).

Dus zeg ´t maar...

De temperatuur was nog wel steeds 39.6, dus er is iets gaande. Het meest waarschijnlijk is dan toch iets bacterieels, dus ik heb me laten overhalen om Sam een korte ABkuur te geven. Ze heeft nu een injectie in de spier gekregen en moet daarna nog twee dagen pillen. Ik vind dat zo moeilijk. Op een bepaald moment raken mijn tegenargumenten gewoon op en is mijn medische kennis niet toereikend om verder tegen te sputteren  :-\ :-[.

Ben wel meteen met probiotica begonnen. Zijn er nog andere dingen waarmee ik haar wat kan ondersteunen. Sam zit de laatste weken ook enorm slecht in haar vacht. Ze haart als een gek en de huid is ook wat vettig. Nu heeft ze dat wel vaker na de schijndracht, maar ik vraag me opeens af of het met wat anders te maken heeft... Is chlorella wat, en borageolie. (ik wil een vraagteken typen, maar op de een of andere manier is dat opeens kwijt op m´n toetsenbord. Alle andere leestekens zitten ook niet op hun normale plek. En ik weet natuurlijk weer niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen >:( Maar dit geheel terzijde).

Maar goed, bij thuiskomst heeft Sam wel gewoon gegeten, en ging de staart onmiddellijk weer in de knijpstand. Nu slaapt ze rustig, dus dat is fijn. En verder houd ik het goed in de gaten de komende uren. Meer kun je niet doen. Als ik maar twijfel, dan trek ik gelijk aan de bel.

Ik moet wel zeggen dat ik meteen een steen in m´n maag heb als er iets met een van de twee dallies is. Ook al is het maar iets kleins... Gelukkig hebben ze anders nooit wat.

En bedankt voor de lieve reacties  :-*.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#690288
Hè wat vervelend. De enige tip die ik kan geven is: Leg haar maar lekker in de watten.
Het klinkt zo vaag, zou best een bacteriele infectie kunnen zijn gezien de koorts. Maar wat Lizzy zegt dat kan natuurlijk ook, dat ze ergens pijn heeft en daardoor koorts. Ik vind dat knijpen met de staart zo vreemd.

Hopelijk is ze er weer snel bovenop.  :-*
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#691102
Gaat wel een stuk beter dan gisteren. Gisteravond had ze nog 38,8, dus al bijna normaal, en vanmorgen was haar temp keurig 38 precies. Gisteren kregen we wel de indruk dat ze buikpijn had, en daar hebben we dat staartknijpen maar aan geweten. Maar poepen en piesen deed ze normaal en eten ging met plezier. Verder ook geen gekke dingen. Dus tsja...

Vanmorgen heeft mevrouw mij helpen uitslapen en toen kwamen er de gebruikelijke tevreden geluiden uit. We hebben het vandaag nog maar even rustig aan gedaan met de wandelingen, maar morgen kan ze wat mij betreft weer met zoonlief mee.

Dus wat het geweest is? Inderdaad iets bacterieels? Buikpijn en daardoor koorts? Wie het weet mag het zeggen... Ik vraag me dan achteraf wel af of ik niet had moeten wachten met naar de DA gaan, maar ik wilde ook zeker weten dat het geen baarmoederontsteking was, omdat dat snel mis kan gaan. Nou ja, in ieder geval ben ik gelukkig dat ze weer bijna de oude is. Maar we blijven haar goed in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door - Judith - op za 13 jan 2007, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door