Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wendy (boxer gek)
#689397
Wie heeft er ervaring met spondylose bij honden?

Bij onze boxer is er spondylose geconstateerd dmv foto's. Volgens de da worden over ca. 2/3 wk de klachten minder omdat de uitstulping aan de voorliggende wervel gegroeid is.
De plek waar ze momenteel vrij veel last van heeft zit boven de lende wervels.
Wel waren er op bijna alle wervels wel spondylose te zien, alleen minder erg.
Door 202Spots
#689545
Tor ook ...gaf al glucosimine/condroiten en geef nu ook elke dag 400 iu Vit E, weet nog niet wat ik er verder aan kan doen....
Door Wendy (boxer gek)
#689572
[quote][/quote]hoe oud is kiki, wat zijn haar klachten, en wat adviseerde je DA?

Kiki wordt in maart 8 jaar, en de da adviseerde rust, niet springen etc. Het liefst zien ze dat ze de hele dag lekker rustig blijft liggen zodat ze er zelf het minste last van heeft.
En we moesten Metacam geven.

Nu moet ik zeggen dat ze voor haar doen wel heel erg rustig is hoor.

Haar klachten,
Stijf lopen met beide achter poten, kromme rug, d'r linker achter poot ontzien, veel hijgen (ik vermoed van de pijn) niet mee willen met uitlaten (blijft gewoon liggen, terwijl ze normaal al in de gang stond als ze maar dacht dat we gaan wandelen).
Door Lizzy
#689597
Onze Basset Whoofer had flink spondylose. En Pinkel heeft ook spondylose maar in hele lichte mate. Het is een reactie van het lichaam, om de beweegbaarheid van de wervels te minimaliseren. Daardoor maken ze botbruggetjes aan. Ik zou Spondyvetsem van VSM geven. En helemaaaal niet laten rusten. Rust roest. Gewoon kalme bewegingen zijn prima (lopen en draven). Springen (ook op de bank en in de auto) en achter balletjes aanrennen is inderdaad uit den boze. Ik zou ook een fysiotherapeut bezoeken. Chiropractor weet ik niet, of ik dat zou doen... Bij Whoofer is eenmaal, na een manipulatie, een spondylosebrug afgebroken en da's ook echt verre van fijn. Ik zou wel glucosamine en visolie geven.
Door Wendy (boxer gek)
#689657
De reden dat Kiki rust moet houden is omdat ze ondanks vele pijn nogwel eens te ver wil gaan.
Door blijven rennen/spelen met een kapotte miniscus. Ze wilt voor d'r eigen maar door blijven gaan. Dus de da vond het raadzamer om er ff flink rustiger aan te laten doen. En daarna gewoon weer rustig aan gaan opbouwen.
Door Lil
#689700
Daar kom ik weer met mijn osteopaat maar goed...
Mij is er gezegd dat indien er spondylose zou worden geconstateerd, ze ervoor konden zorgen dat de bruggen zich sneller vastzetten, waardoor de pijn verminderd. En je zou juist oefeningen doen die de hond soepel houden, als de rug niet goed fuctioneert moeten de spieren het (deels) gaan overnemen. Chiropractiker lijkt me niet zo handig, inderdaad om de reden die Lizzy helaas aan de lijve heeft ondervonden. Fysiotherapie wel zeer zinvol om de hond op een verantwoorde manier soepel te houden en de spieren te trainen.
Door 202Spots
#689886
Lil schreef: Daar kom ik weer met mijn osteopaat maar goed...
Mij is er gezegd dat indien er spondylose zou worden geconstateerd, ze ervoor konden zorgen dat de bruggen zich sneller vastzetten, waardoor de pijn verminderd. En je zou juist oefeningen doen die de hond soepel houden, als de rug niet goed fuctioneert moeten de spieren het (deels) gaan overnemen. Chiropractiker lijkt me niet zo handig, inderdaad om de reden die Lizzy helaas aan de lijve heeft ondervonden. Fysiotherapie wel zeer zinvol om de hond op een verantwoorde manier soepel te houden en de spieren te trainen.
Yup...hier ook verteld dat je juist moet blijven lopen!!!
Geen gekke bokkespongen maken,maar WEL in beweging blijven.
Chiropractor kan ook wel goed zijn volgen mensen die me hebben geschreven, moet wel weten wat hij/zij doet natuurlijk,maar ik geloof best dat wanneer de disc op betere plek gezet kan worden dat het zal helpen.
Door charmed
#689911
Als je haar aan de lijn uitlaat dan? Dan kan ze volgens mij niet zoveel wat jij niet wilt dat ze doet? Kalin moet ook blijven bewegen, de da zei dat als ik haar stil zou leggen dat het dan snel gebeurd zou zijn met haar. Dus ze mag net zover lopen als ze zelf wil. Kalin is een oudje die gaat haar grens niet meer over. Sinds kort heeft ze geen rugpijn meer, ik denk omdat de spondylose nu aan elkaar is gegroeid, de hele rug is ook stijf (beweegt niet meer zo soepel.

Nu heeft ze wel volgens mij last van de voorhand, meer dan dat ik eigenlijk dacht, dat is minder.

Gr. jacqueline
Wendy en Kiki schreef: De reden dat Kiki rust moet houden is omdat ze ondanks vele pijn nogwel eens te ver wil gaan.
Door blijven rennen/spelen met een kapotte miniscus. Ze wilt voor d'r eigen maar door blijven gaan. Dus de da vond het raadzamer om er ff flink rustiger aan te laten doen. En daarna gewoon weer rustig aan gaan opbouwen.
Door Wendy (boxer gek)
#690847
charmed schreef: Als je haar aan de lijn uitlaat dan? Dan kan ze volgens mij niet zoveel wat jij niet wilt dat ze doet?
We laten haar ook aan de lijn uit hoor ;) Maar het is nu eenmaal net een stuiterbal.
Maar de laatste dagen was ze wel veel rustiger hoor. Ze liep eerder achter je aan te sjokken

Maar ik moet zeggen dat het nu wel weer ietsje beterder gaat. Ze staat tenminste weer op als je haar roept om mee uit te gaan.
Ook loopt ze niet echt mank meer en de kromme rug is ook een stuk minder.

Met de matacam ben ik gisteren gestopt en het gaat goed.

Iedereen bedankt voor jullie reactie's
Door hellenbanjerbo
#691170
ik heb goede ervaringen met acupunctuur als pijn bestrijding.  banjer vindt de behandeling niet echt prettig maar het doet haar erg goed. we zitten nu nog maar op eens per drie maanden. metacam zou ik alleen in hoge noodzaak geven, zeker bij een hond die nog zo jong is.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#691199
Kay heeft ook spondylose (8 jaar), en op drie plaatsen een hernia. Ze heeft een poosje op de pijnstillers (previcox) gestaan, maar goddank dat ik hier vanaf ben. Ze is nu al 4 keer behandelt  met accapunctuur en ik kom geregelt bij de fysio, en ik masser haar zelf geregeld, en heb een magneetveld, en ze loopt als een tierelier. Ze heeft nog nooit zo goed gefunctioneert als de laatste paar maanden
Het enige wat ik haar aan supplementen geef is groenlipmossel en af en toe visoliecapsule, en chinese kruiden
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#691379
Mijn 13 jarige hond heeft spondylose maar die heeft inmiddels nergens last meer van, de bruggen zitten zo vast dat er geen pijn meer is.
Mijn 7 jarige heeft spondylose in de rug want hem wat stijfheid geeft.
Spondylose is niet te genezen en eerlijk gezegt beperk ik mijn honden nooit in hun beweging. Zij weten zich heel goed aan te passen als ze last zouden hebben.

De 7 jarige moet zich nu wel een beetje inhouden omdat hij in december geopereerd is aan een nekhernia.

Beide honden krijgen een glucosamine/chodroitine supplement.
Door Wendy (boxer gek)
#709304
Het ging zo goed.....Ze kon weer lekker in de weer wezen en lopen ging prima. Al ff geen klachten gehad.

Maar vanmorgen was er niks aan de hand. Lekker wezen wandelen toen de kids naar school waren. Ben daarna ff op visite geweest.
Toen ik weer thuis kwam, wilde ze weer niet opstaan en lag weg gedoken onder de bar in de keuken. Ff later stond ze met heel veel moeite wel op. Maar ik schrok toen ik haar zag lopen. Ze zwalkte met d'r hele achterlijf, en liep met een kromme rug en stijve poten.
Opstaan gaat heel moeilijk en ze heeft moeite met stil liggen. Ze weet gewoon niet hoe ze d'r pootjes moet houden.
Straks om 14.00 kunnen we bij de da terrecht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door